Hledej
1.8.2006  |  Michal Matějček

10 největších mostů světa

Zdroj: Wikipedie, autor snímku: Aslak Raanes.
The Golden Bridge - Zdroj: Wikipedie, autor snímku: Aslak Raanes.

Fotogalerie...

Je léto, a to je kromě koupání, tepla, sluníčka, zmrzliny i čilého stavebního ruchu spojeno s cestováním. A tak jsme si pro Vás připravili maličkou nabídku. Pojeďme se společně virtuálně podívat na deset největších mostních staveb na naší modré planetě.

Díky výraznému vědeckému rozmachu v posledním století už není problém postavit most přes široké řeky jako je Mississippi, či překlenout celé mořské zálivy a úžiny, nebo spojit přes Baltské moře Švédsko s Dánskem. Co by asi na tyto stavby řekli naši předkové, kteří vybudovali úžasné mosty jako je pražský Karlův most, nebo starý kamenný most v Písku?

Pohodlně se usaďte, náš výlet začíná. První zastávkou jsou Spojené státy americké a v nich nejdelší most na světě.

The Pontchartrain Bridge

V místě kde ústí řeka Mississippi do jezera Portchartrain byl postaven již v roce 1883 most, který sloužil rozvíjející se železniční dopravě a tehdy překonával vodní plochu na vzdálenost téměř 35 kilometrů. Díky působení „zubu času,“ se postupně dřevěná konstrukce nahrazovala trvanlivější sypanou hrází, až se nám tento malý unikát zkrátil na 13 kilometrů. Ovšem vlaky rychle po druhé světové válce vytlačila automobilová doprava a tak bylo nutné vybudovat mostní konstrukci znova a tentokráte z prefabrikovaných předpjatých dílců, které mají každý rozpětí 17 metrů. Celkem jich je v pětimetrové výšce nad hladinou jezera 2170 a vytváří tak nejdelší mostní konstrukci na světě měřící neuvěřitelných 38 600 metrů. A jelikož se nacházíme v USA, asi nikoho nepřekvapí, že za 13 let od dokončení prvního mostu, byl vedle postaven další souběžný most.

The Chesapeake Bridge

Na americkém kontinentě ještě chviličku zůstaneme. Tentokrát se projedeme po 28 200 metrů dlouhém mostě ve státě Virginie, který překlenuje záliv Chasepeake. Tato konstrukce není nijak extra krásná, ani monumentální. Avšak minimálně svou délkou a důmyslností si se světovými velikány nezadá. Most je ve většině trasy velmi nízký, ale na propustnost velkým záoceánským lodím se nezapomělo. Na dvou místech se vysoko nad hladinou tyčí dva ocelové mosty a mezi nimi a ostatními mostními úseky jsou vybudovány dva dvoukilometrové tunely. Pro umožnění přejezdu mezi mosty a tunely a samozřejmě pro bezpečné založení obou konstukcí byly v těchto místech vybudovány umělé ostrůvky o rozměrech 470 x 70 metrů. Celé dílo bylo dokončeno v polovině 60. let dvacátého století.

The Vaco da Gama Bridge

Amerického kontinentu již máte plné zuby? Nu, tak se podívejme tam, odkud ve středověku vyplouvali první lodě směrem k Indii. Ano, vracíme se do Evropy, přesněji do portugalského Lisabonu. Zde byl, u příležitosti konání světové výstavy Expo 98 a pětisetletého výročí objevení námořní cesty do Indie mořeplavcem Vasco da Gamou, postaven zatím nejdelší most v Evropě. Od jednoho břehu řeky Tejo až na druhý je téměř 10 kilometrů a celý most měří ještě o 7 200 metrů více. Vlastní mostovka je zavěšena na soustavu pilonů, z nichž nejvyšší se tyčí do výšky téměř 150 metrů.

The Österlund Bridge

Já vím, na samém jihu naší staré Evropy je vám už horko. Dobře, schladíme se tedy návštěvou severských zemí, konkrétně Dánska a Švédska. Ty jsou od přelomového roku 2000 propojeny v místě Österlundského průlivu unikátním přemostěním. Celá tato stavba se skládá z umělého poloostrova patřícího Dánsku, který je dlouhý 430 metrů a na nějž navazuje podmořský tunel délky více než 3,5 kilometrů vynořující se nad hladinu v polovině zálivu na umělém ostrůvku zvaném Pepparholm. A co je za ním? Samo sebou, že Švédsko, ale nejprve je nutné ještě překonat 7845 metrů dlouhý dvou úrovňový most, jehož mostovka je zavěšena na elegantních, štíhlých pilonech, které se tyčí do výšky 204 metrů nad Balt. Zavěšené středové pole je jedno z nejdelších na světě, meří 490 metrů. Tak co? Líbí se vám jet do Švédska po suchu?

