Hledej

Správa železniční infrastruktury v podmínkách ČD a.s.


Ing. Mojmír Nejezchleb, České dráhy, a.s., Divize dopravní cesty o.z.


1.Úvod

V únoru roku 2001 byl poslaneckou sněmovnou parlamentu České republiky schválen "Zákon o akciové společnosti České dráhy, státní organizaci Správa železniční dopravní cesty a o změně zákona č .266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, a zákona č .77/1997 Sb., o státním podniku, ve znění pozdějších předpisů".

Tento zákon byl zveřejněn ve Sbírce zákonů České republiky dne 1.března 2002 pod číslem 77/2002, bývá zjednodušeně nazýván "transformačním zákonem" a jeho smyslem je realizace transformace Českých drah, státní organizace do nových právních subjektů.

Z tohoto cíle pak vyplývá i předmět úpravy zákona, který definuje:

  • způsob zřízení a činnost akciové společnosti České dráhy a
  • zřízení a činnost státní organizace Správa železniční dopravní cesty.

Ze státní organizace České dráhy,fungující do 31.12.2002 vznikly tedy od 1.1.2003 dva nové subjekty s odlišnou právní formou a různým posláním,jejichž činnosti však spolu v oblasti infrastruktury velmi úzce souvisejí.

2. Předmět činnosti Českých drah a.s. a Správy železniční dopravní cesty s.o.

Hlavním předmětem činnosti akciové společnosti České dráhy je:

  • provozování železniční dopravy a
  • provozování železniční dopravní cesty ve veřejném zájmu,

přičemž oba tyto pojmy jsou definovány v §2 zákona č. 77/2002 Sb. K tomuto předmětu podnikání využívají ČD a.s. od data svého vzniku státní majetek,se kterým hospodařily ČD s.o., s výjimkou majetku uvedeného v § 20 zákona e . 77/2002 Sb.Jedná se tedy zejména o majetek ,který slouží k provozování železniční dopravy a železniční dopravní cesty. Jako příklad lze uvést kolejová vozidla (hnací i přípojná) ,objekty a zařízení sloužící k jejich opravám a údržbě, pozemky a budovy v obvodech železničních stanic a dep kolejových vozidel, účelová kolejiště sloužící pro potřebu správy a údržby zařízení infrastruktury,apod.

Se státním majetkem, se kterým hospodařily do 31.12.2002 České dráhy s.o. a který neslouží k předmětu podnikání ČD a.s., hospodaří od 1.1.2003 státní organizace Správa železniční dopravní cesty.Jedná se o typický infrastrukturní majetek, tvořící železniční dopravní cestu a definovaný v příloze č. 1 k zákonu č. 77/2002 Sb.:

    a) železniční spodek (zemní těleso, pražcové podloží,propustky,mosty,tunely,opěrné a zárubní zdi,výstroj dráhy,oplocení) a zábradlí,zpevněné plochy,apod.)
    b) železniční svršek (zejména koleje a výhybky)
    c) přejezdy a přechody
    d) zařízení k ochraně proti nepříznivým vlivům provozu dráhy (protihlukové stěny,zařízení proti bludným proudům, korozi, rušení telekomunikačních systém ,apod.)
    e) automatizační a zabezpečovací zařízení
    f) elektrická zařízení
    g) pozemky v obvodu dráhy (s výjimkou pozemků v obvodu železničních stanic a dep kolejových vozidel a pozemků pod stavbami ve vlastnictví ČD a.s.)

Hlavním předmětem činnosti SŽDC s.o. je tedy hospodaření s uvedeným státním majetkem železniční infrastruktury a dále hospodaření se závazky a pohledávkami ČD s.o.,existujícími k 1.1.2003.

3. Spolupráce Českých drah a.s. a Správy železniční dopravní cesty s.o.

Z toho,co bylo dosud uvedeno,by se mohlo zdát,že nově vzniklé právní subjekty budou existovat zcela odděleně bez vzájemných těsnějších vazeb.

