Hledej

Průzkum některých pozoruhodných mostních staveb

Dušan JOSEF, VUT Brno

Před TROUBKAMI byl dán do provozu 126 m dlouhý ocelový most vyrobený uničovským Unexem a postavený za 80 milionů Kč královehradeckou Transkonsultou.Zvláštností tohoto mostu jsou jeho dva oblouky vzájemně nakloněné-jde o experimentální stavbu 18 m vysokou .Mostovku nese 18 táhel na každé straně uspořádaných do trojúhelníků. Konstrukci bude možno zvednout, uskuteční-li se v budoucnu stavba kanálu Odra-Dunaj.

Velmi zvláštní ocelovou obloukovou lávku ,jejíž dva oblouky se ve svých vrcholech stýkají, jsme našli přes Labe u zastávky ČD ve CHVALETICÍCH.Jde o stavbu u nás ojedinělou mající bohužel v současné době problémy s údržbou.

Prehistorického tvora s roztaženými tlapami připomíná plynovodní ocelová příhradová shybka nedaleko LHOTY u PŘELOUČE.10 m vysoká konstrukce sestává ze dvou trub o 30 cm průměru nesených dvěma příhradami spojenými ve svých vrcholech. Jednou z trub prochází zemní plyn. Čtyři opěry konstrukce jsou zakotveny ve rozeklaných dvojblocích.

Konstrukce je viditelná při jízdě vlakem mezi Chvaleticemi a Přeloučí,překonává tok Labe.

Náš průzkum nás zavedl do DOBRÉ u Frýdku-Místku. Přes Morávku zde vede lávka pro pěší, jejíž nosnou konstrukci rovněž tvoří silné ocelové roury. Nad středem mostovky konstrukce vytváří jakýsi druh krychle či hranolu, což je opět prvek u našich mostů ojedinělý. Lávka byla postavena poté, co její předchůdkyně byla zničena povodní v roce 1997.

Nedaleko uvedené lávky je v DOBRÉ přes Morávku silniční most, jehož konstrukce sestává ze dvou trojúhelníkových věšadel z ocelových trub.Doprava je přes most omezena a podléhá jednorázovému ročnímu poplatku. Modely obou staveb jsou ve sbírce brněnské stavební fakulty VUT na Žižkově ulici.

Společnost DT Prostějov odevzdala v roce 1999 do provozu na olomouckém předměstí ČERNOVÍRU most přes Moravu.Imponuje zejména svou patnáctimetrovou šířkou i desítimetrovou výškou oblouků, které jsou zavětrovány třemi mohutnými ondřejskými kříži. Sedmdesát metrů dlouhá mostovka je zavěšena na každé straně na devíti modře natřených táhlech. Po každé straně mostu je po šesti originálních osvětlovacích tělesech: jde o sloupky, do nichž jsou zabudovány lampy jednak ve vrcholech sloupků, jednak v metrové výšce.

Ve srovnání s výše uvedenými mohutnými konstrukcemi působí poněkud bizarně dřevěný padací most na restauraci v RÁJEČKU u Blanska. Ve středu obce byla vybudována restaurace ve tvaru středověké pevnosti, k níž zákonitě patří nejen věže, ale i padací most-nevedoucí ovšem přes žádný příkop.

Průzkumná cesta Šumavou nás zavedla k řečišti Vydry mezi MODRAVOU a Srním na začátku Vchynicko-tetovského kanálu na plavení dříví zde byla v minulosti postavena dřevěná lávka-rechle či hradlový most sloužící k přehrazování toku Vydry tak, aby plavené dříví bylo směrováno do výše uvedeného kanálu.Uzavřenost hraničního pásma stavbě nijak neprospěla, začala chátrat, až bylo posléze koncem devadesátých let rozhodnuto stavbu několikamilionovým nákladem obnovit. Dnes má rechle pět polí,každé je neseno dvojicí lichoběžníkových věšadel. Z mostovky bývaly spouštěny tyče přehrazující tok Vydry a směrující plavené dříví do kanálu.

