12.12.2007 | Ing. Jan Svitavský, Ing. Libor Marek
Rekonstrukce mostu v km 6,930 tr.Praha - hl. n.TurnovV létě r. 2006 proběhla rekonstrukce železničního mostu v km 6,930 trati Praha hlavní nádraží – Turnov. Most o jednom otvoru převádí 3 koleje přes ulici Jandova ve staničním úseku trati – žst. Praha Vysočany. Původní ocelové konstrukce s prvkovými mostovkami byly nahrazeny novými železobetonovými deskami s tuhou výztuží ze svařovaných zabetonovaných nosníků. Stav mostu před rekonstrukcí Most byl postaven v r. 1891 a v r. 1936 přestaven. Kovová konstrukce byla tvořena nýtovanými hlavními nosníky, příčníky, podélníky a ztužením hlavních nosníků a podélníků. Veškeré ocelové prvky včetně ložisek a nýtů byly silně orezlé. U všech tří konstrukcí bylo spodní ztužení deformované v místech nad komunikací, mnohé prvky byly utržené resp. zcela chyběly. Zásadní problém mostu byl ten, že relativně lehká ocelová konstrukce neměla dostatečnou podjezdnou výšku, a proto často docházelo k nabourání do OK a jejímu příčnému posunutí. S tím pak souvisely deformace a poruchy prvků ztužení dolního pasu OK. Obě opěry jsou provedeny z kamene s pravidelným řádkováním. Kolmá křídla jsou ze stejného materiálu. Úložné kvádry byly žulové. Obr. 1 Původní konstrukce, dolní ztužení OK Návrh rekonstrukce Navržena byla robustní nosná konstrukce pod každou kolejí s průběžným kolejovým ložem - železobetonové desky s tuhou výztuží se zabetonovanými ocelovými svařovanými nosníky s proměnou výškou. Nad opěrami je deska ukončena železobetonovými příčníky. statická soustava: prostý nosník o 1 poli Prostorové uspořádání na mostě Most se nachází ve staničním obvodu v přímé. Na mostě je sdružený MPP 3,0. Minimální tloušťka kolejového lože na mostě byla, po dohodě se zástupci SŽDC, stanovena 450 mm, rezerva 0 mm. Při použití dřevěných pražců zbývá pod nimi min. 300 mm štěrku. Jelikož se před mostem i za ním vyskytují výhybky, nepředpokládá se strojové čištění kolejového lože. Uspořádání pod mostem Most překračuje ulici Jandovu ve Vysočanech (2 jízdní pruhy a oboustranné veřejné chodníky). Rekonstrukcí nebyla změněna prostorová úprava této komunikace ani její niveleta. Chodníky byly po zásahu do jejich konstrukce uvedeny zpět do původního stavu. Obr. 2 Příčný řez uprostřed rozpětí konstrukce Obr. 3 Podélný řez konstrukcí v 1. koleji Nosná konstrukce Most se skládá ze 3 deskových nosných konstrukcí ze zabetonovaných nosníků. Každou z konstrukcí mostu tvoří 8 ocelových svařovaných nosníků s proměnou výškou 389 - 460 mm. Nosná deska je oboustranně konzolovitě vyložena o 0,550 m za osy uložení. Monolitické římsy jsou pouze po vnější straně na krajních konstrukcích, tvoří bok kolejového lože a jsou ve třetinách dilatačně rozděleny svislými spárami. Mezi jednotlivými konstrukcemi jsou podélné spáry těsněné mostními závěry: pryžovými Ω-profily. NK má střechovitý podélný sklon 1,0 % směrem od středu konstrukce k oběma opěrám. NK jsou opatřeny podporovými příčníky a jsou uloženy pomocí úložných ozubů na nové úložné prahy. Beton NK: C35/45 – XF2 Ocelová konstrukce Každou z konstrukcí mostu tvoří 8 ocelových svařovaných nosníků s proměnou výškou 389 mm na kraji až 460 mm uprostřed rozpětí. Stěny ocelových nosníků byly vyrobeny s nadvýšením ve tvaru paraboly, které má vzepětí 21 mm. Rozměry nosníků: dolní pásnice 450x60 mm, horní pásnice 300x60 mm, stěny 269 - 340 mm, tl. 25 mm. Do stěn každého nosníku byly vyvrtány otvory pro průchod měkké výztuže a pro distanční rozpěrky. PKO byla provedena pouze na dolních pásnicích ve složení žárově stříkaný kovový povlak tl. 100 μm, 2 x mezivrstva na epoxidové bázi a vrchní polyuretanová vrstva tl. 240 μm. Obr. 4 Ocelové svařované nosníky na montážní plošině se závěsnými oky |
ISSN 1213-6395 | Tiráž | RSS | © 2000-2008 MOSTY.CZ, vyrobil: nexum Trilog |