Není tomu tak.

§ 22 zákona č. 77/2002 Sb. totiž stanoví,že SŽDC s.o. hradí ČD a.s. na základě smlouvy

  • náklady spojené s provozováním železniční dopravní cesty a zajištěním její provozuschopnosti ve veřejném zájmu a
  • náklady na modernizaci a rozvoj železniční dopravní cesty

Uvedené činnosti souvisejí z větší části s péčí o železniční infrastrukturu, kterou bude bezprostředně vykonávat právě akciová společnost České dráhy a to na základě smlouvy uzavřené ve smyslu § 24 zákona č. 77/2002 Sb. Ve vztahu k zákonu č. 266/1994 Sb.,o dráhách je možno konstatovat, že státní organizace Správa železniční dopravní cesty bude vystupovat v roli vlastníka dráhy a akciová společnost České dráhy v roli provozovatele dráhy a dopravce.

Plnění funkce vlastníka dráhy znamená zejména následující povinnosti:

    1. Zajištění údržby a oprav dráhy v rozsahu nezbytném pro její provozuschopnost
    2. Umožnění styku dráhy s jinými dráhami
    3. Péči o rozvoj a modernizaci dráhy v rozsahu nezbytném pro zajištění dopravních potřeb státu a dopravní obslužnosti územního obvodu
    4. Zajištění provozování dráhy, např. i prostřednictvím jiné osoby
    5. Nabídnutí dráhy k zajištění jejího provozování MDS, nemůže - li její provozování sám zajistit

Spolupráce mezi SŽDC s.o. a ČD a.s. je tedy od samého začátku vytvářena jako vztah dvou subjektů, které mají mimo jiné tyto společné cíle:

  • zajištění provozuschopnosti železniční dopravní cesty
  • modernizaci a rozvoj železniční dopravní cesty
  • provozování železniční dopravní cesty

Odpovědnost za provozuschopnost dráhy leží na SŽDC s.o., odpovědnost za bezpečné provozování dráhy na ČD a.s.

4. Smluvní zajištění povinností vlastníka dráhy a konkrétní výkon správy železniční dopravní cesty

V návaznosti na již zmiňované §§ 22 a 24 zákona Č . 77/2002 Sb., bude mezi SŽDC s.o.a ČD a.s. uzavřena "Smlouva o způsobu zajištění provozování železniční dopravní cesty,její provozuschopnosti a modernizace a rozvoje ve veřejném zájmu".

Na základ této smlouvy budou akciovou společností České dráhy zajišťovány v rámci provozování infrastruktury a péče o ni činnosti v těchto oblastech:

1. Provozování železniční dopravní cesty ve veřejném zájmu

  • veškeré povinnosti provozovatele dráhy vyplývající ze zákona o dráhách
    2. Provozuschopnost železniční dopravní cesty
  • zajištění údržby a oprav železniční dopravní cesty v souladu s technickými normami a platnými předpisy,zejména s ohledem na bezpečnost provozu a provozní potřeby a v souladu s finančními možnostmi SŽDC s.o.
    3. Modernizace a rozvoj železniční dopravní cesty
  • zajištění realizace investičního plánu z finančních prostředků SŽDC s.o.

    Budeme - li "správu" železniční infrastruktury definovat jako souhrn činností spočívající v evidenci majetku,účtování o něm,dohlédací a kontrolní činnosti ve smyslu platné legislativy a předpisů a péči o stavebně - technický stav jednotlivých částí infrastruktury,pak je zřejmé,že všechny výše uvedené činnosti (1.,2.,3.), zajišťované na základě smlouvy akciovou společností České dráhy pro státní organizaci Správa železniční dopravní cesty jsou v podstatě částí správy železniční infrastruktury.

