Povodňové mosty na tratích Protivín - Zdice a Číčenice - VolaryIng. Martin Havelka - Chládek a Tintěra, silnice - železnice, Pardubice a.s. Ing. František Šafránek, Ing. Libor Marek - TOP CON servis s.r.o.
V srpnu v r. 2002 postihly třetinu území naší republiky ničivé záplavy. Přinesly s sebou nezměrné lidské utrpení a hmotné škody na majetku i infrastruktuře. Velká voda se nevyhnula ani železnici. Firma Chládek a Tintěra, Pardubice a.s. a projektová kancelář TOPCON servis se podílely na odstraňování povodňových škod a opětovném zprovoz-nění železničních tratí a mostů na tratích Protivín - Zdice a Číčenice - Volary. Úvod Rozsah poškození dále uvedených železničních mostů, zejména podemleté, pokleslé, př. odplavené opěry včetně navazujících částí železničních násypů, deformace ocelových nosných konstrukcí, a potřeba urychlení opětovného zahájení železničního pro-vozu si vyžádaly rychlé nahrazení zničených mostů provizorními přemostěními s tím, že následně, na podkladě řádné projektové dokumentace a jejího projednání a schválení, budou rekonstruovány definitivně. V součinnosti se Správou mostů a tunelů ČD SDC České Budějovice a Praha, oddělením mostů a tunelů Odboru tratí Divize dopravní cesty ČD, projekční firmou TOPCON servis a dalšími organizacemi, byl podrobně rekognoskován stav poškození mostů, navržena a realizována provizorní přemostění s přihlédnutím k následné optimální a definitivní rekonstrukci, vesměs s novými nosnými konstrukcemi s průběžným kolejovým ložem, tato konkrétní provizorní řešení: Most v km 92,922 tr. Protivín - Zdice (Lochovice) Při povodních byly podemlety obě opěry a křídla mostu. Opěry se zhroutily a nosná konstrukce se propadla do vymletého koryta o šířce cca 30,0 m. Bezprostředně po povodních bylo zřízeno provizorní přemostění z IP nosníků. Provizorní nosná konstrukce byla uložena na panelových rovnaninách v žel. tělese. Provizorní přemostění bylo zprovozněno 31.8.2002 se sníženou traťovou rychlostí 30 km/h. Most v km 50,299 tr. Protivín - Zdice (Dobrá Voda) Při povodních byly podemlety obě opěry a křídla mostu. Opěry nerovnoměrně poklesly, naklonily se a došlo k posunům jednotlivých obkladových kamenných bloků a celá konstrukce hrozila zhroucením. Bezprostředně po povodních bylo zřízeno provizorní přemostění z IP nosníků. Provizorní nosná konstrukce byla uložena na panelových rovnaninách v žel. tělese. Provizorní přemostění bylo zprovozněno 30.8.2002 se sníženou traťovou rychlostí 30 km/h. Most v km 4,207 tr. Protivín - Zdice (Heřmaň) Při povodních byly podemlety obě opěry mostu, poklesla a pružně se deformovala ocelová nosná konstrukce, došlo ke zborcení kolejového roštu a k přetrhání některých sdělovacích a zabezpečovacích kabelových vedení, vedoucích po mostě. Na základě podrobné prohlídky pokleslé dosavadní ocelové mostní konstrukce bylo rozhodnuto využít ji pro provizorní přemostění. Byla zvolena varianta mostního provizorního přemostění o dvou polích, složeného z dosavadní ocelové nosné konstrukce a mostního provizoria z volných nosníků MP-VN - 2 x 3 IP 1000 délky 24 m. Původní ocelová konstrukce byla zdvižena a posunuta směrem za protivínskou opěru o 10 m a uložena na panelové rovnanině zřízené v železničním tělese. Jako střední opěra přemostění byla v říčním korytě postavena provizorní podpora PIŽMO na nánožkách. Na zdické straně mostu bylo 2. pole, mostní provizorium z IP nosníků, uloženo na panelové rovnanině obdobně jako na protivínské straně. Provizorní přemostění bylo zprovozněno 13. 10. 