Hledej

Navrhování železničních mostů podle evropských norem

Hrdoušek Vladislav, Stavební fakulta ČVUT v Praze
Šafář Roman, SUDOP Praha

Úvodem

Soustava předběžných evropských norem (ENV) umožňuje navrhovat všechny mostní konstrukce podle mezních stavů. Tyto normy byly zavedeny do soustavy ČSN a platí souběžně s normami pro navrhování podle ČSN 73 6203, 05,06 a 07. Pro betonové mosty je možné nyní použít dvou metodik a to jak metodiku dovolených namáhání, tak metodiku mezních stavů. V současné době evropské normalizační komise pracují na konverzi ENV na EN. Všeobecné zásady pro navrhování jsou uvedeny v ENV 1991-1, která po konverzi ponese označení EN 1990 a která bude obsahovat přílohu A2 pro mosty. Obdobně se připravuje i konverze ostatních předběžných evropských norem. Součástí každé ENV, přijaté do soustavy ČSN, je NAD (Národní aplikační dokument), který v povoleném rozsahu upravuje znění některých článků na podmínky ČR. K EN budou připojeny NP (Národní přílohy), které budou mít obdobné poslání. Pro členské země CEN (Česká republika je členem od roku 1998) je zavedení těchto dokumentů povinné.

Zatížení železničních mostů

Jednotlivá zatížení jsou definována v samostatných ENV, ve kterých je vždy část, týkající se mostů, zatímco v dosavadní ČSN 73 6203 jsou uvedeny všechny druhy zatížení, týkající se mostů.

Pro zatížení vlastní tíhou a ostatními zatíženími stálými platí ENV 1991-2-1 (73 0035), kde je stanovena objemová hmotnost oceli 77 kN/m3 a obyčejného betonu v rozmezí 20 až 28 kN/m3. Objemová tíha vyztuženého betonu (železobeton i předpjatý beton) se stanoví jako objemová tíha obyčejného betonu zvětšená o 1 kN/m3, tzn. že lze jednotně uvažovat 25 kN/m3. V tab. 4.2 této normy jsou uvedeny objemové tíhy materiálů svršku mostů, omylem je tam uváděna tíha železničního svršku se štěrkovým ložem v kN/m2, správně má být v kN/m.

Zatížení větrem je definováno v ENV 1991-2-4 (73 0035) a stanoví se ze vzorce

Fw = qref . ce(ze) . cd . cf . Aref

v závislosti na referenčním tlaku větru (qref), vlivu terénu a výšky konstrukce nad zemí (tzv. součinitel expozice ce(ze)), dynamickém součiniteli (cd), aerodynamických silách (součinitel cf ) a referenční ploše (Aref). Mostům je věnován odst. 10.11.

Zatížení teplotou je definováno v ENV 1991-2-5 (73 0035), kde jsou v kap. 6 mosty rozčleněny na tři skupiny:

1. skupina: ocelová mostovka na ocelových nosnících
2. skupina: betonová mostovka na ocelových nosnících
3. skupina: betonová desková konstrukce nebo betonová mostovka na betonových trámech.

Požadavky této normy jsou obdobné jako ve stávající ČSN 73 6203.

Zatížení při provádění je obsahem ENV 1991-2-6 (73 0035). Během výstavby mostu se má přihlédnout např. k zatížení přemístitelnou skládkou stavebního materiálu a prefabrikovanými dílci, k vodorovné síle vnášené do pilíře při vysouvání konstrukce, k účinkům jeřábů, výtahů, k účinku pádu zavěšeného břemena apod. Zatížení během provádění se mají uvažovat jako dočasné nebo mimořádné návrhové situace.

Mimořádná zatížení od nárazů vozidel jsou obsahem ENV 1991-2-7 (73 0035) a v ENV 1991-3 (73 6203) jsou uvedena mimořádná zatížení od vykolejení vozidel na mostě nebo pod mostem a při přetržení trakčního vedení.

Zatížení mostů dopravou obsahuje ENV 1991-3 (73 6203). Ustanovení této normy platí pro stanovení účinků zatížení pro železniční tratě normálního a širokého rozchodu. V kap. 6 jsou definována zatížení svislá (pohyblivá) vlakem-model 71 (stejný vlak jako UIC v ČSN 73 6203), modely SW (těžká železniční doprava) a "nezatížený" vlak. Těžší nebo lehčí doprava se vyjadřuje násobením modelů "71" a SW součinitelem a, který má hodnoty od 0,75 do 1,33. Pro železniční mosty v ČR jsou tyto součinitele upřesněny v NAD.

