19.6.2005 | redakce
Radošovský most
V době největšího rozmachu středověkého evropského obchodu procházela skrz Radošov obchodní stezka spojující Prahu a Erfurt. Ve 14 století byla stezka zvána královskou a kromě kupců se zde proháněly i různé válečné výpravy a návštěvy panovníků. V roce 1364 povolil Poslední ranou pro radošovský krytý dřevěný most, který je jedním z nejstarších v Evropě, byl v roce 1986 požár, při němž most lehl popelem. Místní obyvatelé se na konci 20. století rozhodli most obnovit. Po dlouhých letech shánění financí se podařilo i díky dobré práci firmy SMP Construction a.s. vytvořit věrnou kopii původního mostu, která slouží dobrému účelu. Aby byla zachována unikátnost původních stavebních procesů a dodržen co nejvěrnější vzhled původního mostu, musela se celá stavba obejít bez klasických stavebních postupů. Z venku vypadá most jako celodřevěný a zdánlivě křehký. Avšak pod dřevěnou konstrukcí je ukryt moderní železobetonový most. Nosnou konstrukci tvoří dvoutrámové nosníky z předpjatého betonu s monolitickými příčníky, které jsou překryty dřevěnou mostovkou z naimpregnovaného dřeva. Most je dlouhý 62,25 metru. Šířka celé konstrukce je 5,75 metru, přičemž šířka mostovky mezi obrubníky je 4,70 metru. Most přenese zatížení jedním vozidlem do 5 tun a lze jej omezeně využít i pro osobní přepravu a potřeby záchranné služby a hasičského sboru. Vlastní sedlová střecha nad mostem má sklon 47° a je 4 metry vysoká, výška celé konstrukce nad mostovkou je 7 metrů. Za stavbu, resp. obnovu mostu získala firma SMP Construction a.s. cenu ministra dopravy „Mostní dílo roku 2003.“ Cena byla zástupcům firmy předána v rámci doprovodného programu sympozia Mosty 2005 letos v dubnu. |
ISSN 1213-6395 | Tiráž | RSS | © 2000-2008 MOSTY.CZ, vyrobil: nexum Trilog |