2002 se sníženou traťovou rychlostí 30 kmh -1. Plnostěnný ocelový most v km 10,391 tr. Číčenice - Volary (Svinětice) Při povodních byly podemlety obě opěry a křídla mostu. Opěry se naklonily směrem do profilu koryta a nosná konstrukce jako rozpěra zabránila jejich zhroucení do potoka. Pro obnovení železničního provozu bylo zřízeno provizorní přemostění z MP-KN-215, uložené na prefabrikovaných úložných prazích v tělese dráhy. Provizorní přemostění bylo zprovozněno 31. 10. 2002 se sníženou traťovou rychlostí 30 kmh -1. Plnostěnný ocelový most v km 23,562 tr. Číčenice - Volary (Husinec) Při povodních byly podemlety obě opěry a křídla mostu. Číčenická opěra se zhroutila do potoka a voda ji odplavila současně s částí železničního násypu v délce cca 30 m směrem do stanice. Nosná konstrukce zůstala viset na této straně pouze na kolejnicích. V sousedním traťovém úseku u obce Blanice bylo odplaveno celé těleso dráhy v délce cca 500 m Vzhledem k časově náročné výstavbě nového železničního tělesa, která vylučovala zahájení žel. provozu, bylo této skutečnosti využito pro technické řešení a zprovoznění tohoto mostu. Tento časový prostor umožnil hydrotechnicky posoudit průtok stoleté vody pod zničeným mostem a navrhnout a realizovat definitivní spodní stavbu nového mostu v předstihu již v rámci provizorních úprav s tím, že nová nosná konstrukce je zatím nahrazena mostním provizoriem MP-VN z nosníků 2 x 4 IP750 dl. 20,0 m, založeným za novými opěrami na panelových rovnaninách. Provizorní přemostění bylo zprovozněno 29. 11. 2002 se sníženou traťovou rychlostí 30 kmh -1. Plnostěnný nýtovaný ocelový most v km 46,792 tr. Číčenice - Volary (Spálenec) Při povodních byly podemlety obě opěry mostu a volarská opěra se zhroutila do řeky a byla odplavena. Pokroucená nosná konstrukce zůstala viset na kolejovém roštu. Vzhledem k rozsahu destrukce spodní stavby a výšce násypu přesahující 6,0 metrů nad úrovní terénu bylo pro provizorní přemostění zvoleno použití inventární ocelové příhradové jednostěnné jednopatrové konstrukce ŽM16. Provizorní most je uložen vždy prostřednictvím trojice roštových nosníků na podkladní betonové bloky zřízené v železničním tělese. Provizorní přemostění bylo zprovozněno 12.11.2002 se sníženou traťovou rychlostí 30 km/h. Provizorní a definitivní řešení tohoto mostu je neobvyklé a zajímavé skutečností, že leží v I. zóně chráněné krajinné oblasti Šumava a v prostoru "Národní přírodní památky Blanice", vyhlášené k ochraně populace perlorodky říční žijící v Blanici s neobvykle přísnými podmínkami pro stavební práce v tomto prostoru. Nedílnou součástí provizorních rekonstrukcí výše uvedených železničních mostů byly související úpravy železničního svršku a spodku a železničních sdělovacích a zabezpečovacích kabelových vedení vedoucích přes poškozené mosty, jakož i potřebné úpravy příjezdných komunikací apod. Závěr Provizorní rekonstrukce uvedených železničních mostů, včetně určení jejich rozsahu, přípravy a projednání, probíhaly bezprostředně po srpnových povodních. Díky aktivní a účinné spolupráci všech zúčastněných firem a příslušných složek Českých drah a přes značný rozsah poškození, obtížnou přístupnost stavenišť a kumulaci přípravy i realizace všech prací se podařilo realizovat provizorní rekonstrukce uvedených mostů ve velmi krátké době a tím urychlit obnovení železničního provozu na tratích Protivín - Zdice a Číčenice - Volary. Tím byly zároveň vytvořeny podmínky pro optimální přípravu a realizaci jejich definitivní rekonstrukce v roce 2003. V současné době je již zpracována, projednána a schválena zjednodušená projektová dokumentace na definitivní rekonstrukce všech uvedených mostů a proběhly rovněž i soutěže na výběr jejich zhotovitelů.
|
ISSN 1213-6395 | Tiráž | RSS | © 2000-2008 MOSTY.CZ, vyrobil: nexum Trilog |