Hledej

ZVLÁŠTNÍ ZPŮSOBY PŘÍPRAVY PODKLADŮ PŘED HYDROIZOLACEMI MOSTŮ, PARKOVIŠŤ A OSTATNÍCH POVRCHŮ

Ing. Mojmír Růžička - BLASTRAK-MORAVA, spol. s r.o.

Naše firma se od roku 1995 úspěšně prosadila na Českém trhu v oblasti přípravy podkladu před pokládkou hydroizolačních vrstev a to zejména technologií bezprašného otryskávání cementového mléka z povrchu nových mostních konstrukcí. Výhody této technologie jsou jednoznačně nepochybné.

Vedle této již známé technologie jsme od roku 1996 řešili problémy srovnání hrubě ofrézovaných betonů. Na silničním mostě v Lanžhotě v roce 1998 (plocha 2x6.500m2) byl řešen problém hrubého frézování po silniční fréze. Výška nerovností dosahovala až 2,5cm (viz.obr.1). 

Obrázek 1

Na tento povrch není možno nanášet hydroizolační systémy. 

Vzhledem k tomuto hrubě ofrézovanému podkladu jsme museli nejprve použít Baumcater s řeznými diamantovými kotouči pro srovnání povrchu a poté byla mostovka otryskána. Tato metoda přípravy podkladu se ukázala jako zbytečně dokonalá, čemuž též odpovídala cenová relace. Proto byla druhá polovina mostu ofrézována lépe již při prvním frézování silniční frézou (byly doplněny vylámané chybějící zuby) a jako další krok byl vynechán Baumcater s tím, že další srovnání mostovky bylo provedeno pouze našimi menšími frézami typu HOBR a SCHWAMBORN. Nerovnosti pak dosáhly max. 2mm (viz. obr.2).

Obrázek 2

Poté byl povrch přebroušen rotačními bruskami s korundovými segmenty. 

Od tohoto roku se naše firma uplatnila na mnoha podobných velkých projektech po celé České republice a to jak na mostních konstrukcích při novostavbách nebo rekonstrukcích, tak i na parkovištích, letištích apod. 

Největší předností používání těchto metod byla nízká cena, mobilnost a dostupnost malých strojů do krajů a lokálních míst, rychlost nasazení od okamžiku zjištění nepředvídaného problému, denní výkony a garantování požadovaných parametrů povrchu, mnohdy drsnosti.

K dnešnímu dni disponuje naše firma jak tryskacími stroji, tak několika typy fréz (od silniční až po malé krajové), velkoplošnou brousící technikou, několika mobilními elektrocentrálami apod. 

S touto technikou jsme schopni provádět kompletní přípravu všech povrchů a to jak tryskání, tak frézování, broušení, dodatečné odvodnění mostů, dobrušování detailů (křídel, závěrných zídek apod.).

Z poslední doby lze uvést příklad sanace mostu v Ostravě Petřkovicích pro firmu ODS-dopravní stavby Ostrava, nebo odvodnění mostu v Jakubčovicích nad Odrou také pro firmu ODS-dopravní stavby Ostrava. 

U tohoto mostu byla zhotovena zcela nová železobetonová deska s nulovými spády. V zadání zhotovitele bylo mostovku otryskat a zajistit odtok vody do 4 vpustí po každé straně zapuštěné 3cm pod horní úroveň betonu. Nejdříve byla mostovka otryskána v celé ploše. V obou krajích bylo provedeno postupné frézování 30cm širokého odvodňovacího žlabu dle nákresu.



Podélný řez

Při předání byla na závěr provedena zkouška odtoku vody z mostovky pomocí vody z řeky. Bylo shledáno, že veškerá voda odteče z mostu pomocí liniového odvodňovacího žlabu frézovaného do betonu naší firmou.

Kromě silničních mostů se naše firma v posledních letech prosazuje také na drážních mostech, kde podkladem je ve většině případů ocel s různým stupněm koroze. 

Naše tryskací i pískovací stroje jsou schopny dosáhnout na těchto ocelových mostech čistoty podkladu SA 2,5.

Metoda drážkování betonu na mostech, ranvejích, dálnicích a parkovištích je známa asi stejně dlouho co se rozšířilo používání betonů na tyto stavby. Hlavním cílem drážkování bylo rychlé odvedení vody z povrchu, zkrácení doby pobytu vody na povrchu na nezbytné minimum a tím snížení doby jejího negativního působení na stavbu. Při návštěvě Mezinárodního stavebního veletrhu v Mnichově byly pořízeny snímky litých drážek parkingu Bauma Mnichov.

Firma BLASTRAK-MORAVA, spol. s r.o. v souvislosti s ochranou své metody drážkování prováděla prostřednictvím patentových úřadů v Evropě a USA patentový průzkum drážkování výše zmíněných povrchů.

Dne 25.4.2001 byla přiznána původní a nová metoda drážkování patentovým úřadem ve Vídni.

Největšími výhodami drážkování naší firmy je rychlý odvod srážkové vody z povrchu, bezhlučný přejezd po drážkách, nízká cena a vysoké celospolečenské přínosy z titulu snížení nehodovosti od aquaplaningu. Stává se již určitou tradicí, že v souvislosti se zvláštními způsoby přípravy podkladů na mostech prezentuje jako určité zpestření firma BLASTRAK-MORAVA, spol. s r.o. i výsledky z oblasti snižování nehodovosti na silnicích a dálnicích České republiky.

SPOLEČENSKÉ PŘÍNOSY TECHNOLOGIÍ FIRMY BLASTRAK-MORAVA, spol.s r.o.

Z tabulek "Výběr z realizovaných akcí v roce 1998 v České republice s uvedením počtu zraněných, hmotnou škodou a společenskou ztrátou dle sdělení PČR - dopravních inspektorátů" vyplývá, že na vybraných 10ti místech s největší nehodovostí se po aplikaci opatření technologií firmy BLASTRAK-MORAVA, spol. s r.o. ušetřilo v rámci celé České republiky v 1. roce po realizaci 41.752.200,- Kč, ve druhém roce po realizaci 42.027.100,- Kč při finanční náročnosti realizace asi 560.000,- Kč (asi 1,3% z přínosů).

Vezmeme-li v úvahu, že takovýchto nehodových míst firma BLASTRAK-MORAVA, spol. s r.o. realizovala za necelých 5 let jen v ČR asi 100, dostaneme aproximací společenskou úsporu asi 417.522.000,- Kč při finanční náročnosti asi 5.560.000,- Kč (viz.také "Výběr z realizovaných akcí v roce 1999 v České republice s uvedením počtu zraněných, hmotnou škodou a společenskou ztrátou dle sdělení PČR - dopravních inspektorátů").

Z těchto čísel jednoznačně plyne, že technologie firmy BLASTRAK-MORAVA, spol. s r.o. použité na vozovkách pozemních komunikací výraznou měrou přispívají ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu, ale zároveň také šetří značené celospolečenské finanční prostředky.

Tab.1: Počet nehodových úseků, na kterých se realizovaly technologie drážkování firmy 
            BLASTRAK-MORAVA, spol.s r.o.

Tab.2: Růst společenských úspor v závislosti na čase a počtu realizovaných úseků

zpět na seznam

ISSN 1213-6395 | Tiráž | RSS © 2000-2008 MOSTY.CZ, vyrobil: nexum Trilog
(statická verze - archiv)