Hledej

Eliminator 2

Vážené dámy a pánové,

přestože většina z Vás se již setkala, ať přímo, nebo nepřímo s hydroizolačním systémem ELIMINATOR, chtěl bych v úvodu připomenout některé věci. Systém ELIMINATOR představuje dlouhotrvající ochranu mostních staveb aplikovanou v tekutém stavu. Systém je složen z několika vrstev:

  1. Základní nátěr (primer), který zajišťuje přilnavost k podkladu a u ocelových konstrukcí též zajišťuje protikorozní ochranu. Používají se čtyři druhy primerního nátěru (PA1, PAR1, HE1, ZED S94) v závislosti na typu podkladu - ocel (ZED S94) a beton (PA1, PAR1, HE1) u kterého je důležitá vlhkost podkladu. Různá je pak i spotřeba materiálu v rozmezí od 0,1 kg/m2 (ZED S94) do 0,3 kg/m2 (PAR1 aplikovaný ručně - válečkem).

  2. Hydroizolační membrána. Používají se tři druhy membrány. Pro silniční a dálniční betonové mosty se používá typ ELIMINATOR S (standardní) a pro mosty železniční se používá ELIMINATOR HM (s vysokým modulem). U ELIMINATOR HM je za přísného dodržení technologického postupu možno přímo sypat štěrk. Posledním typem je ELIMINATOR HG, který je určený pro ruční aplikaci (stěrkování, nebo hladítkem) na obtížně přístupných místech, nebo při opravách na místech, kde byly provedeny kontrolní odtrhové zkoušky.

    Membrána se aplikuje ve dvou vrstvách, které jsou barevně rozlišeny (žlutá a bílá) pro snažší aplikaci. U železničních mostů musí být tloušťka systému stejná (3 mm) s tím, že minimální tloušťka obou vrstev je 2 mm. U silničních mostů byl pak ještě schválen jednovrstvý systém, u kterého je tloušťka 2,5 mm, minimálně 2 mm.

  3. TACK COAT, který se používá u silničních a dálničních mostů a zajišťuje přilnavost asfaltových vrstev. Používá se rovněž několik typů nátěrů, podle toho jaká vrstva bude použita ochrana - litý asfalt nebo asfaltový beton.

V letošním roce proběhli dvě velké aplikace hydroizolačního systému ELIMINATOR. Na obou se vyskytli problémy při aplikaci, o kterých bych rád pohovořil.

První z nich byly estakády v Mostech u Jablunkova na silnici I/11. Celkem se jednalo o čtyři mostní objekty na těchto estakádách: SO 401, SO 403, SO 407, SO 413. Aplikace prováděla certifikovaná aplikační firma ŽS MOSAN, přičemž na SO 403 a na SO 401, použila firma ŽS MOSAN dvě pumpy (k tomu se ještě vrátím). Ještě před začátkem aplikace nastaly první problémy s přejímkou podkladu. Ten byl velice nekvalitně připraven pro aplikaci hydroizolace. Po vzájemné dohodě mezi zhotovitelem mostovky a ŽS MOSAN, proběhly ještě úpravy mostovky a zbylé bylo vyspraveno kompatibilním materiálem s ELIMINATOREM od stejného výrobce STIRLING LLOYD - METASETEM 300.

Při aplikaci samotné membrány bylo zjištěno, že při překrytí materiálu v pracovní spáře nedochází k dokonalému přilnutí a tyto vrstvy jdou od sebe velmi snadno oddělit. Po konzultaci s technickým oddělením firmy STIRLING LLOYD se došlo k závěru, že jedinou příčinou tohoto problém je nedodržení technologického předpisu. Konkrétně pak nedodržení způsobu překrytí v pracovní spáře - nebyla dodržena ostrá hrana o tloušťce 1,5 mm, ale bylo aplikována do ztracena a vznikla tak tloušťka membrány menší než 1,5mm, v některých místech dokonce i tenčí než 1,0 mm. S firmou STIRLING LLOYD se samozřejmě probíraly všechny možné příčiny nepřilnavosti. Ať už se jednalo o vadu materiálu, špatné slučování jednotlivých složek v pumpě, záměna ELIMINATORU S s ELIMINATOREM HM ve výrobě nedodržování skladovacích teplot materiálu ve skladu a na stavbě, apod. Všechny konzultace však nakonec vyzněly negativně. Je tedy třeba se soustředit na kvalitní přípravu technologického předpisu a jeho velmi přísné dodržování.

Po počátečních problémech při aplikaci a nedůvěře některých přítomných na stavbě myslím, že ELIMINATOR dokázal své klady a kvality všem zúčastněným. Jako příklad bych uvedl, že bylo celkem naaplikováno 16.500 m2. Aplikátoři dokázali, že je možné nastříkat za den až 2.000 m2, vždyť už u zmiňovaného použití dvou pump, nastříkali aplikátoři za 4 hodiny neuvěřitelných 2.600 m2.

