Eliminator 2Vážené dámy a pánové, přestože většina z Vás se již setkala, ať přímo, nebo nepřímo s hydroizolačním systémem ELIMINATOR, chtěl bych v úvodu připomenout některé věci. Systém ELIMINATOR představuje dlouhotrvající ochranu mostních staveb aplikovanou v tekutém stavu. Systém je složen z několika vrstev:
V letošním roce proběhli dvě velké aplikace hydroizolačního systému ELIMINATOR. Na obou se vyskytli problémy při aplikaci, o kterých bych rád pohovořil. První z nich byly estakády v Mostech u Jablunkova na silnici I/11. Celkem se jednalo o čtyři mostní objekty na těchto estakádách: SO 401, SO 403, SO 407, SO 413. Aplikace prováděla certifikovaná aplikační firma ŽS MOSAN, přičemž na SO 403 a na SO 401, použila firma ŽS MOSAN dvě pumpy (k tomu se ještě vrátím). Ještě před začátkem aplikace nastaly první problémy s přejímkou podkladu. Ten byl velice nekvalitně připraven pro aplikaci hydroizolace. Po vzájemné dohodě mezi zhotovitelem mostovky a ŽS MOSAN, proběhly ještě úpravy mostovky a zbylé bylo vyspraveno kompatibilním materiálem s ELIMINATOREM od stejného výrobce STIRLING LLOYD - METASETEM 300. Při aplikaci samotné membrány bylo zjištěno, že při překrytí materiálu v pracovní spáře nedochází k dokonalému přilnutí a tyto vrstvy jdou od sebe velmi snadno oddělit. Po konzultaci s technickým oddělením firmy STIRLING LLOYD se došlo k závěru, že jedinou příčinou tohoto problém je nedodržení technologického předpisu. Konkrétně pak nedodržení způsobu překrytí v pracovní spáře - nebyla dodržena ostrá hrana o tloušťce 1,5 mm, ale bylo aplikována do ztracena a vznikla tak tloušťka membrány menší než 1,5mm, v některých místech dokonce i tenčí než 1,0 mm. S firmou STIRLING LLOYD se samozřejmě probíraly všechny možné příčiny nepřilnavosti. Ať už se jednalo o vadu materiálu, špatné slučování jednotlivých složek v pumpě, záměna ELIMINATORU S s ELIMINATOREM HM ve výrobě nedodržování skladovacích teplot materiálu ve skladu a na stavbě, apod. Všechny konzultace však nakonec vyzněly negativně. Je tedy třeba se soustředit na kvalitní přípravu technologického předpisu a jeho velmi přísné dodržování. Po počátečních problémech při aplikaci a nedůvěře některých přítomných na stavbě myslím, že ELIMINATOR dokázal své klady a kvality všem zúčastněným. Jako příklad bych uvedl, že bylo celkem naaplikováno 16.500 m2. Aplikátoři dokázali, že je možné nastříkat za den až 2.000 m2, vždyť už u zmiňovaného použití dvou pump, nastříkali aplikátoři za 4 hodiny neuvěřitelných 2.600 m2. Druhou větší akcí, kde se vyskytly problémy, byla modernizace tratě Přerov - Hranice na SO 65-80-03 most v km 203,00 Jezernice. Jednalo se o jednu část kolejiště a to bližší k silnici I/11. Aplikaci prováděla firma DS IZOLACE, u které v té době probíhalo školení firmou STIRLING LLOYD a naší firmou, tj. DuOMIS s.r.o.. Samotná aplikace proběhla bez komplikací. Problém nastal až po pokládce kolejového lože na membránu ELIMINATOR. Bylo zjištěno, že opět nebyl dodržen technologický předpis, tentokrát však TPD pro pokládání kolejového lože. Po pokládce lože vznikaly v membráně trhliny od 1 cm až po 40 cm. Jejich příčinou bylo vsypávání lože přímo na membránu, nedodržení předepsané vrstvy pro pojíždění dopravní techniky o následné prudké dobržďování a rozjíždění techniky na nedostatečné vrstvě lože. Jako jednu z dalších příčin vzniku trhlin považuji též velmi nekvalitně připravený povrch a - což pro nás, jako pro dodavatele