Hledej

Speciální systémy izolací pro mostní objekty od firmy
MBT Stavebni hmoty s.r.o. v praxi:

Ing. Libor Hlisníkovský
obchodní ředitel a ředitel divize sanace a izolace

Základní přehled hmot/systémů:

Conica- Conipox 610 - pryskyřice pro čerstvý beton

Conica- Conipox 605 - pryskyřice pro "mladý beton"

Conica- Conipox 77Z - pryskyřice pro zatvrdlý beton

Conica - Conipur - systém stříkané izolace

HSC - Thoroseal FX 100/ FX 122 + Hmoty pro izolace dalších objektů: lávky, chodníky, tunely, střechy, parkdecky, apod.

Firma MBT Stavební hmoty s.r.o., zastupující na českém trhu řadu významných producentů (PCI, CONICA, MBT, HSC, Relius apod.) nadnárodního koncernu Degussa construction chemicals nabízí v široké paletě svých produktů stavební chemie také celou řadu moderních systémů pro hydroizolace staveb a pochopitelně také pro hydroizolace mostních a mostům podobných konstrukcí.

1. CONICA, Švýcarsko

Aktuální Schválení:

Švýcarsko, Německá spolková republika (ZTV-BEL EP), Rakousko, Česká republika

CONIPOX 610

Pryskyřice pro penetraci čerstvého betonu

Uvedená pryskyřice se používá jako primér na čerstvý beton. Nanášení probíhá v období od ca 6-8 hod. po uložení a uhlazení betonu. Předpokladem pro úspěšnou aplikaci je použití betonu s vodním součinitelem pod 0,5. Penetrace betonu probíhá v okamžiku, kdy je beton již pochůzný.

V prvním kroku se provede drátěnými nebo rýžovými kartáči rozrušení povrchu "vytmelení cementového mléka") betonu a následné "zametení". Takto otevřený povrch betonu je následně přelit nízkoviskózní speciálně formulovanou pryskyřicí. Princip působení spočívá v emulgovatelnosti pryskyřice vodou a v aplikaci v době, kdy je voda v pórovém systému nasávána v důsledku hydratačních reakcí do hmoty betonu. Současně s vodou je kapilárními silami přisávána i vlastní pryskyřice. Tato se dokonale zakotví v otevřeném povrchu betonu. V další etapě se nanáší již klasickým způsobem další souvrství, nebo také vlastní izolace - stříkaná PUR, resp. bitumenové pásy apod.

Hlavní výhodou výše uvedeného postupu je především rychlost realizace izolace, kdy 1. vrstva Conipox 610 je vytvrzena po 3 dnech po aplikaci (po uložení betonu). Z časového hlediska je možno počítat s úsporou, která kolísá dle konkrétních podmínek v rozsahu ca 14-24 dní, není zde nutnost kuličkování, což je další úspora u technologie.

Touto metodou byly prováděny v roce 1999 například chodníky mostu na ul. dr. Martínka v Ostravě, kdy v rámci dokončování stavby a časové tísně se využilo technologie penetrace do čerstvého betonu a po 3 dnech po odvětrání se provede paropropustný 1 složkový 2 násobný polyuretanový nátěr proti Chrl a to Conipur 258.

Po zavadnutí vymetení košťaty povrchové
vrstvy betonu
Provádění penetrace do čerstvého
betonu pomocí hmoty Conipox 610.

 

 

 

 

 

 

 

 

CONIPOX 605

pryskyřice pro penetraci mladého betonu (7 dní stáří dle ZTV-BEL-B I tzv. "junge Beton"), se schválením Ředitelství dálnic a Ministerstva dopravy ČR.

Uvedená pryskyřice se používá jako primer nebo i tzv. pečetící vrstva na beton 7 dnů stáří, kdy podklad lze již okuličkovat, ač může ještě vykazovat až 6 % vlhkosti (hmotnostně), kdy lze tuto speciální epoxidovou nízkoviskózní pryskyřici používat.

