Dotěsňování izolací staveb metodou gelových injektážíIng. Radovan Matzner , MATTEO s.r.o. Jan Dvořák, Mgr. Petr Zídek
Tento příspěvek je zaměřen na problematiku dotěsňování stávajících stavebních konstrukcí, které jsou poškozovány vlivem vody, ale i stavebních děl, kde pro vysokou náročnost realizace dochází k dodatečným poškozením vodotěsných izolací. Stavební společnost MATTEO s.r.o. se mimo další stavební aktivity zabývá ve své specializaci problematikou poškozených stavebních konstrukcí. Častým problémem promítajícím se napříč všemi oblastmi stavební činnosti je poškozování stavebních objektů vlivem vody, která proniká tam, kam nemá, chybějící, poškozenou, špatně navrženou nebo nekvalitně provedenou izolací. Naše firma provádí v této oblasti konzultační poradenství a navrhování postupů oprav těchto závad, ale hlavní činnost sanačního střediska naší firmy spočívá v samotné realizaci oprav a zřizování dodatečných hydroizolací. V období 2001 – 2003 jsme prováděli několik stavebních realizací, které stojí za povšimnutí. Je to například zatěsnění kamenného zdiva železničních propustků na trati Č. Budějovice – Dolní Dvořiště.
Zde se zvažovaly možnosti odtěžení zemního tělesa násypu o výšce cca 10 m a zřízení nové hydroizolace dvou kusů kamenných propustků o délce 30 m. Metodou celoplošné injektáže a následné doinjektáže zbylých výronů akrylátovým gelem MC Bauchemie jsme dosáhli utěsnění propustků za podstatně nižší cenu, než kterou by si vyžádalo celé odkrytí konstrukce propustků. Další zajímavou realizací bylo provedení dotěsnění foliových dvojitých izolací při výstavbě silničního podjezdu Praha Zlíchov. Zde bylo zjištěno několik poruch ve funkčnosti izolací během výstavby. Při sanaci byl taktéž použit pro injektáž gel MC Bauchemie. Způsob injektáže byl navržen po pečlivé diagnostice do systému trubek pro dodatečnou injektáž.
Vlastní injektáž pak byla prováděna cíleně, opakovaně a s průplachem, což zajistilo, že injektážní systém je zde nadále funkční. Během roku 2003 jsme byli vyzváni ke konzultacím o řešení výronů vody při realizaci ražených tunelů metra na trase IV.C. Holešovice - stanice Kobylisy – Ládví.
V tomto případě byla použita jako hydroizolace folie z měkčeného PVC tl. 3 mm. Úseky sekcí tunelu v délkách cca 10 m byly od sebe odděleny těsnícími pásy, které byly navařeny na izolační folii. Do plochy izolace byly rozvedeny injektážní trubky dodatečného těsnícího systému. Jejich vývody pak jsou sdruženy do výklenků v betonovém ostění. Taktéž v těsnících pásech byly osazeny „Frank“ hadice pro dodatečné utěsnění. Po betonáži definitivního ostění a uzavření odlehčovacích studní se projevily průsaky a výrony vody. V první fázi byl proveden soupis všech netěsností. Dále jsme navrhli po dohodě s investorem druh těsnících materiálů a postup jednotlivých kroků utěsnění.
V případě typu sekce, kdy se jednalo o jednoduchou folii, byla provedena kontrola průchodnosti, souvislosti a pořadí jednotlivých potrubí tlakovým vzduchem. Při této variantě zatěsňované sekce bylo provedeno postupné zalití sekce gelem od nejspodnějších částí s následným průplachem injektážního potrubí vodou pro další případnou injektáž. Pro zatěsnění byl použit gel Carbocryl HV pro základní vyplnění sekce. Injektážní tlaky byly během celé injektáže sledovány a nepřesáhly cca dvojnásobku až trojnásobku hydrostatického tlaku vyvozeného sloupcem venkovní vody v daném místě. Injektáž byla přerušena v případě nárůstu injektážního tlaku nebo výronu gelu z konstrukce. Ukončena byla po aplikaci předpokládaného množství injektážního media na daný úsek za podmínky, že nedocházelo již k žádným výronům vody. Při dokončování injektáže byl použit Carbocryl T.
V případech typu poruch, kdy docházelo k silným výronům vody z dilatačních nebo pracovních spar, byla provedena taktéž kontrola souvislosti a pořadí jednotlivých potrubí tlakovým vzduchem. Dále pak bylo provedeno nejprve utěsnění spáry, ze které vyvěrala voda dvousložkovým rychle reagujícím polyuretanem Bevedan - Bevedol WFA. Tímto krokem jsme dosáhli předtěsnění pro následné postupné zalití, a tím úplné dotěsnění sekce gelem. Následujícím průplachem injektážního potrubí vodou jsme si opět zajistili průchodnost pro další možnou injektáž. Tam, kde při realizaci částí tunelu docházelo ke složitému napojování konstrukcí, jako v místě rozpletu dvoukolejného tunelu na jednokolejné, nebo v místě zaústění eskalátorového tunelu do stanice, bylo nutno doplnit daný injektážní systém o další navrtávané injektážní body.
Během samotné realizace dokončení definitivního utěsnění foliového izolačního systému gelovou injektáží jsme došli k několika poznatkům.
Závěrem: Injektážní systém musí být navržen tak, aby umožňoval:
Injektážní systém je nedílnou součástí celého izolačního systému a ten je pochopitelně součástí celého realizovaného stavebního díla. Jako takový je ho třeba vnímat nejen v době následných injektáží, ale i v době realizace a hlavně v době přípravy a oceňování díla. Podle komplikovanosti díla je pak třeba rozhodnout o rozsahu a nákladech injektážních prací v jednotlivých etapách provádění díla. (Ještě jsem nezažil stavbu, která by ani nekápla). |
ISSN 1213-6395 | Tiráž | RSS | © 2000-2008 MOSTY.CZ, vyrobil: nexum Trilog |