Rekonstrukce mostů zničených povodněmi na tratích |
Obr. 6 Původní a provizorní most v km 4.207 trati. Protivín – Zdice |
DEFINITIVNÍ STAV
Most v km 10,391 tr. Číčenice – Volary
Byla navržena desková nosná konstrukce s průběžným kolejovým ložem ze zabetonovaných nosníků. Rozpětí mostu činí 13.5 m a stavební výška je 1.29 m. Nosnou konstrukci mostu tvoří 7 válcovaných nosníků HE450M z oceli S355 J2G3. NK je opatřena podporovými příčníky a je uložena dvojicemi ložisek na úložné prahy. Nosná konstrukce byla vybetonována na plošině, umístěné nad svinětickým potokem a příčně zasunuta do otvoru na nové opěry.
Opěry jsou založeny hlubinně na čtyřech velkoprůměrových pilotách (o 880 mm) pod každou opěrou. Nové dříky opěr, úložné prahy a křídla jsou železobetonové, křídla jsou rovnoběžná, konzolovitě vyvěšená.
Obr. 7 Příčný řez
Obr. 8 Podélný řez
Obr. 9 Realizace mostu v km 10.391 trati Číčenice - Volary
Most v km 23.526 tr. Číčenice – Volary
Desková nosná konstrukce s průběžným kolejovým ložem ze zabetonovaných nosníků. Rozpětí mostu činí 15.0 m a stavební výška je 1.365 m. Nosnou konstrukci mostu tvoří 7 válcovaných nosníků HE550M z oceli S355 J2G3. NK je opatřena podporovými příčníky a je uložena dvojicemi ložisek na úložné prahy.
Nové základy opěr byly založeny hlubinně na velkoprůměrových pilotách
o 880mm, 3 ks pod dříkem opěry a 1+1 ks pod křídly. Nová křídla jsou rovnoběžná, konzolovitě vyvěšená. Nosná konstrukce byla vybetonována na plošině umístěnou vedle opěry. Po snesení mostního provizoria byla NK podélně vysunuta nad vodoteč a příčně zasunuta na nové opěry.
Obr. 10 Podélný řez a pohled
Obr. 11 Realizace mostu v km 23.526 tr. Číčenice – Volary
Most v km 46.792 tr. Číčenice – Volary
Hlavní nosný systém tvoří spřažená ocelobetonová konstrukce s horní mostovkou a s průběžným kolejovým ložem o rozpětí 15.0 m. Stavební výška konstrukce činí 1.685 m. Nosnou konstrukci tvoří 4 hlavní ocelové válcované nosníky HE700B dl. 15.6 m z oceli S355 J2G3, které jsou spřažené s ŽB žlabem KL. Nad opěrami jsou ŽB příčníky, do kterých jsou nosníky zabetonovány.
Nosná konstrukce je uložena prostřednictvím dvou elastomero-vých ložisek na každé opěře. Tloušťka ŽB desky je v podélném směru proměnná od 260 mm do 400 mm. Opěry jsou ŽB, hlubině založené na sloupech tryskové injektáže. Konstrukce byla vybetonována na plošině, umístěna vedle opěry. Po demontáži MP byla NK podélně vysunuta nad řeku a příčně zasunuta na nové opěry.
Obr. 12 Příčný řez
Obr. 13 Podélný řez a pohled
Dříky opěr jsou masivní z prostého betonu s vázanou výztuží při povrchu. Nová křídla jsou rovnoběžná, konzolovitě vyvěšená.
Vzhledem k tomu, že objekt leží v I. zóně chráněné krajinné oblasti Šumava a v prostoru „Národní přírodní památky Blanice“, vyhlášené k ochraně populace perlorodky říční žijící v Blanici, byly kladeny neobvykle přísné podmínky pro stavební práce v tomto prostoru.
Obr. 14 Realizace mostu v km 46.792 tr. Číčenice – Volary
Most v km 92.922 tr. Protivín – Zdice
Nosná konstrukce je železobetonová deska, o jednom poli, uložená do ozubů na opěrách. Rozpětí mostu činí 5.10 m. Nosná konstrukce byla zhotovena jako staveništní prefabrikát betonovaný na pracovní ploše v nedalekém nádraží a k mostu byla přivezena po kolejích. Osazení nosné konstrukce bylo provedeno kolovým jeřábu, který rovněž snášel mostní provizorium. Hmotnost prefabrikátu činila 58 t.
Spodní stavba je tvořena dvojicí opěr založených na velkoprůměrových pilotách o 880mm. Nová křídla jsou rovnoběžná, konzolovitě vyvěšená. Spodní stavba byla postavena pod mostním provizoriem bez narušení provozu na trati.