Při zkouškách prováděných v laboratořích (např. Polymer Institut - SRN, Horský-ČR, Conica -CH) bylo v rámci průkazních a doplňujících zkoušek prováděných ve smyslu ČSN 73 6242, ZTV-BEL-B Ausgabe 1998 atd. zjištěny tyto výsledky:

  • Vlhkost betonu vyrobeného a ošetřovaného dle přísl. předpisů - 6,15 % hm. před zkouškou
  • Nebyl zjištěn žádný pokles pevnosti v tahu = přídržnosti (mezi betonem a pečetící vrstvou) u vzorků bez nataveného pásu a s nataveným pásem.

Přídržnost k podkladu vyhovuje normovým požadavkům - je větší než 1,5 MPa, porucha při odtrhu je z více než v 75 % plochy v hmotě betonu. Rovněž přídržnosti pásů k podkladu odpovídají požadavkům norem. Na zkoušených vzorcích nebyly zjištěny žádné poruchy definované v příslušných předpisech (tj. bublinky, trhlinky, odprysknuté plochy apod.), které jsou sledovány zejména v souvislosti se zvýšenou vlhkostí podkladního betonu a s procesem natavování pásů.

Tato metoda razantně urychluje rychlost realizace izolace mostních objektů a to hlavně při časové tísni, nebo v podzimním období, kdy toto zkrácení termínu nanášení pryskyřice na betonový podklad je nadmíru zajímavé a někdy o nutné.

Tato metoda byla použita například pro zapečetění betonu mostovky mostu v Ostravě-Svinově nad budoucí dálnicí. Z důvodu izolovat pásovou izolací v předem stanoveném termínu, kdy všechny části betonové desky nebyly ještě zplna vyzrálé a proto se použila penetrace na mladý beton Conipox 605 v kombinaci s asfaltovými pásy.

Provádění pečetící vrstvy mostu
v Ostravě Svinově r.2000

CONIPOX 77Z

Pryskyřice pro penetrační a kotevně-impregnační nátěry na vyzrálé betony pod klasické bitumenové izolace tj. pásy resp. pod stříkanou izolaci CONIPUR 255.

Uvedená pryskyřice se používá zejména jako materiál pro pečetící vrstvu ve smyslu ČSN 73 6242. Pryskyřice je speciálně formulována, je odolná vůči vlhkosti a vodě prostupující z konstrukce negativní tlak). Spotřeba v závislosti od drsnosti a uzavřenosti povrchu betonu, resp. hustoty posypu pískem kolísá zpravidla v rozmezí 0,75 - 0,90 kg/m2. K dispozici jsou schválení pro celou řadu bitumenových izolací.

CONIPUR SYSTÉM

Komplexní systém pro stříkané a stěrkové hydroizolace mostů (se schválením Řed. dálnic a Českých drah)

Tento systém spočívá v provedení penetrace betonu resp. pečetící vrstvy jednou z výše uvedených variant. Následně se na pečetící vrstvu nanáší technologií stříkání vlastní izolace. Izolační hmota na bázi PUR pryskyřice - CONIPUR 255, se nanáší v zahřátém stavu (ca 50 st. celsia) speciálním zařízením. Výhodou tohoto systému je vytvrdnutím hmoty v době řadově ca 15 - 25 vteřin, takže izolací je možno provádět i na vertikální plochy (i přes hlavu). Tímto způsobem je možno na mostech realizovat "bezešvé" izolace obtížných detailů - kouty, prostupy, žlaby, přechody apod. Varianty hmot v podkladu (beton, ocel, ušlechtilý kov) se řeší pouze změnou priméru.

Vlastní parametry hmoty jsou vynikající:

  • Roztažnost cca 450 %
  • Tvrdost Shore A cca 75
  • Přídržnost k podkladu 3 N/mm2, resp. v betonu
  • Pružnost až do teplot pod 30oC
  • Dlouhodobá životnost (odhad 50-60 let) při zachování deklarovaných parametrů.

Kontrola celé technologie probíhá dle požadavků ČSN 73 6242 - v souladu s ZTV - BEL B3.

Vlastní izolaci CONIPUR 255 lze tedy provádět v systému CONICA již po cca 4 - 7 dnech od betonáže. Následné vrstvy mohou být realizovány pod ochrannou vrstvou litého asfaltu, nebo pod vrstvu ABJ resp. ABS. (liší se pouze typem adhezního můstku).