    V rámci akciové společnosti České dráhy je tedy od 1.1.2003 zachována organizační struktura platná v předchozím roce včetně zachování divizního uspořádání (Divize obchodně- provozní, Divize dopravní cesty). Divize dopravní cesty jako hlavní nositelka správy infrastruktury pracuje dále se svými výkonnými a organizačními jednotkami (SDC,SŽT,SŽE,TÚDC,TSS,SS,SŽG,HZS,SRDM),které tvoří základní článek pro správu nejen majetku akciové společnosti,ale i majetku státu v hospodaření SŽDC s.o.

    Naproti tomu je vytvořena státní organizace Správa železniční dopravní cesty jako plnohodnotná organizace s odpovědnostmi a pravomocemi vyplývajícími z transformačního zákona.

    V oblasti péče o železniční dopravní cestu bude SŽDC s.o. vykonávat zejména tyto činnosti :

    1. Modernizace a rozvoj železniční dopravní cesty (ŽDC)
    a) stanovování investičních priorit, zajišťování součinnosti při tvorbě plánu obnovy, modernizace a dalších investic,
    b) schvalování plánu a dokumentace investiční výstavby a technického zařízení,
    c) rozhodování o smluvním zajištění významných investičních a modernizačních akcí,
    d) finanční zajištění investic
    e) příprava podklad pro hrazení náklad na modernizaci a rozvoj ŽDC,
    f) kontrola účelnosti a správnosti použití finančních zdroj , vyhodnocování ukončených staveb,
    g) výkon činností účastníka územního a stavebního řízení,
    h) zajišťování modernizace a rozvoje ŽDC podle vládou schválené koncepce MDS
    i) příprava 3 - leté smlouvy s ČD,a.s. v části zajišťování modernizace a rozvoje ZDC,
    j) příprava upřesňujícího ročního dodatku ke smlouvě s ČD, a.s. v části zajišťování modernizace a rozvoje ŽDC,
    k) věcné prověřování ekonomických kalkulací náklad na modernizaci a rozvoj ŽDC,
    l) ověření věcné správnosti náklad na modernizaci a rozvoj ŽDC

    2. Provozování ŽDC
    m) dohled nad dodržováním metodiky a zásad evidence výkonů dopravců na ŽDC,
    n) dohled nad evidencí výkonů dopravců na ŽDC,
    o) účast na přípravě prováděcího právního předpisu k vymezení náklad , spojených s provozováním ŽDC ( připraví MDS)
    p) příprava 3 - leté smlouvy s Č D,a.s. v části zajištění provozování ŽDC,
    q) příprava upřesňujícího ročního dodatku ke smlouvě s ČD,a.s. v části zajištění provozování ŽDC,
    r) věcné prověřování ekonomických kalkulací náklad na provozování ŽDC,
    s) stanovení základních technických parametr součástí ŽDC,
    t) stanovení rozsahu železniční dopravní cesty, řízení a organizace optimalizace zařízení,případně jeho jednotlivých prvků nebo řízení a organizace útlumu zařízení,
    u) výkon kontroly, zda ŽDC je užívána řádně podle zákona a podle smluv:
    a. způsobu zajištění provozování ŽDC, její provozuschopnosti, modernizace a rozvoje ve veřejném zájmu
    b. povinností smluvních stran , včetně podmínek pro kontrolu a výše úhrad,
    c. podmínek umožnění styku dráhy s jinými dráhami,
    d. podmínek zajišťování plynulého a bezpečného provozování dráhy a drážní dopravy ve vztahu k užívání ŽDC