Obr. 15 Podélný řez
Obr. 16 Realizace mostu v km 92.922 tr. Protivín – Zdice
Most v km 50.299 tr. Protivín – Zdice
Nosná konstrukce byla navržena jako přesypaná monolitická železobetonová klenba o světlosti 4,00 m, vetknutá do opěr. Tloušťka klenby je 0,30 m, šířka činí 9.50 m. Nosná konstrukce je monolitická, betonována na pevné skruži.
Objekt je založen na osmi vrtaných hlubinných velkoprůměrových pilotách
o1020 mm délky 6,5 m, vetknutých do horniny třídy R4. Piloty jsou v hlavách spojeny základovým železobetonovým roštem. Nové stěnové opěry jsou vetknuty do základového roštu a jsou doplněny šikmými monolitickými stěnovými křídly spojenými se spodní stavbou, vetknutými do nového základového roštu.
Obr. 17 Podélný řez a pohled
Obr. 18 Realizace mostu v km 50.299 tr. Protivín – Zdice
Most v km 4.207 tr. Protivín – Zdice
Pro přemostění řeky Blanice byl navržen ocelový příhradový most kosoúhlé bezsvislicové soustavy s dolní ortotropní mostovkou o rozpětí 32.4 m s průběžným kolejovým ložem. Hlavní nosníky se zárodky mostovky byly na stavbu přepraveny vcelku. Stavební výška konstrukce činí 1.226 m.
Mostovku představuje ocelový žlab kolejového lože, navržený jako ortotropní konstrukce z plechu tl. 20 mm, vyztuženého pouze příčnými výztuhami. Ty jsou tvořeny svařovanými průřezy ve tvaru obráceného písmene T a osově sledují pravidelný modul 0,60 m. Výjimku tvoří uzavřený průřez podporových příčných výztuh, které mají tvar obráceného písmene ?.
Příhradové hlavní nosníky mají osovou vzdálenýst 5.870 m a jejich Celková výška činí 3.745 m. Diagonály jsou vedeny pod úhlem 60.448°. Horní a dolní pás je tvořen uzavřeným svařovaným profilem. Diagonály jsou tvořeny symetrickým svařovaným průřezem ve tvaru písmene I. Nosná konstrukce je uložena prostřednictvím 4 ocelových svařovaných ložisek. Celá konstrukce je vyrobena z oceli S355 J2G3 resp. S355-NL s nadvýšení 25 mm. Montáž konstrukce se uskutečnila na plošině umístěné na pravém břehu řeky Blanice (u zdické opěry). Smontovaná konstrukce byla podélně přesunuta nad koryto řeky a příčně zasunuta na rekonstruovanou spodní stavbu.
Obr. 19 Příčný řez
Obr. 20 Podélný řez a pohled
Při přestavbě byla základová spára posílena sloupy trysková injektáž, která ze stran (od břehů řeky) vytvoří clonu zabraňující podemletí opěr. Nové dříky a úložné prahy jsou železobetonové, budované pod mostním provizoriem za nerušeného provozu na trati.
Obr. 21 Realizace mostu v km 4.207 tr. Protivín – Zdice
Závěr
Vlivem aktivní a účinné spolupráce všech zúčastněných firem a příslušných složek Českých drah bylo možné rychle provizorně zprovoznit obě tratě a ve velice krátkém času realizovat rekonstrukce těchto mostů v definitivním stavu.
Hlavní účastníci výstavby
Investor: ČD a.s., Stavební správa Plzeň
Správce objektu: ČD a.s., SDC České Budějovice
Projektant: TOPCON servis s.r.o.
Zhotovitelé:
Chládek & Tintěra Litoměřice - Most v km 10,391 tr. Číčenice – Volary:
Chládek a Tintěra, a.s., Pardubice -Mosty v km 23,562 a 46,792 tr. Číčenice – Volary
-Mosty v km 4,207 a 92,922 tr. Protivín – Zdice
Firesta, Fišer, rekonstrukce, stavby, a.s.- Most v km 50,299 tr. Protivín – Zdice
Podzhotovitelé:
DT výhybkárna a mostárna spol. s.r.o. Prostějov – výroba a PKO OK
Stamakocel s.r.o. – montáž a přesun ZBN
Keller, speciální zakládání – trysková injektáž
SOŽ a.s.–příčné a podélné přesuny konstrukcí
ISSN 1213-6395 | Tiráž | RSS | © 2000-2008 MOSTY.CZ, vyrobil: nexum Trilog |