Uvedené varianty řešení hydroizolací je pochopitelně možno použít nejen na mostech pozemních komunikací ale také na mostních objektech Českých drah.

Systém CONIPUR byl od roku 1998 použit na izolaci několika ocelových drážních izolace v tloušťce:

  • 5 mm - pro horizontální plochy
  • 3 mm - pro plochy vertikální

V uvedených tloušťkách systém odolává mechanickému namáhání štěrkového lože a není třeba provádět ochranu izolace. Systém CONIPUR 255 získal (v roce 2001) i všeobecné schválení pro používání u ČD.

Zvláštní kapitolu v systému izolace Conipur 255 tvoří přímo pojížděná izolace, která se dosáhne aplikací ochranné stěrky Conipur 267 F na izolaci zasypanou křemičitým pískem a opatřenou nátěrem. tento sytém je vhodný pouze pro použití na mostech místních komunikací s nízkou intenzitou provozu. Hlavní uplatnění však nachází jako pojížděná izolace parkovacích ploch nadzemních a podzemních parkovišť a nájezdových ramp. (systém "Conideck").

Tato metoda stříkané polyuretanové izolace CONIPUR 255 byla s úspěchem použita i v nepříznivém jarním březnovém období ve spojení s pryskyřicí CONIPOX 605 na mladý beton pro provedení přímopojížděné izolace systému "CONICA- PARKDECK" na nadzemním parkovišti komplexu Carrefour v Brně.

Přímo pojížděná střešní izolace

Přímo pojížděná střešní izolace CONIDECK byla řešena jako celek včetně betonové desky. Pro betonáž střešní desky se použila superplastifikační přísada MBT-RHEOBUILD, která umožnila nejen betonáž za chladného počasí, ale i významně snížila obsah vody v čerstvém betonu (aniž by došlo ke ztrátě čerpatelnosti a následným problémům se strojním zpracováním) a zajistila vysokou hutnost hotového betonu. Tato skutečnost měla velký význam, neboť takto zhotovená betonová deska nebyla nijak chráněná vůči povětrnostním vlivům a po určitou, byť krátkou dobu fungovala jako "provizorní" izolace. Krátkou dobou se rozumí asi 4-7 dní, během nichž byl proveden penetrační epoxidový nátěr na mladé betony CONIPOX 605, zajišťující kvalitní "zapečetění" podkladu).

Aby se minimalizovaly časové prostoje způsobené vrtochy jarního počasí, byl jako hydroizolační vrstva zvolen systém strojně a za tepla stříkané polyuretanové membrány CONIPUR 255. Výhodou je nejen velmi vysoká pružnost a další mechanické vlastnosti, nýbrž i schopnost vytvrzení do přibližně 15 vteřin po nástřiku na konstrukci. Bez nadsázky lze říci, že izolaci lze stříkat do první dešťové kapky. Díky této technologii byla střecha zaizolována včas a kvalitně, což prokázaly jarní deště. Na takto provedenou stříkanou izolaci bylo již za normálních podmínek provedeno pojížděné souvrství CONIDECK E-F (včetně vodorovného dopravního značení).

Střešní izolace CONIDECK

Jedná se o přímo pojížděnou izolaci, překlenující trhliny v podkladu. Celková tloušťka systému je v závislosti na tloušťce pružné izolační vrstvy 4-5 mm. Nejdůležitější částí souvrství je za tepla strojně stříkaná polyuretanová membrána Conipur 255 s průtažností 400 %. Lze ji aplikovat na vodorovné i svislé konstrukce jako bezespárou izolaci. Aby ovšem bylo možno tuto izolaci přímo pojíždět osobními automobily, je nutné ji opatřit pružnou obrusnou vrstvou Conipur 267F s následným posypem vysušeným křemičitým pískem k docílení protiskluzné struktury povrchu. Pro zlepšení estetického vzhledu (odlišení komunikačních ploch a parkovacích stání) se celé souvrství v konečné fázi přetírá UV stabilizovaným (Conipox 272) nebo UV odolným (Conipur 258) nátěrem.

