30.7.2010 | Stavební a investorské noviny 4/2010
Přechodová lávka u nádraží ČD v Uherském Brodě
Přechodová lávka přes železniční trať v místě ČD zaujímá v organismu města důležitou roli. Stávající lávka o délce 45 m slouží k propojení severní a jižní části města, které jsou nádražím a železniční tratí Českých drah rozděleny. Lávka je v nevyhovujícím technickém stavu, nesplňuje požadavky na bezbariérový přístup se sníženou pohyblivostí a nezohledňuje aktuální urbanistické požadavky města. Celý projekt představuje 22 stavebních objektů. Jedná se o 1 objekt demolice, 1 objekt komunikace, 6 objektů části lávky, 5 objektů vodohospodářských, 4 objekty podzemních kabelových vedení, 2 objekty pozemních staveb, 2 objekty vegetačních úprav a 1 objekt technologického zařízení - osobní výtah. Hlavní objekty tvoří SO 101 - Nástupní rampa u ul. Seichertovy, SO 201 - Podepřená lávka, SO 202 - Zavěšená lávka, SO 203 - Komunikační uzel, SO 205 - Schodiště u OD Kaufland, SO 251 - Opěrná zeď a betonová konstrukce pro osazení technologické části - osobního výtahu. Poloha nové lávky je určena s ohledem na zachování pěšího provozu na stávající lávce během výstavby lávky nové - v její těsné blízkosti. Vzhledem k rozsahu celé stavby a prostorovému omezení staveniště se lávka realizuje na etapy. Nejprve bylo nutné přistoupit k demolicím a přeložkám inženýrských sítí, dále byla zahájena výstavba objektů souvisejících s objekty zavěšené lávky, kanalizačních přípojek a úpravou území na ul. Vlčnovské, podepřená lávka, nástupní rampa u ul. Seichertovy. V současné době je budována betonová konstrukce pro usazení technologické části - osobního výtahu, úprava ul. Pod Valy, nástupní rampa u ul. Seichertovy, přístupová schodiště a konstrukce pro kiosek vč. jeho vodovodní přípojky. Vlastní lávka je řešena jako tři oddilatované mostní konstrukce - stavební objekty SO 201 - Podepřená lávka, SO 202 - Zavěšená lávka a SO 203 - Komunikační uzel.
Nejnáročnější část lávky z hlediska konstrukce a technologie výstavby představuje SO 202 - Zavěšená lávka. Podpěry jsou ocelové tvaru "V", profilu TR 406,3x10 mm, jakosti S355. K prefabrikátům nosné předpjaté konstrukce jsou připojeny kloubově. Předpjatá nosná konstrukce je smontována ze 45 železobetonových segmentů o délce 2,6 m, délky segmentu u koncových příčníků jsou odlišné. Beton segmentů je třídy C 55/67 XF2 výztuž B500B. Dodavatelem byla společnost Skanska Prefa, a.s. Délka koncového segmentu u P6 je doměřena během montáže. Uvnitř každého segmentu jsou kanály pro montážní a předpínací kabely Sandrik a kotevní přípravky pro kotvení závěsu do trámu. Předpětí je realizováno z lan typu Ls 15,7 1670/1860 MPa. Nosná konstrukce je zavěšena 18 dvojicemi závěsů. Každý závěs je tvořen trojicí lan (monostrand spletená ze 7 drátů), které jsou vloženy do obalové HDPE trubky prům. 50 mm. V horní části jsou závěsy uchyceny pomocí koncovek ke styčníkových plechůch, které jsou přivařeny k hlavě pylonu. V místě připojení závěsů do trámu jsou závěsy opatřeny koncovkou s možností jejich rektifikace. Závěsy jsou vyměnitelné. Životnost závěsu je 100 let. Ke kotevním přípravkům, které jsou zabetonovány do bočních stěn segmentů, jsou přišroubovány kotvy závěsů. Šroubový spoj kotvy a kotevního přípravku je řešen jako nosný třecí se šrouby pevnostní třídy 10.9. Nová lávka přispěje ke zvýšení bezpečnosti chodců oddělením pěší komunikace od automobilového provozu a zároveň bude zajištěno bezbariérové a rychlé propojení historického centra města s obchodní a obytnou zónou. Předpokládaný termín dokončení díla je červen 2010. Projekt "Dopravní terminál Uherský Brod - přístupová lávka" je spolufinancován Evropskou unií z prostředků Evropského fondu pro regionální rozvoj prostřednictvím Regionálního operačního programu Střední Morava "Partner pro váš rozvoj" a dotací ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Termín realizace: leden 2009 - červen 2010 Zdroj: Stavební a investorské noviny 4/2010
|
ISSN 1213-6395 | Tiráž | RSS | © 2000-2008 MOSTY.CZ, vyrobil: nexum Trilog |