Druhou větší akcí, kde se vyskytly problémy, byla modernizace tratě Přerov - Hranice na SO 65-80-03 most v km 203,00 Jezernice. Jednalo se o jednu část kolejiště a to bližší k silnici I/11. Aplikaci prováděla firma DS IZOLACE, u které v té době probíhalo školení firmou STIRLING LLOYD a naší firmou, tj. DuOMIS s.r.o.. Samotná aplikace proběhla bez komplikací. Problém nastal až po pokládce kolejového lože na membránu ELIMINATOR. Bylo zjištěno, že opět nebyl dodržen technologický předpis, tentokrát však TPD pro pokládání kolejového lože. Po pokládce lože vznikaly v membráně trhliny od 1 cm až po 40 cm. Jejich příčinou bylo vsypávání lože přímo na membránu, nedodržení předepsané vrstvy pro pojíždění dopravní techniky o následné prudké dobržďování a rozjíždění techniky na nedostatečné vrstvě lože.

Jako jednu z dalších příčin vzniku trhlin považuji též velmi nekvalitně připravený povrch a - což pro nás, jako pro dodavatele systému není dobré - nedodržení tloušťky membrány v některých místech. Minimální tloušťka jednotlivé vrstvy je 1,5 mm, což znamená, že systém má 3,0 mm. Při kontrolách přímo na mostě, ať už zubovou měrkou, vizuální kontrolou, kontrolou spotřeby materiálu, nebyly zjištěny nedostatky. Z toho vyplívá, že aplikační firma musí tyto kontroly vykonávat podstatně častěji.

V letošním roce bylo systému ELIMINATOR v ČR naaplikováno celkem 23.340 m2, což dokazuje to, že systém si vybudoval vynikající pozici mezi hydroizolacemi a stává se nedílnou součástí mostních objektů v ČR.

V poslední části mého příspěvku, bych Vás rád seznámil s některými novinkami v oboru hydroizolace a vozovky na mostech, které se objevují na českém trhu od firmy STIRLING LLOYD.

První z řady výrobků nese název BRIDGEMASTER. Jedná se o kombinovanou hydroizolační a protismykovou obrusnou vrstvu a je to rychle tuhnoucí hmota na bázi metakrylátu, kombinovaná s agregátem a těsnící vrstvou. BRIDGEMASTER lze použít na různé povrchy, s různým zatížením, a to od lehkých povrchů pro pěší až po velmi zatížené povrchy pro vozidla. Systém může být nanášen na betonové, ocelové a hliníkové povrchy. Rozlišují se dvě základní varianty BRIDGEMASTERu:

  1. PD - plochy pro pěší - 4 mm + agregát
  2. HD - pro silniční aplikace - 6 mm + agregát

BRIDGEMASTER se aplikuje válečkováním. Použití BRIDGEMASTERu je všestranné, např.:
HD - silniční a zvedací mosty
  - otočné mosty
- rampy
- nákladní a přístavní plochy
PD - mosty pro pěší
  - pěší zóny
- schody, ochozy
- nástupiště a podchody

Mezi nejvýznamnější výhody tohoto systému patří:

  • hydroizolační, protismyková a obrusná vrstva v jednom
  • rychletuhnoucí materiál - může být pojížděn po 4 hodinách
  • celoroční aplikace
  • váhově lehký systém - 4mm systém 12,8 kg/m2, 6 mm systém 20,3 kg/m2
  • napomáhá spolupůsobení
  • vysoká chemická odolnost
  • vysoká přilnavost k podkladu
  • vysoká mechanická pevnost

Druhý z řady výrobků se jmenuje SAFETRACK. Jedná se o tekutý, rychletuhnoucí systém na bázi akrylátových pryskyřic. Vyrábějí se dva základní druhy systému: SAFETRACK 1000HW pro aplikaci nástřikem a SAFETRACK HG pro ruční aplikaci. Systém se skládá z odolné pryskyřicové utěsňovací vrstvy tzv. Binder, který je zasypán vhodným agregátem, v závislosti na požadavku provozu. SAFETRACK 1000 HW splňuje fyzikální vlastnosti požadované v paragrafu 924 "Protismykový povrch na bázi pryskyřice" (Specifikace práce na dálnicích ve Velké Británii - 1944). SAFETRACK 1000 HW může být aplikován i na sklo > 6 %. Speciální druhy na rampy může být dodán pro sklony 6 % - 17 %. Systém může být dodáván v různých barvách se speciálně leštěným agregátem.