2. HSC, Belgie

Systém cemento-elastomerní izolace Thoroseal FX 122

Konkrétním výrobkem, který nalezl použití v oblasti hydroizolace komunikací pod značkou THORO (mosty, tunely apod.) je hmota THOROSEAL FX122. (Dvousložková hmota se skládá z pevně-sypné a tekuté složky).

Zmíněný systém, který byl schválen MDS ČR v roce 1999 je povolen jako hydroizolace povrchů mostovek na všech typech komunikací s vyjímkou dálnic a rychlostních komunikací (vzhledem k nové technologii).

Hlavními výhodami tohoto sytému jsou především rychlost a jednoduchost systému. Technologie pokládky přímo vyžaduje vlhký podklad a umožňuje tak provádět hydroizolace na mostech o stáří min. 7 dnů (tedy betony s vlhkostí výrazně vyšší, než jsou normová 4 % hm., pevnost v betonu - většinou pro mostovky tř. C 30/37, C 25-30 SAP 3a je po sedmi letech již dostatečná - vyšší než 20 MPa, aby mohla být provedena úprava povrchu okuličkováním apod.).

Vlastní technologie spočívá ve dvou pracovních krocích: Prvním je provedení prvního nátěru THOROSEAL FX122 na připravený podklad a vložení příslušné mřížky pro zlepšení schopnosti překlenout trhliny (provádí se vtlačením mřížky do provedeného nátěru). Druhým krokem, který se má provádět ca 6 hod. po provedení prvního nátěru, je provedení druhého nátěru, nejlépe ve směru nanášení kolmém na první. Celková spotřeba hmoty ve dvou vrstvách se pohybuje v rozmezí ca 2,5 až 3 kg/m2. Po zatvrdnutí a vyzrání dvou vrstev se nejdříve po sedmi dnech provádí další vrstva (ABJ resp. ABS, teplota při pokládce < 170 oC).

Alternativním způsobem nanášení je stříkání izolace vhodným šnekovým systémem - např. systémy fy. Putzmeister nebo speciálním stříkacím zařízením fy. Wagner - Plastcoat.

Základní vlastnosti systému:

  • Vodotěsnost při pozitivním tlaku do 15 barů
  • Vodotěsnost při negativním tlaku do 10 barů
  • Roztažnost na vzduchu až 42 %
  • Roztažnost ve vodě až 30 %
  • Odolný vodě a posypovým solím
  • Přídržnost po 28 dnech více než 1,0 MPa
  • Při tloušťce vrstvy 2 mm - překlenuje trhlinu o šířce 0,5 mm
  • Při tloušťce vrstvy 2 mm a s vloženou tkaninou Thoroseal FX 122 Mesh

Své uplatnění má dnes již u našich zpracovatelů hlavně u menších mostních objektů, kdy nám časově urychlí výstavbu a hlavně výhodou je použití v podzimních a jarních měsících, kdy izolace sama "požaduje" vlhký podklad. První vydařené aplikace byly již v roce 1999 firmou ASEI Brno např. na mostě v Českých Budějovicích a jedna z nových v roce 2001 firmou MAKOS Ostrava na mostě Budišovice u Opavy. Ovšem tuto izolaci lze s úspěchem použít i pro spodní stavby mostů, propustků a tunelů jek silničních, tak i u ČD.

3. MBT, Anglie

Systém izolace pomocí krystalizace v betonových konstrukcích Masterseal 501.

Masterseal 501 je hydroizolační materiál, určený pro zvýšení vodotěsnosti a nepropustnosti betonu a cementových malt proti vodě, některým chemikáliím a ropným produktům (benzín, nafta, motorové oleje, apod.)

Zajišťuje hluboké pronikání aktivních chemických přísad do betonu kapiláry proti vodě a chemickým roztokům a dále tvoří na povrchu pevnou vodotěsnou vrstvu, která je zdrojem krystalizačního materiálu pro tvorbu a růst nových krystalů dovnitř konstrukce včetně možnosti reaktivace procesu při pronikání další vlhkosti v čase.