The Akashi Kaikyo Bridge

Abychom nebyli pořád jen na západní polokouli, co se podívat do země vycházejícího slunce? Tam se totiž od roku 1998 mohou chlubit nejdelším visutým mostem na světě. Most Akashi Kaykio, který někteří nazývají Pearl Bridge, propojuje ostrovy Honšú a Šikoku. Délka středního pole dosahuje bez devíti metrů do dvou kilometrů a celkem měří visutá konstrukce 3911 metrů. A až tudy pojedete, doporučuji si prohlédnou závěsná lana. Víte jaký je jejich průměr. Zkuste si nejprve tipnout. Ano, neuvěřitelných 1120 mm. A co více, na to aby je japonští mistři upletli, bylo potřeba téměř 300 000 kilometrů pozinkovaného drátu. A pak, že se nevyplatí vlastnit továrnu na pozink.

The Golden Bridge

Jenomže, co by to bylo za romantický výlet, kdybychom se při něm nepodívali do San Franciska. Jaké to máme štěstí, že se nám podařilo stihnout poslední dnešní let z Tokya zpět na americkou půdu. Zatím, co si v letadle pochutnáváte na sushi, prozradím vám, že Golden Gate, tedy zlatá brána San Franciska, se doposud řadí mezi deset nejdelších visutých mostů na světě. A to byl tento most postaven už v roce 1937. Jo, měl to někdo štěstí, že mu všechno nerozbombardovali piloti německé Luftwafe. Podívejte, tam nalevo před námi, už jej taky vidíte? Nad modrou hladinou se z mlhy majestátně vynořuje červenooranžová konstrukce nosných pilonů vysokých 230 metrů. Představte si, že celý most o délce 2800 metrů postavili za čtyři roky. Ano, délka nic moc, ale rozpětí visutého pole je 1280 metrů, to už úctihodné je. Teď si vystupme z našeho letadla a pojďte si suchou nohou přejít ze San Franciska do Oaklandu. To je paráda, co? A všimli jste si, jak to tam na mostě fičí? Konstukce je navržena tak, aby odolávala nejen silnému nárazovému větru cyklicky se opakujícímu 4 krát za den, ale i bouřlivému přílivu a odlivu a v neposlední řadě i zemětřesením. Ještě si pomatujete, jak jste objímali nosná lana v Japonsku? Tak zde to máte snadnější, tyhle mají v průměru jen 920 mm. Golden Gate je vůbec pozoruhodnou stavbou. Jeho vybudování bylo více než náročné, vyžádalo si 11 lidských životů, pilíře pilonů se zakládaly z vlečných člunů a nosná lana ze speciálních visutých lávek. A protože amerika je země peněz, schválně se vás zeptám, kolik peněz museli místní investoři v roce 1937 vydat pomocí dluhopisů na stavbu tohoto drobečka? Hodně? Ani tak moc ne, tehdy je přišel most na 35 milionů dolarů. Kdosi vypočítal, že dnes by taková stavba stála minimálně 1,2 miliardy. Pak si něco spořte na důchod, když hodnota peněz tak upadá...

The Verrazano Narrows

A teď mi poraďte, jak se dostat domů? Vezměme to pořád směrem na východ, ať se nám nezamotá hlava. Pro dnešek máte rozchod, za pět dní se sejdeme u v New Yorku, dejme tomu pod mostem Verrazo Narrows. Jak se tam dopravíte, to už je na vás. Proč zrovna tam? Protože sochu svobody zná každý a tento most, otevřený v roce 1964 a spojující Staten Island s Brooklinem už tak moc lidí nezná. Že je ta francouzská dáma přitažená do New Yorku ojedinělá a mosty jsou všude? No ale tenhle most byl po svém otevření už dvaašedesátým v New Yorku a zároveň byl nejdelším visutým mostem světa. Už mi věříte, že stojí za to se na po něm projít? Nebojte se, necelé dva kilometry, co celkem měří, ujdou všichni. Málem bych zapoměl, ono slavné visuté pole měří 1298 metrů a když se podíváte přes zábradlí dolů, tak mezi vaší hlavou a vodní hladinou bude propast 70 metrů hluboká. A podíváte-li se nahoru, tak pilony ve tvaru štíhlé brány budou ve výšce 228 metrů nad vodou. Jen se mi tu, prosím vás, neztraťte. Kdo jste si toho ještě nevšimli, most je patrový a v každém podlaží je šestiproudá silnice. A jen tak na okraj, po dvojici nosných kabelů je zakázáno šplhat, ikdyž to při jejich průměru 870 mm není problém. Jen ta pokuta až vás uvidí strážník bude horší.

