MOŽNOSTI ZVYŠOVÁNÍ TUHOSTI LITÝCH ASFALTÙ PRO KRYTY VOZOVEK A OCHRANNÉ VRSTVY IZOLACÍ NA MOSTECHDoc. Ing. Václav Hanzík, CSc. - PSVS, a.s.Úvod Podmínkou dalšího úspìšného použití litých asfaltù na mostech je neustálé zvyšování jejich tuhosti v souvislosti s rostoucím dopravním zatížením a samozøejmì i s umístìním litého asfaltu ve vozovkovém a izolaèním souvrství. Pøitom použitím tuhých smìsí nesmí docházet k nežádoucímu snižování odolnosti proti vzniku trhlin. Tìmito otázkami i dalšími souvisejícími problémy se zabýváme øadu let i v PSVS, a.s.. V návaznosti na vhodné a úèelné zkušební metody se proto v dalších odstavcích tohoto pøíspìvku používaným i perspektivním zpùsobùm zlepšování kvality LA pro mostní konstrukce budu vìnovat. Zkušební metody Zatímco zkoušení vlastností hutnìných asfaltových smìsí je neustále vìnována velká pozornost a vesmìs se plnì podaøilo v oblasti vysokých i nízkých teplot zkouškami zjistit charakteristiky potøebné pro posouzení jejich chování v praxi, v pøípadì zkoušení litých asfaltù je situace horší. Není žádným velkým tajemstvím, že základní zkoušky jako je Marshallova zkouška, zkouška pojíždìní kolem a další obvykle nedávají výsledky odpovídající zkušenostem z praxe. A tak je nutné tuto oblast i nadále neustále sledovat a hledat vhodné zpùsoby zkoušení. Dosavadní poznatky laboratoøe PSVS, a.s. ukázaly na menší èi vìtší vhodnost a použitelnost tìchto metod: 1) Odolnost proti pøetváøení pøi vyšších teplotách Nejvhodnìjší se ukazuje zkouška stanovení èísla tvrdosti a pøírùstku èísla tvrdosti širokým trnem, a to nejen pøi teplotì + 40°C ale také - a to zejména v pøípadì použití modifikovaných pojiv - pøi teplotách +50°C èi dokonce + 60°C. Pouze pro možnost srovnání jednotlivých druhù LA (nikoliv srovnávání s hutnìnými úpravami) lze použít také
2) Nízké teploty Velmi vhodnými - s možností nepøímého posouzení odolnosti proti vzniku trhlin - jsou i pro LA obì novì zpracované metody TP 151 (2001), tj.
Vhodným se i nadále ukazuje sledování pevnostních a deformaèních charakteristik podle ÈSN 73 6160 [3]. Lze doporuèit, aby zkoušení LA bylo vždy provádìno jak pøi vysokých tak i pøi nízkých teplotách. Jinak mùže zlepšením jedné vlastnosti dojít k podstatnému zhoršení vlastnosti druhé, což mùže být pro aplikaci v praxi velkým problémem. 3) Zpracovatelnost Metoda podle ÈSN 73 6160 - používaná v naší laboratoøi velmi èasto - zatím pro posouzení zpracovatelnosti LA plnì vyhovuje. Další, obvykle v praxi sledované vlastnosti asfaltových smìsí jako je únava, odolnost proti vodì apod., není v pøípadì LA obvykle nutné zjišovat; požadavky na tyto vlastnosti bývají - díky vysokému obsahu pojiva i témìø nulové mezerovitosti - prakticky vždy splnìny. Možnosti zvyšování tuhosti LA Z možných technických zpùsobù zvyšování tuhosti LA byla v a.s. PSVS v posledních létech vybrána a aplikována pøedevším tato øešení:
Nutno uvést, že uvedená øešení nebyla a nejsou vesmìs aplikována oddìlenì; vìtšinou se jedná o kombinace naznaèených øešení, což mùže èasto znásobit efekt sledovaného cíle. Snižování obsahu asfaltu Praxe ukázala, že pokud nejsou aplikovány vhodné pøísady pro zlepšení zpracovatelnosti smìsi pøi výrobì, dopravì a pokládce, je toto øešení znaènì omezené. Ani stávající zpùsoby strojní pokládky i pøípustné zvýšení teplot nepøináší dostateèná zlepšení. A tak již øadu let je s úspìchem pro zlepšení zpracovatelnosti používán montánní vosk Romonta, jinak naprosto neškodný z hlediska požadavkù hygieny a ekologie. Díky nìmu, i pøi použití asfaltu gradace 20/30 (døíve vesmìs AP-25), se podaøilo snížit obsah pojiva o cca 0,7-1,2 % hmotnosti a tak znaènì zvýšit tuhost smìsí. Samotná Romonta však není jediným technickým øešením. Velkou možností je též použití pøísad pøipravených ze speciálních mastných kyselin, pøi jejichž aplikaci se - v kombinaci s Romontou - podaøilo u vrstvy LAH snížit obsah asfaltu až pod hranici 6,5 % hmotn., získat dobrou zpracovatelnost pøi snížených teplotách (225-235°C), dosáhnout nízkých èísel tvrdosti i jejich pøírùstkù a zajistit smìsem i dobré