Složitost řešení problému ochrany betonu proti vodě řešili odborníci MBT, kdy kladou důraz na zmenšení kapilár v betonu a snížení stupně jejich smáčenlivosti.

Při dosažení rozměrů souměrných s molekulou veky jsou u kapiláry v betonu chráněny proti průniku vlhkosti. Odbornicí vyřešili vytvoření vodonepropustných krystalů a to materiálem Masterseal 501.

Základními složkami materiálu Mastersealu 501 je směs speciálního portlandského cementu, jemně mletého křemičitého písku a dalších chemických přísad a komponentů. Tyto speciální přísady, spolu s cementem začnou po smíchání s vodou krystalizovat a zahájí katalyckou reakci. Výsledkem této chemické reakce je soustava nepropustných krystalů jehličkového tvaru v kapilárách a mikrotrhlinách betonu, které pronikají hluboko do jeho struktury a vytěsňují přebytečnou vodu. Takto ošetřený beton je pak trvale nepropustný pro vodu a jiné kapaliny.

Zkoušky a kontroly byly provedeny v technických výzkumných ústavech v České republice (Technický a zkušební ústav stavební Praha) a na Slovensku (TaZÚS), které potvrdily vysoké technické a provozní charakteristiky Mastersealu 501.

Výhody materiálu Masterseal 501

  • nepotřebuje pro svou aplikaci suchý povrch, naopak pro svou krystalizaci vyžaduje vodu a vlhký až mokrý podklad.
  • může být aplikován jak na starý, tak i na čerstvý beton.
  • zacelí trhliny až do 0,4 mm
  • zajišťuje nepropustnost vody, solných roztoků, ředěných kyselin, ropných produktů aj.
  • zvyšuje pevnost a odolnost proti mechanickému poškození povrchu konstrukce
  • urychlí postup prací aplikací ihned po provedení betonáže
  • je možno aplikovat jak na negativní, tak pozitivní tlak vody.

Touto metodou lze řešit jakýkoliv problém izolace spodní stavby mostní konstrukce, kde nám proniká spodní i tlaková voda. Materiál se používá převážně pro pozemní stavby ale jistě lze jeho vlastností s úspěchem využít i v dopravním stavitelství.

4. PCI-Německo

Tekuté bitumenové izolace bez rozpouštědel pod názvy PCI-Pecimor pro použití na spodních stavbách mostních objektů.

PCI-Pecimor F

Nátěrová bitumenová izolace pro betonové podklady pro agresivní prostředí vůči betonu. je jednosložková se spotřebou na "2 nátěry" pouze cca 0,5 l/m2, což nám oproti klasické skladbě 1 x ALP + 2 x ALN opět zjednoduší a urychlí práce na stavbě.

PCI-Pecimor 2S

Stěrková bitumenová izolace pro betonové i cihelné podklady i pro tlakovou vodu. Je dvousložková s aplikací ve 2 krocích a to penetrace + vlastní stěrka, kdy tloušťka se volí podle typu zatížení vodou od 4 do 6 mm. Izolace se spojuje bez potíží s asfaltovými pásy a lze ji tedy s výhodou používat i u rekonstrukcí, kdy je opět zaručená 100 % bezešvost takto provedené izolace.

Natahování izolace

Závěr:

Tyto "nové" technologie si svou jednoduchostí a kvalitou začínají získávat stále širší pole investorů i zpracovatelských firem. Dokáží podstatně snížit jak pracnost při pokládce a ukládání betonové směsi, tak ve svém důsledku zjednodušují a urychlují tempo výstavby zkrácením čekací doby betonáž-izolace. Oprávněnost tohoto tvrzení nám potvrzují již provedené aplikace, z nichž některé jsou právě s výhodou použity v nepříznivých klimatických podmínkách. Firma MBT Stavební hmoty s.r.o. opět nabízí nová zajímavé technologie a je zřejmé, že stavební veřejnost s nimi do budoucna počítá, přičemž nám praxe dává za pravdu.

zpět na seznam

ISSN 1213-6395 | Tiráž | RSS © 2000-2008 MOSTY.CZ, vyrobil: nexum Trilog
(statická verze - archiv)