24.8.2005 | Miroslav Teichman, Jiří Havelka
Diagnostika železničních mostů - aktuální výstupy z podrobných prohlídek
Podrobné prohlídky železničních mostů a jejich výstupy jsou nezbytným podkladem pro činnost správce. Na základě výstupů z podrobných prohlídek rozhoduje správce o bezpečnosti provozu, o provozních parametrech na mostě a o plánování stavebních počinů. Provádění podrobných prohlídek mostů zajišťuje subjekt zodpovědný za provozuschopnost dopravní cesty. Podrobné prohlídky provádí specializované mostní čety. Povinnost provádět podrobné prohlídky ukládá vyhláška MD 177/95 Sb.. ÚvodPodle Vyhlášky MD 177/1995 Sb., kterou se vydává stavebně technický řád drah se pro zajištění provozuschopnosti dráhy a bezpečnosti drážní dopravy provádějí pravidelné prohlídky a měření staveb drah. V případě mostních objektů se jedná o běžné a podrobné prohlídky (§ 26 h, i). Provádění podrobných prohlídek mostních objektů ve správě ČD, a.s. upravuje předpis S 5 „Správa mostních objektů“. Podrobná prohlídka je součástí zajišťování provozuschopnosti dopravní cesty a její řádné provedení musí být součástí činností subjektu, který je za provozuschopnost odpovědný. V rámci výkonu podrobné prohlídky je vyhodnocen stav objektu, což je jeden z hlavních podkladů pro konečné stanovisko k dalšímu bezpečnému provozování mostního objektu. Výstupy z podrobných prohlídek – obecněVýstupem z podrobné prohlídky je mostní revizní zpráva (obr. 2), která popisuje základní údaje o mostním objektu (viz. Příloha č.12 k Předpisu S 5) a popisuje závady na jednotlivých částech mostního objektu. Závady jsou popsány, fotografovány, případně graficky znázorněny. Vzhledem k tomu, že podrobné prohlídky jsou prováděny v pravidelných intervalech a je stabilizováno personální obsazení jednotlivých čet provádějících podrobné prohlídky lze velmi přesně posoudit vývoj jednotlivých závad v čase a tedy jejich nebezpečnost. Výstupy z podrobných prohlídek slouží správci železničního mostu:
Výstupy z podrobných prohlídek – popis závadVýstupy z podrobných prohlídek dokumentují závady a především jejich případný rozvoj. Závady lze rozdělit podle různých hledisek. Jako nejvhodnější se jeví dělení podle typu nosné konstrukce, na které se závada vyskytuje. V síti SŽDC je celkem 10 600 konstrukcí (v závorce je uveden počet jednotlivých konstrukcí):
Obr. 2: - výpis z podrobné prohlídky - část mostní revizní zprávy Ocelové nosné konstrukce – nejčastější závadyOcelové nosné konstrukce jsou v síti SŽDC poměrně často zastoupeny. Z celkového počtu konstrukcí je 24 % ocelových. Průměrné stáří ocelových konstrukcí je 72 let. Závady na ocelových konstrukcích:
Na ocelových konstrukcích je patrná dlouhodobá podudržovanost. Závady vyplývají především z nedostatečné protikorozní ochrany, která se neprovádí pravidelně. Na těchto konstrukcích bývá nejvíce závad a závady bývají také nejzávažnější. Některé závady omezují dopravní parametry na mostě. Spřažené ocelové konstrukce – nejčastější závadySpřažených ocelových konstrukcí je v síti SŽDC poměrně málo. Tento typ konstrukcí se však v současné době často používá při řešení větších přemostění. Závady na spřažených konstrukcích:
Závady na těchto typech konstrukcí nejsou závažné a nebo se nevyskytují. Klenuté konstrukce – nejčastější závadyKlenuté konstrukce jsou nejčastějším typem v síti SŽDC. Jejich průměrné stáří je 125 let.
Závady na klenutých konstrukcích vznikají nejen vlivem provozního zatížení, ale také klimatickým zatížením (zmrazovací cykly). Velký vliv na vznik závad má poloha koleje na mostě a odolnost použitého zdícího materiálu (cihla, žula, pískovec, ...). Železobetonové konstrukce – nejčastější závadyPrůměrné stáří železobetonových konstrukcí je 40 let.
Závady na železobetonových konstrukcích vznikají v důsledku nedostatečného krytí výztuže a porušené izolace. Konstrukce s tuhou vložkou(zabetonované nosníky – ZBN, zabetonované kolejnice - ZBK) – nejčastější závady. Průměrné stáří mostů s tuhou vložkou je 59 let. Závady na konstrukcích s tuhou vložkou:
Závady na tomto typu konstrukce nebývají závažné. Starší konstrukce, které vykazují větší závady (degradace betonu mezi výstuhami) byly dimenzovány bez započítání betonu mezi tuhými vložkami. Novější konstrukce, u kterých bylo při statickém výpočtu uvažováno se spolupůsobením betonu tyto závady většinou nevykazují. Konstrukce předpjaté – nejčastější závadyPředpjaté konstrukce jsou v síti SŽDC zastoupeny spíše výjimečně. Jejich průměrné Závady na předpjatých konstrukcích:
Stav předpjatých kabelů nelze na těchto typech konstrukcí vizuálně zjistit a je nutno prověřit tyto konstrukce diagnostickými metodami. Vzhledem ke zkušenostem mostního silničního stavitelství bude nutno těmto konstrukcím věnovat větší pozornost ZávěrVýstupy z podrobné prohlídky popisují stav mostních objektů objektivně a nezávisle na přímém správci (SDC), projekčních ústavech a zhotovitelích. Kromě výše popsaných závad se na mostních konstrukcích vyskytují závady i na jejich Podklady: Článek byl prezentován v rámci 10. ročníku konference Železniční mosty a tunely, jehož internetovým partnerem je server www.mosty.cz. Autorem článku jsou Ing. Miroslav Teichman, Jiří Havelka, ČD, a.s., Technická ústředna dopravní cesty. |
ISSN 1213-6395 | Tiráž | RSS | © 2000-2008 MOSTY.CZ, vyrobil: nexum Trilog |