18.9.2009 | Ing. Miroslav Teršel
Prostorové uspořádání otvorů mostních objektů přes vodní překážky dle ČSN 73 6201:2008, část II.
Požadavky zvažované při hydrotechnickém posouzení návrhu Samozřejmým požadavkem (který bohužel není vždy dodržován) je prověření místní morfologie (konfigurace terénu, zastavěnost území, zalesnění a zatravnění, druh okolních staveb apod.). V úvodu hydrotechnického posouzení je nutno vyjádřit charakter vnitrozemské vodní překážky vč. její důležitosti a zatřídění dotčeného úsekudráhy či pozemní komunikace s výsledným zařazením do návrhové kategorie dle [1] - viz dále. Pro stanovení prostorového uspořádání nad vodní překážkou je nutné zvažovat a tedy i textově v rámci hydrotechnického posouzení vyjádřit stanovisko k řešení (tj. vč. minimalizace čí vyloučení negativ) následujících okolností: − nakolik se předpokládá, že může být mostní objekt ohrožován splávím a důsledky ucpání otvoru, ledovými jevy (chodem ledů, ledovými nápěchy), změnami koryta; − jak byla stanovena minimální volná výška (dále jen MVV) nad hladinou NP nebo KNP (viz příklady dle čl. 12.2.2 ČSN [1]); − jaké vzdutí se předpokládá a nakolik vzdutí způsobené mostním objektem ovlivňuje stávající povodňovou ochranu území; − nakolik se předpokládá, že se významně změní erozivní projevy vlivem mostního objektu a nakolik mohou erozivní projevy na vodní překážce ohrozit stabilitu nebo mechanickou odolnost a provozuschopnost mostního objektu (přitom se předpokládá, že při NP jde o erozivní projevy odstranitelné údržbou a při KNP odstranitelné opravou, ale bez přerušení provozu na dopravní cestě u mostních objektů 1. kategorie, nebo s přerušením provozu u 2. až 4. kategorie); − jaké velikosti NP, KNP a MMV v návaznosti na běžné normové požadavky (dle tabulky 12.1 [1]) jsou uvažovány, event. proč je nutné jiné řešení; − jaký druh hydrotechnického posouzení [2] je pro konkrétní situaci technicky a ekonomicky přiměřený. Návrhové kategorie mostních objektů Navrhované mostní objekty se dle [1] člení, podle dopravního významu pozemní komunikace či dráhy, kterou převádějí (nebo budou výhledově převádět), nahraditelnosti zničeného objektu objížďkami a odhadovaného rozsahu druhotných škod z přerušení dopravy při výluce provozu na mostním objektu, do kategorií. Z hlediska železničních drah včetně drah tramvajových, trolejbusových a pozemních lanových (a samozřejmě přiměřeně i drah důlních a průmyslových) jsou kategorie následující: − 1. kategorie - trvalé mostní objekty s požadavkem trvalé průjezdnosti tj. na železniční dráze celostátní, na železničních regionálních drahách regionálního významu, na železničních drahách speciálních (metru), na železničních vlečkách s nutným trvalým provozem a na drahách tramvajových a trolejbusových, propojujících místa k nimž je nutný trvalý přístup obyvatel; − 2. kategorie - trvalé mostní objekty s možností krátkodobého přerušení provozu do 5-ti dnů tj. na železničních regionálních drahách místního významu, na železničních vlečkách s možností přerušení provozu a na drahách tramvajových a trolejbusových s možností omezit trvalý přístup obyvatel. Patří sem i mostní provizoria, která nahrazují funkci trvalých mostních objektů; − 3. kategorie - dlouhodobé zatímní mostní objekty s návrhovou životností delší než 5 roků; − 4. kategorie - krátkodobé zatímní mostní objekty s návrhovou životností do 5-ti roků. Patří sem rovněž mostní provizoria zajišťující technologicky výstavbu a související provoz
2. část článku - zdroj: Sborník konference Železniční mosty a tunely, leden 2009
|