Použití SAFETRACKU:

  • zpomalovací retardéry
  • parkoviště a rampy
  • rychlé zatáčky
  • dopravní pruhy pro autobusy
  • coklopruhy
  • nakládací rampy
  • připojovací a odbočovací pruhy na dálnici
  • plochy pro pěší:
    - schody
    - závodiště
    - nástupiště
    - mosty pro pěší
    - nakládací rampy
    - nábřeží

Výhody systému:

  • vysoce protismykový konečný povrch
  • odolnost proti vyjetí kolejí
  • rychlá, jednoduchá a tedy i ekonomická aplikace
  • rychlé tuhnutí
  • skvělá přilnavost k povrchům
  • aplikace za studena
  • dlouhodobá životnost
  • odolnost proti obrusu, proražení a proti chemikáliím
  • dobrá pružnost i při nízkých teplotách

Třetí novinkou firmy STIRLING LLOYD je systém DECSEAL a DECSEAL INTERDECK. Jedná se o vícesložkový, rychle tuhnoucí tekutý systém, založený na akrylátové pryskyřici. Systém tvoří pevnou, nepropustnou hydroizolační membránu s trvanlivou protiskluzovou finální úpravou v různých barvách.

Složení:

  • Deceseal hydroizolační vrstva - 1,5mm ( podobná Eliminatoru )
  • Decseal obrusná vrstva "Binder" - 1mm ( lepící pryskyřice plus agregát, zajišťující protismykové vlastnosti )
  • Utěsňovací vrstva "Sealer" ( slabá, bezbarvá či barevná vrstva, která drží agregát na místě a vytvoří konečnou vrstvu, která je méně náchylná na zašpinění ).

Použití:

Decseal byl vyroben na ochranu proti korozi, která vzniká z vody, olejů, pohonných hmot, nebo chloridových částic. Decseal vytváří protiskluzový povrch a používá se zejména na následujících stavbách:

  • pojízdný povrch pro parkoviště
  • rampy
  • chodníky pro chodce
  • mosty pro chodce
  • balkony

Výhody:

  • 100% hydroizolace ( jako Eliminator )
  • vynikající odolnost proti oděru a chemikáliím
  • odolnost proti chloridovým iontům
  • lehkost a pružnost
  • stálý protismykový povrch
  • odolnost proti utvoření "vyjetých kolejí"
  • možnost výběru barev pro konečnou vrstvu
  • aplikace rychlá a nenáročná na počasí

Decseal(r) Interdeck systémy vytvářejí ochranu pro mezilehlá patra u více podlažních parkovišť. Chrání proti korozi a prodlužuje životnost parkoviště. Rychle tuhnoucí systémy se aplikují za studena a vytvářejí trvanlivý a protismykový povrch. Aplikace za studena a rychlé tuhnutí umožňuje velmi rychlou a ekonomickou aplikaci.

Použití:
Decseal(r) Interdeck vytváří ochranu na mezilehlých patrech parkovišť proti:

  • působení chloridů
  • karbonizaci
  • působení olejů a benzínu
  • pronikání vody

Výhody:

  • skvělá odolnost proti vlivu počasí
  • skvělá chemická odolnost a odolnost proti oděru
  • rychlá aplikace
  • barevná a estetická finální úprava
  • pružnost

ESSELINE je rychle tuhnoucí značkovací materiál založený na akrylové bázi, určený k aplikaci za studena. Na rozdíl od jiných systémů aplikovaných za horka může být ESSELINE aplikován v silnějších nátěrech bez prodloužení doby tvrdnutí. Systém je k dostání v bílém, žlutém, černém, hrubém nebo hladkém provedení.

ESSELINE lze použít v různých aplikacích jako jsou:

  • vodorovné silniční značení
  • příčné zpomalovací pruhy na silnicích
  • nelineární značení na parkovištích
  • značky na stezkách pro cyklisty

VLASTNOSTI

  • může být aplikován v silných vrstvách, které prodlužují životnost materiálu bez prodloužení doby tuhnutí.
  • očekávaná trvanlivost u asfaltových povrchů je mezi 4 - 6 lety, u betonových mezi 2 - 4 lety.
  • dobrá elasticita umožňuje nátěru přizpůsobit se tepelným pohybům a malým trhlinám na silničním povrchu.
  • je dobře přilnavý k bitumenovému macadamu (Bitmac), asfaltu, betonu a k systémům určeným na povrchy vozovek zahrnující také Decseal od Stirling Lloyd.
  • dobrá odolnost před zvětráváním
  • dobrá odolnost před palivy a soli zabraňující námraze
  • obsahuje odrazné částice, které leží nad minimálně povolenou hranicí poskytující dobrou viditelnost
  • snadná údržba, možnost náhrady opotřebovaných značek za nové.
  • rychlé 20 - 30 minutové tuhnutí při 20°C snižující prasknutí silnic

zpět na seznam

ISSN 1213-6395 | Tiráž | RSS © 2000-2008 MOSTY.CZ, vyrobil: nexum Trilog
(statická verze - archiv)