Hledej
9.5.2008  |  Ing. Blanka Hejlová, Jana Ondráčková

Oprava ocelových mostů na trati Mariánské Lázně - Karlovy Vary a zvyšování traťové třídy, část I.

Situace
Fotogalerie...

V letech 2004 – 2006 byly na trati z Mariánských Lázní do Karlových Varů opraveny
čtyři ocelové mosty. Investorem opravy byly ČD, a.s., SDC Karlovy Vary a SŽDC, s.o.,
Stavební správa Plzeň. Cílem opravy bylo odstranění trvalých omezení rychlosti
a zvýšení přechodnosti. Po opravě je zajištěna přechodnost C3 a umožněna
požadovaná rychlost 60 km/hod.
Historie trati
Železniční trať Mariánské Lázně – Karlovy Vary drží rekord v době, které bylo třeba k prosazení její stavby – třicet let probíhala
zdlouhavá jednání o koncesi a o financování trati. Několikrát zveřejnil tisk definitivní termín zahájení stavby, ale vždy je opět
odvolal. 5. prosince 1895 byla slavnostně zahájena stavba trati. Dne 17. prosince 1898 ráno vyjel první vlak z Mariánských
Lázní. Železniční trať stoupá z Mariánských Lázní do Tepelské vrchoviny a dále pak sleduje údolí řeky Teplé. Nejvýše položeným bodem je železniční stanice Ovesné Kladruby s nadmořskou výškou 710 metrů, nejnižším železniční stanice Karlovy Vary dolní nádraží s 376 metry. Největší stoupání je mezi železniční stanicí Mariánské Lázně a zastávkou Vlkovice – 23 promile. Na 53,4 km dlouhé trati je 19 železničních stanic a zastávek, 44 mostů a viaduktů a 7 tunelů.
Provoz byl zajišťován po celých 108 let lokomotivním depem v Karlových Varech, od 10. prosince 2006 provozuje osobní dopravu na trati firma Viamont, a. s.

Přehled mostních objektů
Na trati je 21 masivních a 23 ocelových mostů. Masivní mosty jsou původní z doby výstavby železniční trati.
Z 23 ocelových mostů byly v letech 1966 - 1983 vyměněny 4 ocelové konstrukce. Ocelové konstrukce byly dovezeny z Polska, Maďarska, další vyrobila Mostárna ve Frýdku - Místku. Další plánované výměny a opravy ocelových konstrukcí nebyly
zahájeny z důvodu klesajícího významu regionální trati a jejich finanční náročnosti. Z důvodu nevyhovujícího stavu původních ocelových konstrukcí zůstal úsek Poutnov – Karlovy Vary dolní nádraží zařazen do traťové třídy A.

Začátkem 90. let minulého století se přistoupilo k provádění rekonstrukce ocelových mostů s cílem zvýšení přechodnosti formou zesílení stávajících konstrukcí. V roce 1995 provedl takto opravu km 28,914 bývalý Mostní obvod Plzeň.
Od roku 2002 patří trať M. Lázně – Karlovy Vary pod SDC Karlovy Vary a je zpracován plán na opravu mostních objektů omezujících traťovou rychlost a limitujících přechodnost traťového úseku. Dosud bylo opraveno 5 mostů, 1 masivní a 4 ocelové. V roce 2007 by měla být realizována rekonstrukce ocelového mostu v km 35,941a oprava masivního 5-ti klenbového mostu. Ve fázi projektové přípravy jsou další 3 ocelové mosty.

ISSN 1213-6395 | Tiráž | RSS © 2000-2008 MOSTY.CZ, vyrobil: nexum Trilog
(statická verze - archiv)