IZOLACE MOSTNÍCH OBJEKTŮ - STĚRKOVÁ IZOLACE THOROSEAL FX 122
Ing. Libor Hlisníkovský, Degussa Stavební hmoty s.r.o., Chrudim
Firma Degussa Stavební hmoty s.r.o., zastupující na českém trhu řadu významných producentů nadnárodního koncernu Degussa (PCI, CONICA, MBT, HSC, Relius apod.), nabízí v široké paletě svých produktů stavební chemie také celou řadu moderních systémů pro hydroizolace staveb a pochopitelně také pro hydroizolace mostních a mostům podobných konstrukcí.
1. MATERIÁL THOROSEAL FX 122 - VÝROBA THORO, MOLL (HSC, BELGIE)
Na začátku roku 1999 přibyla do koncernu Degussa celá skupina producentů stavební chemie, sdružená pod značkou HSC (Harris Speciality Chemicals se sídlem v Jaksonville / USA), do níž patří také významný výrobce sanačních a izolačních hmot na bázi cementu v Belgii, s výrobky značky THORO.
Konkrétním výrobkem, který nalezl použití v oblasti hydroizolací komunikací (tunely, mosty apod.) je hmota Thoroseal FX 122. (Dvousložková hmota na bázi modifikovaných cementů se skládá z pevné - sypné složky a tekuté složky).
Zmíněný systém, který byl schválen MDS ČR v roce 1999 je povolen jako hydroizolace povrchů mostovek na všech typech komunikací s výjimkou dálnic a rychlostních komunikací.
Hlavními výhodami systému jsou především rychlost a jednoduchost systému. Technologie pokládky přímo vyžaduje vlhký podklad a umožňuje tak provádět hydroizolaci na betonech o stáří cca 5-7 dnů (tedy betony s vlhkostí výrazně vyšší, než jsou normová 4% hm., pevnost betonu - většinou pro mostovky tř. C 30/37, C 25/30 SAP 3a je po sedmi dnech již dostatečná - vyšší než 20 MPa, aby mohla být provedena úprava povrchu okuličkováním apod.).
Vlastní technologie spočívá ve dvou krocích. Prvním je provedení prvního nátěru Thoroseal FX 122 na připravený podklad a případné vložení příslušné mřížky pro zlepšení schopnosti překlenout trhliny (provádí se vtlačením mřížky do provedeného nátěru). Druhým krokem, který se má provádět cca 6 hod. po provedení prvního nátěru, je provedení druhého nátěru, nejlépe ve směru nanášení kolmém na první. Celková spotřeba hmoty ve dvou vrstvách se pohybuje v rozmezí cca 2,5 až 3 kg/m2. Po zatvrdnutí a vyzrání obou vrstev se nejdříve po cca 5-7 dnech provádí další vrstva (ABJ, resp. ABS nebo AKms, teplota při pokládce 170 °C).
Alternativním způsobem nanášení je stříkání izolace vhodným šnekovým systémem - např. systémy fy Putzmeister TS3 - EVE. Základní vlastnosti systému:
- vodotěsnost: - při pozitivním tlaku do 15 barů
- při negativním tlaku do 10 barů
- roztažnost na vzduchu - až 42%
- roztažnost ve vodě - až 30%
- odolný vůči vodě, mrazu a posypovým solím
- přídržnost po 28 dnech - více než 1,0 MPa
- při tloušťce vrstvy 2 mm - překlenuje trhlinu o šířce 0,5 mm
- při tloušťce vrstvy 2 mm a s vloženou síťovinou Thoroseal FX 122 - Mesh - překlenuje 1,2 mm
Některé vybrané reference na mostních objektech s materiálem Thoroseal FX 122:
Rok
| Oblast
| Orient. výměra
| Druh aplikace + Prováděcí firma |
1997
| SSŽ, OZ. Hradec Králové
|
| Most Kouřim |
1998
| ŽS, IS Brno
|
| Izolace propustků, koridor |
1998
| Silnice Jihlava
|
| Most v Třebíči v.č. 23-058 |
1998
| Most Vizovice
|
| Pobřežní podpěry |
1998
| Most Brno, Troubsko
|
| Sanace podpěr a izolace |
1998
| Most Kašava
|
| Pobřežní opěry |
1998
| Most Valašské Klobouky
|
| Oprava mostu z r. 1925 + izolace říms a opěr |
1998
| Most Držková
|
| Oprava mostovky, pobřežní opěry |
1998
| Most Přímětický
|
| Sanace žel. bet. konstrukcí + izolace opěr |
1998
| Drážní koridor Blansko tunel č. 8 (1+2)
|
| Izolace impregnace, nátěry |
1998/99
| Firesta Brno
|
| Izolace-Jablůnkovský tunel |
1998/99
| Dálnice D-1
|
| Mosty v úseku Všechromy-Mirošovice č.018, 019, 021, 022 - římsy |
1999
| Most Tasov
|
| Silnice Jihlava, silnice č. 392 |
2000
| Horní Branná u Vrchlabí, most
|
| Stavby mostů Praha |
2000
| Liberec-Radčická-most
|
| Fa-Torkret |
2000
| Č.Budějovice-ul.Reslova
|
| Most Vodní stavby Č.B. |
2000
| Stará Role u Karlových Var
|
| Stavby mostů Praha |
2000
