5.12.2008 | Dr. Ing. Richard Buba, Dipl. Ing. Dieter Stumpf
Integrální železniční mosty v SRN a jejich výhody pro minimalizaci doby výluky, část II.
Metoda poklopu na pilotách (Deckelbauweise)
Další technologií pro železniční mosty vyvinutou kanceláří SSF je tzv. „Deckelbauweise“, volně přeloženo do češtiny – metoda poklopu na pilotách. Tato technologie navazuje na metodu příčně zasouvaného rámu a dále ji rozvíjí. Uplatňuje se zejména v následujících situacích: • Při špatných základových podmínkách, kdy plošné založení není možné. • V hustě zastavěných oblastech, bez možnosti velkých stavebních jam. • U vysoce frekventovaných tratí, kde jsou možné pouze noční výluky. • Při vysoké hladině podzemní vody. Technologie „poklopu na pilotách“ je znázorněna a popsána na následujících obrázcích.
Další technologie a vývoj
Popsané technologie příčně zasouvaného rámu a poklopu na pilotách se v praxi velmi osvědčily a patří v Německu již ke standardním konstrukčním řešením. Kromě nich kancelář SSF realizovala i další typy integrálních mostů, jako například dlouhé údolní rámové mosty (obr. 5). V současné době probíhá vývoj a první realizace integrálních zpřažených mostů a vývoj nového druhu zpřažení pomocí tzv. „betonových trnů“, který je spolufinancován z prostředků EU.
obr. 3 Poklop (mostovka) na přesouvací dráze před zasunutím
obr. 4 Poklop (mostovka) a piloty před betonáží opěry a rámového rohu
obr. 5 Rámový most přes údolí Rednitztal
|