Dynamické účinky se pro rychlosti vlaků do 220 km/hod. stanoví obdobně jako v ČSN. Rozlišuje se však pečlivě udržovaná a normálně udržovaná kolej (stejný vzorec jako v ČSN; podle ENV je však maximální možná hodnota 2,00, podle ČSN 1,80). Rozjezdové a brzdné síly uvedené v ENV 1991-3 (73 6203) jsou definovány jednodušeji a jejich aplikace do podélných zatížení je řešena v čl. 6.5.4 ENV 1991-3 (73 6203) podle úpravy koleje, uspořádání konstrukce, dilatací koleje a nosné konstrukce. Nově jsou uvedeny v kap. 6.6 ENV 1991-3 (73 6203) účinky tlakové vlny projíždějícího vlaku na konstrukce stojící v blízkosti trati.

Kombinace zatížení

Kombinace zatížení vycházejí ze vztahů formulovaných v ENV 1991-1 (73 0035). V mezních stavech únosnosti jsou kombinace zatížení pro trvalé a dočasné návrhové situace obecně definovány

pro mimořádné návrhové situace

kde
gGj= 1,35 pro všechna stálá zatížení (působící nepříznivě)
gp= viz. ENV 1992-1-1 (73 1201), lze uvažovat hodnotu 1,0
gQ= 1,45 pro zatížení dopravou
gQ= 1,50 pro zatížení další nahodilá (vítr, teplota)
Y součinitel kombinace podle ENV 1991-3 (73 6203).

Pro mimořádné návrhové situace jsou pro všechny účinky zatížení působící nepříznivě součinitele g = 1,00.

V mezních stavech použitelnosti jsou kombinace zatížení uvedené v ENV 1991-1 (73 0035) (charakteristická, častá a kvazistálá) doplněny ještě kombinací občasnou (viz ENV 1991-3 (73 6203)).

Navrhování a posuzování mostů

Pro navrhování a posuzování betonových mostů platí předběžná evropská norma ENV1992-2 (73 6208), která navazuje na ENV 1992-1-1 (73 1201) a pro ocelové a ocelobetonové mosty platí ENV ENV 1993-2 (73 6205), ENV 1994-2 (73 2089), které navazují na ENV 1993-1-1 (73 1401)a ENV 1994-1-1 (73 2089).

O předběžných evropských normách pro ocelové a spřažené ocelobetonové mosty bylo pojednáno již na konferenci o železničních mostech v roce 1997 [1].

Při návrhu betonových mostů je nutné nejdříve zařadit konstrukci do kategorie A až E podle ENV 1992-2 (73 6208), tab.4.118. Podle příslušné kategorie se potom uplatní jiná (jinak přísná) kombinace zatížení při posouzení dekomprese (snížení tlakového napětí až na nulu v provozním stavu) a šířky trhlin. Velmi přibližně lze říci, že kategorie A odpovídá “plnému“ předpětí podle ČSN 73 6207, kategorie B “omezenému“ a kategorie C “částečnému“ předpětí. Z této podmínky je možné navrhnout předpětí konstrukce. Přitom v MSP nemají být překročeny přípustné hodnoty napětí ve vybraných kombinacích:

  • napětí betonu při vnesení předpětí Ł 0,45 fc(t) (popř. 0,6 fc(t))
  • napětí betonu při občasné kombinaci Ł 0,6 fck
  • napětí předpínací výztuže při předpínání Ł 0,8 fpk , nebo 0,9fp0,1k
  • napětí předpínací výztuže při kvazistálé kombinaci Ł 0,65 fpk (po zahrnutí všech ztrát předpětí)
  • napětí betonářské výztuže při občasné kombinaci Ł 0,8 fyk

ENV 1992-1-1 (73 1201) požaduje, aby byla v mezních stavech použitelnosti uvažována náhodná proměnlivost předpětí v rozmezí +/- 10%, což vede k nezanedbatelnému nárůstu spotřeby předpínací výztuže.