Před RECHLÍ je přes rybí propust nebo obtok ještě můstek se dvěma věšadly tentokrát trojúhelníkovými.Stavba nás v Brně natolik zaujala, že jsme aspoň její část provedli ve dvou modelech.

Rovněž v samotné MODRAVĚ byl postaven mohutný most s masivním trámovým parapetem.Velmi odolné mostní stavby nás překvapily rovněž v BOROVÝCH LADECH,u POLKY nebo v HORSKÉ KVILDĚ.

V HORNÍ VLTAVICI je vysoký betonový obloukový most,jinde jsme našli přes Vltavu drobnou obslužnou lávku z nízkých příhrad.

V ÚSILNÉM u Č.Budějovic mají podle projektu arch. V.Storma rozkošnou malou vyklenutou dřevěnou lávku, v šumperském divadle nebo v Sovových mlýnech v Praze byste našli mosty skleněné.

V poslední hraniční stanici ČD v ŠATOVĚ jsme objevili dvě inspekční mostní konstrukce dokonce s budkami pro bývalé pohraničníky,kteří odtud prohlíželi obsah nákladních vagonů odjíždějících do Rakouska.

V ŠOBESU nedaleko HNANIC jsou přes Dyji dvě visuté lávky opatřené brankami,které bývaly zamykány, dokud oblast bývala v hraničním pásmu v samotných Hnanicích býval historický kamenný most, z něhož zbyly na návsi pouze dvě plastiky. Reliéf mostu je zato v hnanickém kostele na oltáři Jana Nepomuckého.

Ve ŠTĚPÁNOVICÍCH u Třeboně je stále v provozu starý dvouobloukový kamenný most zdobený plastikou – podobně jako v JINDŘÍŠI. Zato bohužel v ČERNOVICÍCH historický most vzal za své- zbyla z něj u betonového mostu jen polychromovaná plastika V Černovicích jsme zato našli velmi pěkný kamenný most přes dráhu-jde o most s parabolickým obloukem.

Ve ŠPINDLEROVĚ MLÝNĚ, který leží při soutoku Labe a Dolského potoka,upoutal naši pozornost žb most s lomeným obloukem s dolní mostovkou. Lomený žb oblouk již není dnes tak běžným prvkem při stavbě mostů.

Se studenty brněnské stavební fakulty jsme vypracovali obrázkovou mapu železničních mostů ČR,na níž důležité místo zaujímá ocelový obloukový most přes Jizeru na trati Tanvald – Harachov ležící na tzv. „Ozubnici“. Převádí trať proti toku říčky Desné opatřenou dvoupásovou ozubnicí v délce 4,4 km. Ocelový obloukový most s horní mostovkou na mohutném středním pilíři se klene nad Jizerou.

Mnohaobloukový kamenný železniční most je rovněž ve SMRŽOVCE na trati mezi Tanvaldem a Jabloncem nad Nisou v údolí Smržovského potoka v Jizerských horách.

Překvapila nás obec SVITÁVKA u Blanska. V části obce mezi hřbitovem a ulicí

„V domcích“ je nad tratí ČD 15 m vysoký kamenný silniční nadjezd s klenbou z cihel.Má kamenný parapet zkosený na vnitřní stranu a byl údajně postaven italskými mostaři, z nichž jeden se v obci oženil. Druhým nejstarším svitavským mostem je dálniční nadjezd v tělese nedokončené dálnice ze slezské Vratislavi do Vídně. Je s podivem, že stavba je – včetně neporušeného zábradlí - po šedesáti letech celkem v dobrém technickém stavu.

Konečně třetím svitávským mostem jeobjekt přes Svitavu : jde o zcela obnovený segmentový žb most s dolní mostovkou, most zdobený vpadlinami nepostrádající dalších ozdobných prvků. Mosazný štítek na stavbě uvádí firmu D.I.S. a letopočet 1999.