The Humber Bridge

Řeknu vám, docela mě mrzí, že už nelétají konkordy. Docela se těším zpět na náš starý kontinent. Ale než se dostaneme až tam, tak si uděláme malou zastávku v Anglii. Tam se vám bude líbit. Obzvláště, až se podíváte na neobvykle řešené duté nosníky mostu Humber. Aby lépe odolávaly zatížení větrem, mají neobvyklý plochý aerodynamický tvar. A těm co mají rádi rytmus, tak určitě neunikne, že závěsná lana nejsou řešena ve svislém směru, ale jsou napnuta šikmo a pravidelně se střídá stoupající a klesající orientace. Tento kolos v ústí řeky Humber s výškou pilonů 158 metrů a rozpětím visutého pole 1410 metrů dokonce otevírala v roce 1981 anglická královna. No, dnes se obávám, že jí tam nepotkáme, ale pokud skočíme z prostředka mostu ve správnou dobu dolů, dostaneme se pěkně rychle na palubu trajektu, kterým se přesuneme ještě jednou do Dánska. Já, hlava děravá, jsem vám zapoměl ukázat ještě jeden unikát.

The Great Belt Bridge

Jde totiž o most přes průliv Great Belt. Díky němu je od roku 1998 usnadněna cesta z Evropy do Dánska. Během deseti let zde evropští stavitelé vybudovali mostní stavbu dlouhou 18 kilometrů. Uprostřed se nachází nejdelší visutý evropský most a druhý nejdelší na světě, který má rozpětí pole 1642 metrů a drží jej ocelová lana o délce 6 000 metrů. Zdejší drsné klima si dokonce vynutilo vyvinout nejen speciální technologii betonové směsi, ale ochranu před korozí nosných lan. Pokud čekáte nějaký zázrak, či něco ve stylu super materiálu, který do ocele speciálně vmíchali už při výrobě, tak se raději chyťte nejbližšího zábradlí. Všechna lana byla ručně natírána speciální zinkovo-epoxidovou pastou zpevňovanou 3 mm tlustými galvanizovanými dráty. Přiznávám, že jsem neviděl jak to tehdy natírali, ale řeknu vám, ani za výplatu v tvrdé evropské měně bych to nedělal. Pojďte se raději přesunout do sladké Francie. Je třeba si maličko odpočinout na březích Normandie, dát si něco dobrého k jídlu a pití a pokochat se pohledem na krásný most Pont de Normandie.

Pont de Normandie

Když držíte skleničku výborného francouzského vína a díváte se na ladné futuristické křivky oblouků nejdelšího zavěšeného mostu světa, připadáte si doslova jako v pohádce. Jen si to vezměte. 856 metrů dlouhý most visí na 184 tenkých lanech upnutých do 215 metrů vysokých pilonů. Já tomu ještě teď nemohu uvěřit, ty lana jsou opravu nějaká tenká. Při délce od 95 do 450 metrů to je snad nějaký optický klam. Ať chcete nebo ne, já vás tu nechám sedět s tím vínem a jdu se tam podívat. Je to pravda, ony mají opravdu průměr jen 17 centimetrů. A ještě něco, ony se dají z mostu odmontovat. A to jen proto, aby se leniví francouzi nemuseli šplhat po výškách, když je most potřeba očistit. Prostě odepnou lanko po lanku a pěkně doma v houpacím křesle jej očistí.

Co myslíte, není krásné si sem tam obletět svět? Kéž bychom těch mostů stihli vidět více :) Tak zas příště něco podnikneme, co vy na to?

ISSN 1213-6395 | Tiráž | RSS © 2000-2008 MOSTY.CZ, vyrobil: nexum Trilog
(statická verze - archiv)