systému není dobré - nedodržení tloušťky membrány v některých místech. Minimální tloušťka jednotlivé vrstvy je 1,5 mm, což znamená, že systém má 3,0 mm. Při kontrolách přímo na mostě, ať už zubovou měrkou, vizuální kontrolou, kontrolou spotřeby materiálu, nebyly zjištěny nedostatky. Z toho vyplívá, že aplikační firma musí tyto kontroly vykonávat podstatně častěji. V letošním roce bylo systému ELIMINATOR v ČR naaplikováno celkem 23.340 m2, což dokazuje to, že systém si vybudoval vynikající pozici mezi hydroizolacemi a stává se nedílnou součástí mostních objektů v ČR. V poslední části mého příspěvku, bych Vás rád seznámil s některými novinkami v oboru hydroizolace a vozovky na mostech, které se objevují na českém trhu od firmy STIRLING LLOYD. První z řady výrobků nese název BRIDGEMASTER. Jedná se o kombinovanou hydroizolační a protismykovou obrusnou vrstvu a je to rychle tuhnoucí hmota na bázi metakrylátu, kombinovaná s agregátem a těsnící vrstvou. BRIDGEMASTER lze použít na různé povrchy, s různým zatížením, a to od lehkých povrchů pro pěší až po velmi zatížené povrchy pro vozidla. Systém může být nanášen na betonové, ocelové a hliníkové povrchy. Rozlišují se dvě základní varianty BRIDGEMASTERu:
BRIDGEMASTER se aplikuje válečkováním. Použití BRIDGEMASTERu je všestranné, např.:
Mezi nejvýznamnější výhody tohoto systému patří:
Druhý z řady výrobků se jmenuje SAFETRACK. Jedná se o tekutý, rychletuhnoucí systém na bázi akrylátových pryskyřic. Vyrábějí se dva základní druhy systému: SAFETRACK 1000HW pro aplikaci nástřikem a SAFETRACK HG pro ruční aplikaci. Systém se skládá z odolné pryskyřicové utěsňovací vrstvy tzv. Binder, který je zasypán vhodným agregátem, v závislosti na požadavku provozu. SAFETRACK 1000 HW splňuje fyzikální vlastnosti požadované v paragrafu 924 "Protismykový povrch na bázi pryskyřice" (Specifikace práce na dálnicích ve Velké Británii - 1944). SAFETRACK 1000 HW může být aplikován i na sklo > 6 %. Speciální druhy na rampy může být dodán pro sklony 6 % - 17 %. Systém může být dodáván v různých barvách se speciálně leštěným agregátem. Použití SAFETRACKU:
Výhody systému:
Třetí novinkou firmy STIRLING LLOYD je systém DECSEAL a DECSEAL INTERDECK. Jedná se o vícesložkový, rychle tuhnoucí tekutý systém, založený na akrylátové pryskyřici. Systém tvoří pevnou, nepropustnou hydroizolační membránu s trvanlivou protiskluzovou finální úpravou v různých barvách. Složení:
Použití: Decseal byl vyroben na ochranu proti korozi, která vzniká z vody, olejů, pohonných hmot, nebo chloridových částic. Decseal vytváří protiskluzový povrch a používá se zejména na následujících stavbách:
Výhody:
Decseal(r) Interdeck systémy vytvářejí ochranu pro mezilehlá patra u více podlažních parkovišť. Chrání proti korozi a prodlužuje životnost parkoviště. Rychle tuhnoucí systémy se aplikují za studena a vytvářejí trvanlivý a protismykový povrch. Aplikace za studena a rychlé tuhnutí umožňuje velmi rychlou a ekonomickou aplikaci. Použití:
Výhody:
ESSELINE je rychle tuhnoucí značkovací materiál založený na akrylové bázi, určený k aplikaci za studena. Na rozdíl od jiných systémů aplikovaných za horka může být ESSELINE aplikován v silnějších nátěrech bez prodloužení doby tvrdnutí. Systém je k dostání v bílém, žlutém, černém, hrubém nebo hladkém provedení. ESSELINE lze použít v různých aplikacích jako jsou:
VLASTNOSTI
|
ISSN 1213-6395 | Tiráž | RSS | © 2000-2008 MOSTY.CZ, vyrobil: nexum Trilog |