Zvýšená pozornost je věnována správnému návrhu výztuže z hlediska šířky trhlin. Z tohoto důvodu je nutné uvést do souladu průměr a napětí v betonářské výztuži ss, podle následující tabulky (spojená tab. 4.120 a 4.121 ENV1992-2 (73 6208)):

napětí výztuže ss
[MPa]
max. průměr vložky [mm] max. osová vzdál. vložek [mm]
ohyb tah
140 40 - -
160 32 300 200
200 25 250 150
240 20 200 125
280 16 150 75
320 12 100 -

Návrhové (výpočtové) pevnosti materiálů se stanoví ze zaručené pevnosti betonu a meze kluzu oceli, redukované dílčími součiniteli materiálu (pro beton gc =1,5, pro ocel gs = gp = 1,15.

Modely zatížení na únavu, posouzení na únavu

Podle skladby standardní dopravy se vybere typ vlaku, pro který se provede posouzení konstrukce na únavu. Dynamické účinky se zohlední redukovaným dynamickým součinitelem.

Posouzení na únavu betonářské a předpínací výztuže se provádí podle obecného vztahu

gF.gSd.Dgs,equ Ł DsRsk / gs,fat

a lze použít z ENV1992-2 (73 6208) Přílohu A, kde Dgs,equ = lDss,71. Součinitel l vyjadřuje vliv rozpětí konstrukce, skladby a objemu dopravy, návrhové životnosti mostu a počtu kolejí. Přípustné rozkmity napětí betonářské nebo předpínací výztuže DsRsk jsou uvedeny v ENV1992-2 (73 6208), kde jsou uvedena i další kritéria pro posouzení betonu na únavu.

Porovnávací výpočet

Porovnávací výpočet byl proveden pro spojitý železniční most o třech polích rozpětí 22,0 + 26,0 + 22,0 m. Příčný řez a rozpětí hlavního pole odpovídá novému železničnímu mostu, který je v současné době realizován na přeložce trati Březno u Chomutova – Chomutov (viz také následující příspěvek). Předmětem výpočtu je ověření základních rozměrů průřezu a návrh předpínací výztuže, proto je konstrukce posouzena pouze v provozním stavu a při namáhání ohybem.

Přehled charakteristických hodnot ohybových momentů od jednotlivých zatížení i od kombinací zatížení podle ČSN a ENV:

Zatížení, resp.kombinace M5,max
[MNm]
M5,min
[MNm]
M10,max
[MNm]
M10,min
[MNm]
M15,max
[MNm]
M15,min
[MNm]
Pozn.
g0 5,539 5,539 -9,177 -9,177 4,259 4,259 Zatížení - ENV,
přibližně i ČSN
g-g0 3,928 3,928 -6,508 -6,508 3,020 3,020
Sedání 0,457 -0,296 1,307 -0,846 0,255 -0,255
Pohyblivé bez fí 6,928 -2,030 1,100 -8,770 6,862 -2,450
Teplota 1,385 -1,230 3,504 -3,114 3,504 -3,114
Vítr svisle 0,067 -0,207 0,272 -0,060 0,090 -0,201
Charakteristická 18,672 6,001 -10,862 -28,407 17,492 2,249 Kombinace
ENV
Častá 16,918 6,710 -11,625 -26,065 15,527 3,239
Kvazistálá 10,617 8,556 -12,626 -18,088 9,286 5,467
Občasná 18,665 6,021 -10,889 -28,401 17,483 2,270
Zatížení hlavní 17,822 6,857 -13,124 -26,529 15,357 4,231 Kombi.ČSN
Zatížení celkové 18,858 5,789 -10,399 -28,769 17,899 1,850

ČSN Návrh předpínací výztuže podle ENV:

Pro účely tohoto příkladu byly navrženy průběžné zvedané kabely na celou délku nosné konstrukce, napínané symetricky (postupně z obou stran).

Počet kabelů: 20
Počet lan v 1 kabelu: 22 Ć 15,7 – 1770 / 1570
Kotevní napětí: 1327 Mpa

Při posouzení podle ENV se musí uvažovat horní charakteristická hodnota předpínací síly (1,10 násobek střední hodnoty) a dolní charakteristická hodnota předpínací síly (0,90 násobek střední hodnoty).