Ve SKALICI nad Svitavou jsme našli na místním nádraží 120 m dlouhý krytý mostní přechod nad sedmi kolejišti. Nadchod musel být o 20 cm zvedán při elektrifikaci trati a pro obtížnost svého překonávání je u místních cestujících velmi neoblíben. Konstrukce spočívá na čtyřech dvoustojkovýchpilířích. Na nedaleké železniční odbočce ČD ze Skalice do Boskovic je u přítoku Bělé do Svitavy železniční ocelový most o dvou polích – každé pole má však příhradu o nestejné výšce a ještě vpůdorysném zakřivení.

Ve SLATIŇANECH u Chrudimi je krásně obnovený kamenný most o třech segmentových obloucích o desítimetrovém rozpětí přes Chrudimku. Most pochází ze 40. let 19.století, jeho pilíře mají zhlaví ve tvaru čtvrtkoule, most je natřen okrovou barvou a kovový parapet má umělecké provedení. Souběžně s opraveným mostem vede lávka pro pěší, jejíž mostovka je nesena dvěma pilíři vždy o dvou stojkách. Válcové stojky mají hlavy vždy obráceného tvaru stylizovaného kalichu – jednou obráceného dnem vzhůru, podruhé opět nahoru.

V RAPOTÍNĚ na Šumpersku vyprojektoval brněnský D - projekt 12 tun těžkou ocelovou lávku přes Desnou. Postavily ji v roce 1997 v délce 27 m Dopravní stavby holding Olomouc. Její nosnou konstrukcí je mírně převýšený parapetní nosník, jehož výška nad hladinou byla určována hladinou stoleté vody.

Na čtyřproudové komunikaci těsně před odbočkou na Štramberk mezi PŘÍBOREM a NOVÝM JIČÍNEM překonává terénní nerovnost 135 m dlouhý,15 m vysoký a 15 m široký most o pěti pilířích, z nichž každý sestává z šesti stojek velmi originálního tvaru: stojky se zužují do svého středu, zatímco k patkám a pod mostovku se rozšiřují. Vzniká tak ojedinělý tvar jinde málo viděný. Most má šest polí,mostovku nese v každém poli šest nosníků lichoběžníkového průřezu.

U chráněné oblasti Žebračky převádí místní trať ČD nad třemi kolejišti hlavní trati Ostrava-Přerov výrazně modře natřený příhradové ocelový most s dolní mostovkou vytvářející zde jakýsi druh dominanty okolní krajiny nedaleko PŘEROVA.

Estakáda v Praze-Ruzyni je součástí silničního okruhu kolem Prahy mezi silnicí Karlovarskou a Slánskou,která navazuje na Evropskou třídu v Praze 6. Estakáda je dlouhá 1003 m a převádí šestipruhou rychlostní komunikaci silničního okruhu přes pásmo biokoridoru Litovického potoka,místní komunikace,železniční vlečku a trať ČD a vytváří koridor pro výhledovou rychlodráhu „PRAK“. Estakáda má 25 polí a 23 x 4 pilířů, je v půdorysném oblouku a je dokončována v tomto roce. Zhotovitel stavby je podnik Stavby mostů Praha, projektantem je Pontex, investorem ŘSD ČR . Izolační práce provádí brněnský Izomex.

Nákladem 52 mil.Kč byl v letech 1999-2000 postaven nadjezd nad tratí ČD v OTROKOVICÍCH. Dodavatelem stavy byly DSH a.s. Prostějov, projektantem byl SUDOP Brno. Nosná konstrukce je spřažená deska, jde o šikmý spojitý nosník rozpětí polí 20 + 24 + 24 + 20 m – celkem 88 m z prefabrikátů.

Firma Statika z Prahy provedla projekt opravy ocelového lanového potrubního mostu přes Vltavu v Nelahozevsi z roku 1961. Most je 150 m dlouhý (15 x 10 m),obslužná lávka je O,8 m široká. Přes most je vedeno několik potrubí obsahujících pitnou i splaškovou vodu, kapalný plyn, líh, etylbenzen, ale také několik kabelů. Uvažuje se, že by lávka mohla také sloužit veřejnosti - ovšem musel by být proveden výpočet na odezvu chůze, běhu, skákání případně vandalismu. Most je visutá dvouose symetricky předepnutá lanová konstrukce se vzdáleností hlavních podpor 160 m.