nízkoteplotní i pevnostní charakteristiky (viz tab. 1). Výrazné zlepšení vlastností ve srovnání s bìžnými typy smìsí v kombinaci s modifikovaným pojivem je dobøe patrné z obr. 1. K tomu je tøeba dále uvést, že výroba takových smìsí LA je velmi obtížná a vyžaduje použití vysoce kvalitních a výkonných výrobních zaøízení; pøi klasické výrobì ve vaøièích zøejmì tato varianta témìø nepøichází v úvahu. Použití modifikovaných asfaltù Po øadì pøíznivých zkušeností ze zahranièí (zejména SRN) je již od roku 1996 v a.s. PSVS vìnována znaèná pozornost použití modifikovaných asfaltù. S ohledem na úèel použití a požadavek velmi dobrých nízkoteplotních vlastností jsme zamìøili pozornost témìø výhradnì na pojiva modifikovaná elastomery. Úvodní zkoušky provádìné s asfaltem AMe 45 - na rozdíl od zahranièních zkušeností - neukázaly pøi vyšších teplotách pøíliš dobré charakteristiky a tak byla brzy obrácena pozornost na asfalt gradace AMe 25. Ten je již od roku 1997 s úspìchem používán pro stavbu ochranných vrstev izolací mostních objektù. Použití tohoto pojiva pøineslo výrazné zvýšení tuhosti ve srovnání s bìžnì používaným asfaltem 20/30 (AP-25), a to zejména pøi vyšších teplotách. Problém zpracovatelnosti se podaøilo vyøešit nejen dodržováním optimálních teplot (220-240°C) ale i použitím pøísad zlepšujících zpracovatelnost. Vynikající výsledky z hlediska tuhosti i dobrých nízkoteplotních vlastností potvrzují hodnoty zjištìné napø. na smìsi LAH urèené v roce 2001 pro èást Jižní spojky v Praze - viz tab. 2. Pøíznivì lze hodnotit i nízkoteplotní vlastnosti smìsí LAH a LAD což potvrzují pevnostní zkoušky provedené podle ÈSN 73 6160, relaxaèní zkoušky i srovnávací pevnostní zkoušky pøi teplotì ± 0°C podle TP 151 (viz tab. 3). Smìsi LA vyrábìné s modifikovaným asfaltem AMe 25 však nemají jen výhody ale také problémy pøi jejich zpracování; patøí k nim:
Závìrem této èásti je nutné uvést, že aplikace modifikovaných asfaltových smìsí pro vozovky na mostech pøinesla výrazné zlepšení nejen v oblasti tuhosti ale i v oblasti nízkoteplotních vlastností. O nároènosti této technologie na strojní zaøízení i dodržování pøedepsaných postupù však není tøeba pochybovat; tu mohou zajistit pouze vysoce kvalifikované organizace s dlouhodobými zkušenostmi. Úprava kamenné kostry vrstvy LA Zkušenosti PSVS, a.s. také ukazují, že i v této oblasti byly až donedávna znaèné reservy. Patøí sem zvyšování obsahu hrubého drceného kameniva, a to zejména v pøípadì vìtší tloušky vrstev. A tak - pøes urèité zhoršení zpracovatelnosti - se osvìdèily i pro ochranné vrstvy smìsi typu LAD podle ÈSN 73 6122, a to zejména pøi strojní pokládce . Touto variantou však možnosti zvyšování tuhosti nekonèí. Výrazného zvýšení tuhosti pøi pokládce tlustých - vyrovnávacích vrstev lze dosáhnout použitím litých sendvièových úprav skládajících se z tenkých vrstev LA zlepšeného modifikaèními pøísadami a vtlaèené pøedobalené drti. Jakým pøínosem je náhrada i velmi dobrého modifikovaného litého asfaltu "Sendvièovou úpravou" pro odolnost proti vyjíždìní kolejí ukazuje obr. 3. Uvedený zpùsob vyrovnání nerovnosti byl už nìkolikrát v praxi s úspìchem použit (Èechùv most v Praze, Estakáda Ruzynì atd.) a jeho použití lze pøedpokládat i v budoucnu. Závìr Z výše uvedených údajù pøíspìvku je zøejmé, že i v podmínkách ÈR existuje øada velmi dobrých možností, jak zvýšit tuhost vrstev LA a zajistit tak jejich dostateènou životnost na mostních vozovkách. Díky novým zlepšujícím pøísadám, modifikovaným asfaltùm i úpravám ve složení smìsi i vrstev bude nepochybnì možné i v budoucnu zajistit bezproblémové použití litých asfaltù na mostech. Seznam použité literatury a norem [1] TP 109 MDS ÈR "Asfaltové hutnìné vrstvy se zvýšenou odolností proti tvorbì trvalých deformací" Tab. 1 Prùmìrné hodnoty z výsledkù kontrolních zkoušek smìsi LAH (Jižní spojka - 1999)
Tab. 2 Výsledné fyzikálnì mechanické vlastnosti LAH (asfalt AMe 25)
Tab. 3 Výsledky srovnávacích zkoušek LA v tahu za ohybu T = ± 0°C
|
ISSN 1213-6395 | Tiráž | RSS | © 2000-2008 MOSTY.CZ, vyrobil: nexum Trilog |