18.7.2012 | Ing. Jakub Štěrba, p.Vladimír Jehlička, Ing. Ivan Šír, Bc. Petr Freiwillig
Novinský viadukt1. HISTORIE Kamenný klenutý most se nachází v km 131,215 trati č. 038 Česká Lípa – Liberec, mezi žst. Křižany a zastávkou Novina. Směrově je v oblouku o poloměru 240 m a klene se přes údolí s vodotečí a místní komunikací v intravilánu obce. Po mostě je vedena jedna kolej, most samotný má čtrnáct půlkruhových oblouků. Výška mostu je 29,5 m. 11 kleneb má rozpětí 12,4 m, 3 krajní klenby směrem k Liberci 6,6 m. Délka mostu činí 198,5 m, šířka 4,8 m. Tížné opěry a křídla jsou vyzděná z kamenného zdiva, pilíře, klenby o tloušťce cca 80 cm a poprsní zdi z kamenného kvádrového a lomového zdiva. Na stavbu byly použity různorodé horniny zčásti místní provenience – především metadiabas, těžený v okolních lomech situovaných v pásmu metamorfovaného paleozoika Ještědského hřbetu, a také vyrubaný při ražbě blízkého Ještědského tunelu, a dále dovezená žula a čedič. Jednotlivé kameny jsou pouze hrubě opracované a vyznačují se značnou tvarovou, velikostní a barevnou pestrostí. Římsy mostu jsou zhotoveny z žulových desek.
Trať se vyznačuje náročnými sklonovými a směrovými poměry a množstvím umělých staveb. Mezi stanicemi Křižany a Karlov pod Ještědem se na úbočně vedeném úseku dlouhém cca 7 km nachází 4 tunely a kromě Novinského viaduktu další tři velké kamenné mosty. Takovýchto viaduktů je v naší železniční síti celá řada. Nejhezčí z nich jsou ty, které jsou v půdorysném oblouku, takže mohou potěšit oko nejen při pohledu zdola, ale i z projíždějícího vlaku. 2.1. Viadukt Žampach Jedním z takových mostů je most v km 21,542 trati Čerčany – Skochovice přes rokli kocour. Most tvoří 7 půlkruhových žulových kleneb o světlosti 12m. Je v půdorysném oblouku o poloměru 180m. Výška mostu nad korytem Studeného potoka je 41,25m. Jde o nejvyšší kamenný železniční most v Čechách. Byl stavěn roku 1897 až 1899 italskými dělníky a inženýry. Do provozu byl uveden v roce 1900.
2.1. Viadukt ve Smržovce Starším příkladem je viadukt ve Smržovce postavený v letech 1893 až 1894. Tvoří jej 8 kleneb různé světlosti 3,7m a 6,5m, střední klenby mají světlost 11m. Most je rovněž ve směrovém oblouku 180m. Výška nad terénem je 26,5m. Stavebním materiálem je opět žula. Stavěli jej jako v předchozím příkladě Italové.
S ohledem na snahu o maximální zachování původního vzhledu je na mostě průjezdní průřez MPP2,5R se zapuštěným kolejovým ložem. Výstavba probíhala obvyklým způsobem. Nejprve byly provedeny práce shora za úplné výluky v trvání 28 dní: snesení kolejového roštu, odtěžení štěrku a násypu až na zásyp klenby. Ten byl vyspádován k odvodňovačům a na podkladní vrstvu ŠP tl.50mm byla položena izolace. Na poprsních zdech byla provedena betonová mazanina, osazeny odvodňovače ve vrcholu kleneb. Položena izolace s ochrannou geotextilií, vyrovnávací zásyp ŠP do úrovně zemní pláně, štěrkové lože, položení koleje, zaštěrkování. Zprovoznění koleje na mostě.
Další práce již probíhaly za provozu na trati, z lešení pod mostem. Následovalo odstranění původního zábradlí, spárování kamenných římsových bloků, montáž nového zábradlí. Opěry v místě vyboulení byly lokálně přezděny. Pilíře byly staticky zajištěny pomocí nerezových kleštin vlepených do drážek. Stejným způsobem bylo provedeno překlenutí trhlin. Dále bylo provedeno hloubkové vyčištění spár – do hloubky 10cm. Objem použité spárovací hmoty byl úctyhodných 40m3! Následovali vrty pro injektáže a vlastní injektáž opěr a pilířů včetně základů.
Novinský viaduct
Literatura:
|
ISSN 1213-6395 | Tiráž | RSS | © 2000-2008 MOSTY.CZ, vyrobil: nexum Trilog |