Přes Horní Olšavu protékající celými LUHAČOVICEMI je položeno několik originálních ocelových pestrobarevně natřených mostků Konstrukce má totiž tvar čočky – několik podobných mostů jsme našli rovněž v Německu.

Vzácná katedrála v LITOMĚŘICÍCH – původně románská basilika – je spojena s hranolovitou samostatně stojící věží – u nás řídce se vyskytující kampanelou – mostní stavbou značného vzepětí a rozpětí.

Při výjezdu z LETOVIC směrem na Svitavy jsme našli dřevěnou krytou lávku nad stavidly přítoku do místní malé elektrárny. V letovickém Tylexu je rovněž krytý zděný podnikový přechod mezi dvěma objekty. Je ve stoupání. Konečně u letovického nádraží je ocelový krytý mostní přechod přes zářez, jímž protéká Svitava.

V KOLÍNĚ nad Labem nás zaujal starý jezový most s elektrárnou, dále nová silniční estakáda a dva souběžné železniční mosty, s nimiž paralelně převádí přes Labe most ještě shybku plynovodu. Rovněž na Kmochův ostrov vede přes labské rameno růžově natřená ocelová příhradová lávka s dolní mostovkou.

V KLIMKOVICÍCH na novojičínsku je mezi kostelem sv. Kateřiny a zámkem krytý zděný mostní přechod o dvou nestejně velkých obloucích. Podobné jsou na pražském hradě, v Jindř..Hradci, v Lánech a jinde.

U IVANČIC- ALEXOVIC jsou přes Jihlávku postaveny dvě ocelové lávky, z nichž jedna má zvláštní, trojúhelníková věšadla.

Na třebíčsku je u KRALIC na trati ČD z Brna do Třebíče ve velmi členitém terénu ocelový plnostěnový most s horní mostovkou na dvou vysokých kamenných pilířích. Objekt vede přes údolí Chvojnice u Olšinského mlýna.

V JAROMĚŘICÍCH nad Rokytnou je v zámeckém parku pozoruhodný dřevěný most o čtyřech polích.Mostovka v poli nad řekou je zvlněna-je prohnuta směrem nahoru. U výtoku Rokytné ze zámeckého parku je moderní most zdobený čtyřmi sousošími, na opačném konci parku je třetí most – tentokráte o velmi štíhlé konstrukci se středním kamenným pilířem.

V KAMENICI nad Lipou je několik kamenných starobylých mostků,zejména v zámeckém parku. Zvláštností je most se sdruženou dopravou – silniční a železniční. Kromě mostu bechyňského je takovýto most ještě u Frýdku-Místku v LÍSKOVCI.

V RŮŽĎCE na vsetínsku je moderní most s pěkně vyvedeným parapetem.

Pražský ČERNÝ MOST byl zcela přestavěn a dostalo se mu nového zevnějšku. V jeho bezprostřední blízkosti je živá komunikace přemostěna dalším mostním dílem.

V HRANICÍCH na Moravě doznal generální opravy čtyřsetmetrový cihlový monumentální viadukt. Bylo třeba pro něj vyrábět desítky tisíc cihel menšího formátu. Rovněž tak velké opravy doznává viadukt u JEZERNICE.

U brněnské IKEY byl v rekordní době několika málo měsíců postaven nadjezd nad dálnicí z Brna do Bratislavy.

V BRNĚ je budována velká městská estakáda mezi Lesnickou v Černých polích a svitavskou radiálou. Další velké mostní objekty jsou plánovány z Židenic do Husovic, v prostoru Hlinek v Pisárkách přes Svratku a rovněž v Komárově.

zpět na seznam

ISSN 1213-6395 | Tiráž | RSS © 2000-2008 MOSTY.CZ, vyrobil: nexum Trilog
(statická verze - archiv)