    3. Provozuschopnost ŽDC
    a) zajištění (prostřednictvím ČD,a.s.) takového technického stavu dráhy, který zaručuje její bezpečné a plynulé provozování,
    b) stanovení zásad správy a údržby zařízení, která jsou součástí ŽDC,
    c) zásady koncepce technických pasportů ( železniční svršek, spodek, mosty, tunely, budovy,inženýrské sítě , přejezdy, zabezpečovací a sdělovací zařízení, trak ní a silnoproudé vedení),
    d) vydávání stanovisek ke stavbám cizích investor na pozemcích ve správ SŽDC,s.o. a ochranném pásmu dráhy,
    e) rozpracování ustanovení prováděcího právního předpisu, týkajícího se vymezení nákladů spojených se zajištěním provozuschopnosti ŽDC,
    f) příprava 3 - leté smlouvy s Č D , a.s. v části zajištění provozuschopnosti ŽDC, včetně určení minimální výše úhrady za zajištění údržby a opravy dopravní cesty,
    g) příprava upřesňujícího ročního dodatku ke smlouvě s Č D,a.s. v části zajištění provozuschopnosti ŽDC, věcné prověřování ekonomických kalkulací náklad na zajištění její provozuschopnosti,
    h) ověření věcné správnosti náklad na zajištění provozuschopnosti ŽDC,
    i) příprava podklad pro hrazení náklad spojených se zajištěním provozuschopnosti ŽDC,
    j) stanovení základních technických parametr tratí (rychlost, přechodnost, prostorová průchodnost, trakční vedení, elektrická zařízení, sdělovací a zabezpečovací zařízení),
    k) stanovení technického vybavení ŽDC (konstrukce železničního svršku, spodku, úrovňových přejezdů, typy zabezpečovacích zařízení, trakčního vedení, silnoproudých zařízení apod.
    l) předkládání stanoviska k návrhům zákonů, vyhlášek, předpisů, technických norem, výnosům týkajících se ŽDC,
    m) problematika interoperability a změn souvisejících se vstupem ČR do EU a to zejména ve vztahu k novým normám a předpisům a k úpravám legislativy - souvisí s účastí UIC,
    n) stanovení základních podmínek pro informatiku týkající se ŽDC, grafické informační systémy,
    o) zajištění komunikačního prostředí ve vazbě na potřeby s.o. SŽDC a na potřeby provozovatel drážní dopravy,
    p) dohled zda je ŽDC užívána řádně podle zákona o drahách a podle smlouvy.

    Část uvedených činností bezprostředně souvisejících se správou infrastruktury bude vykonávat pro SŽDC s.o. akciová společnost České dráhy a to buď na základě výše zmiňované smlouvy či na základě jiných (mandátních) smluv nebo smluv o dílo (např. zastupování v územních a stavebních řízeních souvisejících se zajištěním provozuschopnosti, modernizace a rozvoje, v územních a stavebních řízeních souvisejících se stavbami cizích investorů na dráze a v ochranném pásmu dráhy, zastupování ve styku s katastrálními úřady, vedení ekonomicko-účetní agendy, správa bytového fondu, hospodaření s majetkem dle přílohy č.2 zákona č. 77/2002 Sb., úkoly v oblasti informatiky, zpracování podkladů pro pronájem, prodej a privatizaci majetku žel. dopravní cesty a majetku dle přílohy č.2 zákona č. 77/2002 Sb.,apod.)

    5.Závěr

    Naplněním ustanovení transformačního zákona a vznikem akciové společnosti České dráhy a státní organizace Správa železniční dopravní cesty došlo k oddělení železniční infrastruktury od podnikatelské činnosti na ní provozované.

    Jak vyplývá z předchozího textu existuje však i nadále velmi úzký vztah mezi nově vzniklými subjekty zejména v oblasti reálných činností souvisejících s péčí o železniční infrastrukturu,její modernizaci a rozvoj.

    Jedině korektní, nekonfliktní a vzájemně vyvážené vztahy obou subjekt mohou vést k naplnění podstaty transformačního zákona,spočívající v jasném oddělení funkce vlastníka dráhy,jejího provozovatele a dopravce, ve zvýšeni transparentnosti v nakládání s prostředky z veřejných rozpočtů, ve zřetelném stanovení pravomocí a odpovědností ČD a.s. i SŽDC s.o. a v uvolnění prostoru pro podnikatelské aktivity Č D,a.s.

  • zpět na seznam

    ISSN 1213-6395 | Tiráž | RSS © 2000-2008 MOSTY.CZ, vyrobil: nexum Trilog
    (statická verze - archiv)