Návrh předpínací výztuže podle ČSN:

Počet kabelů: 14
Počet lan v 1 kabelu: 22 Ć 15,7 – 1770 / 1570
Kotevní napětí: 1327 MPa

Posouzení podle ENV- konec životnosti, horní charakteristická hodnota předpínací síly:
Kombi-
nace
 Průřez   Moment  Horní vlákna Dolní vlákna Pozn.:
sh
[Mpa]
shdov,EC
[MPa]
Posou-
zení
sd
[Mpa]
sddov,EC
[MPa]
Posou-
zení
Občasná 5 max. -14,338 -18,000 VYHOVÍ -4,408 0,000 VYHOVÍ Tah-
konstrukce
kategorie A
 
Tlak-
všechny
kategorie
min. -7,934 -18,000  VYHOVÍ -12,708 0,000 VYHOVÍ
10 max. -12,870 0,000 VYHOVÍ -2,901 -18,000 VYHOVÍ
min. -2,665 0,000 VYHOVÍ -15,049 -18,000 VYHOVÍ
15 max. -8,436 -18,000 VYHOVÍ -4,202 0,000 VYHOVÍ
min. -0,731 -18,000 VYHOVÍ -14,188 0,000 VYHOVÍ 
Častá 5 max. -13,453 Neposuzuje se -5,555 0,000 VYHOVÍ Konstrukce kategorie B
min. -8,283 Neposuzuje se -12,256 0,000 VYHOVÍ
10 max. -12,441 0,000 VYHOVÍ -3,411 Neposuzuje se
min. -4,026 0,000 VYHOVÍ -13,429 Neposuzuje se
15 max. -7,445 Neposuzuje se -5,486 0,000 VYHOVÍ
min. -1,222 Neposuzuje se -13,552 0,000 VYHOVÍ
Kvázistala 5 max. -10,261 Neposuzuje se -9,691 0,000 VYHOVÍ Konstrukce kategorie C
min. -9,218 Neposuzuje se -11,044 0,000 VYHOVÍ
10 max. -11,858 0,000 VYHOVÍ -4,106 Neposuzuje se
min. -8,675 0,000 VYHOVÍ -7,895 Neposuzuje se
15 max. -4,284 Neposuzuje se -9,583 0,000 VYHOVÍ
min. -2,350 Neposuzuje se -12,089 0,000 VYHOVÍ
Charakte-
ristická
5 max. -14,341 Neposuzuje se -4,404 Neposuzuje se  
min. -7,924 Neposuzuje se -12,721 Neposuzuje se
10 max. -12,886 Neposuzuje se -2,882 Neposuzuje se
min. -2,661 Neposuzuje se -15,054 Neposuzuje se
15 max. -8,441 Neposuzuje se -4,196 Neposuzuje se
min. -0,720 Neposuzuje se -14,202 Neposuzuje se

Posouzení podle ENV- konec životnosti, dolní charakteristická hodnota předpínací síly:
Kombi-
nace
 Průřez   Moment  Horní vlákna Dolní vlákna Pozn.:
sh
[Mpa]
shdov,EC
[MPa]
Posou-
zení
sd
[Mpa]
sddov,EC
[MPa]
Posou-
zení
Občasná 5 max. -13,487 -18,000 VYHOVÍ -1,392 0,000 VYHOVÍ Tah-
konstrukce
kategorie A
 
Tlak-
všechny
kategorie
min. -7,083 -18,000 VYHOVÍ -9,692 0,000 VYHOVÍ
10 max. -9,817 0,000 VYHOVÍ -3,663 -18,000 VYHOVÍ
min. 0,388 0,000 VYHOVÍ -15,811 -18,000 VYHOVÍ
15 max. -8,528 -18,000 VYHOVÍ -1,390 0,000 VYHOVÍ
min. -0,823 -18,000 VYHOVÍ -11,376 0,000 VYHOVÍ
Častá 5 max. -12,602 Neposuzuje se -2,539 0,000 VYHOVÍ Konstrukce kategorie B
min. -7,432 Neposuzuje se -9,240 0,000 VYHOVÍ
10 max. -9,388 0,000 VYHOVÍ -4,173 Neposuzuje se
min. -0,973 0,000 VYHOVÍ -14,191 Neposuzuje se
15 max. -7,537 Neposuzuje se -2,673 0,000 VYHOVÍ
min. -1,314 Neposuzuje se -10,740 0,000 VYHOVÍ
Kvázistala 5 max. -9,410 Neposuzuje se -6,675 0,000 VYHOVÍ Konstrukce kategorie C
min. -8,367 Neposuzuje se -8,028 0,000 VYHOVÍ
10 max. -8,805 0,000 VYHOVÍ -4,868 Neposuzuje se
min. -5,622 0,000 VYHOVÍ -8,657 Neposuzuje se
15 max. -4,376 Neposuzuje se -6,771 0,000 VYHOVÍ
min. -2,442 Neposuzuje se -9,277 0,000 VYHOVÍ
Charakte-
ristická
5 max. -13,490 Neposuzuje se -1,388 Neposuzuje se  
min. -7,073 Neposuzuje se -9,705 Neposuzuje se
10 max. -9,833 Neposuzuje se -3,644 Neposuzuje se
min. 0,392 Neposuzuje se -15,816 Neposuzuje se
15 max. -8,533 Neposuzuje se -1,384 Neposuzuje se
min. -0,812 Neposuzuje se -11,390 Neposuzuje se