| Kraslice v Čechách, most
|
| Stavby mostů Praha |
2000
| Budišov u Opavy, most
|
| Makos Ostrava |
2001
| Jihlava
| 250 m2
| Most - pochůzí s dlažbou |
2001
| Modřice u Brna
| 2x200 m2
| 2 mostky pro SÚS |
2002
| České Budějovice
| 400 m2
| Most Zlatá stoka |
2002
| České Budějovice
| 400 m2
| Most Zlatý most |
2002
| Ostrava - Třebovice
| 50 m2
| Most v elektrárně |
2002
| Třinec - myší díra
| 350 m2
| Izolace mostu (spodní stavba) ČD |
2002
| Třinec
| 250 m2
| Most |
2002
| Děčín
| 200 m2
| Most, Velbloud |
2002
| Liberec
| 2x100 m2
| Dračí ulice, 2 mosty |
2003
| Dubí u Teplic E 55
| 100 m2
| Most - izolace |
2003
| Ústí nad Labem
| 3000 m2
| Mariánský most, křídla bílá |
2003
| Doudleby u Č. Budějovic 350
| 350 m2
| Most |
2003
| Plav u Č. Budějovic
| 350 m2
| Most |
2003
| Bratříkov
| 160 m2
| Most |
Uplatnění systému / způsoby použití / speciální aplikace materiálu Thoroseal FX 122:
- Své uplatnění má dnes již u našich zpracovatelů hlavně u menších mostních objektů, kdy nám časově urychlí výstavbu a hlavně výhodou je použití v podzimních a jarních měsících, kdy izolace sama "požaduje" vlhký podklad. První vydařené aplikace byly již v roce 1997 firmou SSŽ Hradce Králové na mostě v Kouřimi a nově firmami FIRESTA Brno, Building České Budějovice, STRABAG Praha, MAKOS Ostrava.
- Tuto izolaci lze ovšem s úspěchem použít i pro "spodní stavby" mostů, propustků a tunelů jak silničních, tak i u ČD, kdy lze aplikovat materiál ihned po odbednění na čerstvý a nevyzrálý beton.
- Izolace spodních staveb objektů: V roce 2002 byla úspěšně provedena firmou FIRESTA - FIŠER rekonstrukce a stavby a.s. Brno velmi zajímavá stavba v Třinci se spoustou speciálních technologií, z nichž některé byly z nabídky firmy MBT Stavební hmoty s.r.o. Jednalo se o přestavbu a rekonstrukci podjezdu tzv. "Myší díra", kde byla izolace spodní stavby na nevyzrálý beton provedena ze speciální modifikované cementové izolační hmoty Thoroseal FX 122. Ocelová mostní konstrukce s průběžným štěrkovým ložem byla izolována stříkanou izolací Conipur 255 a pro finální povrchové nátěry betonových konstrukcí byl zvolen nátěr PCI-Betonfinish W. Dnes již tato stavba slouží s přehledem provozu v dané lokalitě.
- Izolace Toroseal FX 122 se při rekonstrukcích částí mostních objektů (např. jen chodníky a římsy) dá velice jednoduše napojovat na stávající pásovou izolaci a velice rychle a jednoduše lze provést tyto izolace a event. opravy.
Zkouška přilnavosti stěrkové izolace Thoroseal FX 122 k pásové izolaci laboratoří Horský s.r.o. Praha nám dokladuje spolehlivost tohoto spojení (např. zpráva č. 0.072/00 laboratoře Horský z 04/2000).
foto 1 foto 2
Thoroseal FX 122 - nalévání hmoty Zpracování hmoty Thoroseal FX 122 pomocí kartáčů Doklady o schválení:
2. OSTATNÍ IZOLACE - CONICA, ŠVÝCARSKO
a) CONIPUR SYSTÉM Komplexní systém pro stříkané a stěrkové hydroizolace mostů (se schválením Řed. dálnic a Českých drah) - Conipur 255 (pod AB i LA, event. přímo pod štěrkové lože).
b) Kotevně-impregnační nátěry a pečetící vrstvy - Conipox 605 Pryskyřice na beton 7 dní stáří (tzv. "junge beton"), kdy podklad lze již okuličkovat, ač může ještě vykazovat až 6% vlhkost (hmotnostně, kdy lze tuto speciální epoxidovou nízkovizkózní pryskyřici používat). Schváleno Řed. silnic a dálnic, Ministerstvem dopravy ČR).
Schválené asfaltové pásy s pryskyřicí Conipox 605: 1) Parafor Ponts 2) Paramoplast PV S 50 - 15 PM (Paraplast M PV S 50 - 15 AB) 3) Paramoplast PV S 55 - 15 BM (Paraplast M PV S 55 - 15 LA) 4) KV E 45 Büscher Baruplan 5) KV E 55 Büscher Baruplan 6) Paramoelast PV S 50 - 25 P (Paraelast M PV S 50 - 25 AB) 7) Proteaduo 5 8) Bitumelit PR 5 (PR 4) 9) Mistral C 10) KV PL 5B Büscher Baruplast 11) Paramoelast PV S 55 - 25 MP (Paraelast PV S 55 - 25 MP) 12) Isovill P4B, P5B, EP5AB 13) Paralon Ponts NT 4, NT
5 foto 3 foto 4
Stříkaná izolace silničních mostů pomocí Izolace železničních mostů pro přímý Conipur 255 kontakt se štěrkovým ložem Conipur 255
Další podrobnosti a informace naleznete na www.degussa-sh.cz.
zpět na seznam
|