Správa železniční infrastruktury v podmínkách ČD a.s.Ing. Mojmír Nejezchleb, České dráhy, a.s., Divize dopravní cesty o.z.
V únoru roku 2001 byl poslaneckou sněmovnou parlamentu České republiky schválen "Zákon o akciové společnosti České dráhy, státní organizaci Správa železniční dopravní cesty a o změně zákona č .266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, a zákona č .77/1997 Sb., o státním podniku, ve znění pozdějších předpisů". Tento zákon byl zveřejněn ve Sbírce zákonů České republiky dne 1.března 2002 pod číslem 77/2002, bývá zjednodušeně nazýván "transformačním zákonem" a jeho smyslem je realizace transformace Českých drah, státní organizace do nových právních subjektů. Z tohoto cíle pak vyplývá i předmět úpravy zákona, který definuje:
Ze státní organizace České dráhy,fungující do 31.12.2002 vznikly tedy od 1.1.2003 dva nové subjekty s odlišnou právní formou a různým posláním,jejichž činnosti však spolu v oblasti infrastruktury velmi úzce souvisejí. 2. Předmět činnosti Českých drah a.s. a Správy železniční dopravní cesty s.o. Hlavním předmětem činnosti akciové společnosti České dráhy je:
přičemž oba tyto pojmy jsou definovány v §2 zákona č. 77/2002 Sb. K tomuto předmětu podnikání využívají ČD a.s. od data svého vzniku státní majetek,se kterým hospodařily ČD s.o., s výjimkou majetku uvedeného v § 20 zákona e . 77/2002 Sb.Jedná se tedy zejména o majetek ,který slouží k provozování železniční dopravy a železniční dopravní cesty. Jako příklad lze uvést kolejová vozidla (hnací i přípojná) ,objekty a zařízení sloužící k jejich opravám a údržbě, pozemky a budovy v obvodech železničních stanic a dep kolejových vozidel, účelová kolejiště sloužící pro potřebu správy a údržby zařízení infrastruktury,apod. Se státním majetkem, se kterým hospodařily do 31.12.2002 České dráhy s.o. a který neslouží k předmětu podnikání ČD a.s., hospodaří od 1.1.2003 státní organizace Správa železniční dopravní cesty.Jedná se o typický infrastrukturní majetek, tvořící železniční dopravní cestu a definovaný v příloze č. 1 k zákonu č. 77/2002 Sb.:
b) železniční svršek (zejména koleje a výhybky) c) přejezdy a přechody d) zařízení k ochraně proti nepříznivým vlivům provozu dráhy (protihlukové stěny,zařízení proti bludným proudům, korozi, rušení telekomunikačních systém ,apod.) e) automatizační a zabezpečovací zařízení f) elektrická zařízení g) pozemky v obvodu dráhy (s výjimkou pozemků v obvodu železničních stanic a dep kolejových vozidel a pozemků pod stavbami ve vlastnictví ČD a.s.) Hlavním předmětem činnosti SŽDC s.o. je tedy hospodaření s uvedeným státním majetkem železniční infrastruktury a dále hospodaření se závazky a pohledávkami ČD s.o.,existujícími k 1.1.2003. 3. Spolupráce Českých drah a.s. a Správy železniční dopravní cesty s.o. Z toho,co bylo dosud uvedeno,by se mohlo zdát,že nově vzniklé právní subjekty budou existovat zcela odděleně bez vzájemných těsnějších vazeb. Není tomu tak. § 22 zákona č. 77/2002 Sb. totiž stanoví,že SŽDC s.o. hradí ČD a.s. na základě smlouvy
Uvedené činnosti souvisejí z větší části s péčí o železniční infrastrukturu, kterou bude bezprostředně vykonávat právě akciová společnost České dráhy a to na základě smlouvy uzavřené ve smyslu § 24 zákona č. 77/2002 Sb. Ve vztahu k zákonu č. 266/1994 Sb.,o dráhách je možno konstatovat, že státní organizace Správa železniční dopravní cesty bude vystupovat v roli vlastníka dráhy a akciová společnost České dráhy v roli provozovatele dráhy a dopravce. Plnění funkce vlastníka dráhy znamená zejména následující povinnosti:
2. Umožnění styku dráhy s jinými dráhami 3. Péči o rozvoj a modernizaci dráhy v rozsahu nezbytném pro zajištění dopravních potřeb státu a dopravní obslužnosti územního obvodu 4. Zajištění provozování dráhy, např. i prostřednictvím jiné osoby 5. Nabídnutí dráhy k zajištění jejího provozování MDS, nemůže - li její provozování sám zajistit Spolupráce mezi SŽDC s.o. a ČD a.s. je tedy od samého začátku vytvářena jako vztah dvou subjektů, které mají mimo jiné tyto společné cíle:
Odpovědnost za provozuschopnost dráhy leží na SŽDC s.o., odpovědnost za bezpečné provozování dráhy na ČD a.s. 4. Smluvní zajištění povinností vlastníka dráhy a konkrétní výkon správy železniční dopravní cesty V návaznosti na již zmiňované §§ 22 a 24 zákona Č . 77/2002 Sb., bude mezi SŽDC s.o.a ČD a.s. uzavřena "Smlouva o způsobu zajištění provozování železniční dopravní cesty,její provozuschopnosti a modernizace a rozvoje ve veřejném zájmu". Na základ této smlouvy budou akciovou společností České dráhy zajišťovány v rámci provozování infrastruktury a péče o ni činnosti v těchto oblastech: 1. Provozování železniční dopravní cesty ve veřejném zájmu 2. Provozuschopnost železniční dopravní cesty 3. Modernizace a rozvoj železniční dopravní cesty Budeme - li "správu" železniční infrastruktury definovat jako souhrn činností spočívající v evidenci majetku,účtování o něm,dohlédací a kontrolní činnosti ve smyslu platné legislativy a předpisů a péči o stavebně - technický stav jednotlivých částí infrastruktury,pak je zřejmé,že všechny výše uvedené činnosti (1.,2.,3.), zajišťované na základě smlouvy akciovou společností České dráhy pro státní organizaci Správa železniční dopravní cesty jsou v podstatě částí správy železniční infrastruktury. V rámci akciové společnosti České dráhy je tedy od 1.1.2003 zachována organizační struktura platná v předchozím roce včetně zachování divizního uspořádání (Divize obchodně- provozní, Divize dopravní cesty). Divize dopravní cesty jako hlavní nositelka správy infrastruktury pracuje dále se svými výkonnými a organizačními jednotkami (SDC,SŽT,SŽE,TÚDC,TSS,SS,SŽG,HZS,SRDM),které tvoří základní článek pro správu nejen majetku akciové společnosti,ale i majetku státu v hospodaření SŽDC s.o. Naproti tomu je vytvořena státní organizace Správa železniční dopravní cesty jako plnohodnotná organizace s odpovědnostmi a pravomocemi vyplývajícími z transformačního zákona. V oblasti péče o železniční dopravní cestu bude SŽDC s.o. vykonávat zejména tyto činnosti : 1. Modernizace a rozvoj železniční dopravní cesty (ŽDC) 2. Provozování ŽDC 3. Provozuschopnost ŽDC Část uvedených činností bezprostředně souvisejících se správou infrastruktury bude vykonávat pro SŽDC s.o. akciová společnost České dráhy a to buď na základě výše zmiňované smlouvy či na základě jiných (mandátních) smluv nebo smluv o dílo (např. zastupování v územních a stavebních řízeních souvisejících se zajištěním provozuschopnosti, modernizace a rozvoje, v územních a stavebních řízeních souvisejících se stavbami cizích investorů na dráze a v ochranném pásmu dráhy, zastupování ve styku s katastrálními úřady, vedení ekonomicko-účetní agendy, správa bytového fondu, hospodaření s majetkem dle přílohy č.2 zákona č. 77/2002 Sb., úkoly v oblasti informatiky, zpracování podkladů pro pronájem, prodej a privatizaci majetku žel. dopravní cesty a majetku dle přílohy č.2 zákona č. 77/2002 Sb.,apod.) 5.Závěr Naplněním ustanovení transformačního zákona a vznikem akciové společnosti České dráhy a státní organizace Správa železniční dopravní cesty došlo k oddělení železniční infrastruktury od podnikatelské činnosti na ní provozované. Jak vyplývá z předchozího textu existuje však i nadále velmi úzký vztah mezi nově vzniklými subjekty zejména v oblasti reálných činností souvisejících s péčí o železniční infrastrukturu,její modernizaci a rozvoj. Jedině korektní, nekonfliktní a vzájemně vyvážené vztahy obou subjekt mohou vést k naplnění podstaty transformačního zákona,spočívající v jasném oddělení funkce vlastníka dráhy,jejího provozovatele a dopravce, ve zvýšeni transparentnosti v nakládání s prostředky z veřejných rozpočtů, ve zřetelném stanovení pravomocí a odpovědností ČD a.s. i SŽDC s.o. a v uvolnění prostoru pro podnikatelské aktivity Č D,a.s. |
ISSN 1213-6395 | Tiráž | RSS | © 2000-2008 MOSTY.CZ, vyrobil: nexum Trilog |