Posouzení konstrukce podle ČSN - konec životnosti
Kombinace  Průřez   Moment  Horní vlakna Dolní vlakna
sh
[Mpa]
shdov,EC
[MPa]
Posouzení sd
[Mpa]
sddov,EC
[MPa]
Posouzení
 Zatížení hlavní  5 max. -10,567 -14,125 VYHOVÍ -1,455 0,000 VYHOVÍ
min. -5,013 -14,125 VYHOVÍ -8,652 0,000 VYHOVÍ
10 max. -7,872 0,000 VYHOVÍ -2,704 -14,125 VYHOVÍ
min. -0,061 0,000 VYHOVÍ -12,004 -14,125 VYHOVÍ
15 max. -6,012 -14,125 VYHOVÍ -1,951 0,000 VYHOVÍ
min. -0,377 -14,125 VYHOVÍ -9,254 0,000 VYHOVÍ
Zatížení celkové 5 max. -11,092 -16,225 VYHOVÍ -0,774 1,875 VYHOVÍ
min. -4,472 -16,225 VYHOVÍ -9,353 1,875 VYHOVÍ
10 max. -9,460 1,875 VYHOVÍ -0,814 -16,225 VYHOVÍ
min. 1,245 1,875 VYHOVÍ -13,557 -16,225 VYHOVÍ
15 max. -7,300 -16,225 VYHOVÍ -0,282 1,875 VYHOVÍ
min. 0,829 -16,225 VYHOVÍ -10,817 1,875 VYHOVÍ

Poznámka:

  • při návrhu podle ENV bylo nutné konstrukci předepnout pomocí 20 předpínacích kabelů, při návrhu podle ČSN postačí 14 kabelů. Důvod lze spatřit především ve velkém rozptylu charakteristických hodnot předpínací síly, předepsaných v ENV,
  • posuzovaná konstrukce mírně nevyhověla v nadpilířovém průřezu při návrhu podle ENV v době na konci životnosti a při uvažování dolní charakteristické hodnoty předpínací síly. Překročení přípustných napětí je však minimální a konstrukce by vyhověla po pouze drobných dalších úpravách.

Shrnutí a závěr

  • v současné době je v ČR možné navrhovat mostní objekty podle stávajících ČSN i podle předběžných evropských norem (ENV),
  • předpokládá se, že konverze mostních norem z ENV na EN bude ukončena v roce 2004. Současně se zavedením evropských norem budou zrušeny odpovídající normy ČSN,
  • na základě dosud provedených srovnávacích výpočtů lze konstatovat, že přechod k navrhování podle evropských norem přinese určité zvýšení spotřeby materiálu oproti konstrukcím navrhovaným podle ČSN,
  • předností evropských norem je sjednocení metodiky navrhování různých typů konstrukcí i konstrukcí z různých materiálů, stejně jako sjednocení této metodiky v jednotlivých evropských zemích.

Práce spojené s přebíráním evropských norem jsou podporovány výzkumným záměrem CE S 04/98: 20000001


[1] Šertler H.: Nová evropská norma pro navrhování ocelových mostních konstrukcí. In: Železniční mosty, správa a výstavba. Sborník konference Železniční mosty, Praha 1997

zpět na seznam

ISSN 1213-6395 | Tiráž | RSS © 2000-2008 MOSTY.CZ, vyrobil: nexum Trilog
(statická verze - archiv)