Hledej
21.5.2007  |  Kateřina Zelená

Golden Gate - výročí

Pohled na San Francisco
- Pohled na San Francisco

Fotogalerie...

Golden Gate, jeden z nejdelších a nejznámějších visutých mostů na světě, slaví 70 let od svého otevření.

Tento americký skvost ze San Francisca a jeden z nejkrásnějších visutých mostů na světě byl otevřen před 70 lety dne 27. 5. 1937 pro pěší a den nato pro auta.
Listuji svým oblíbeným časopisem a nemohu si nevšimnout nádherným fotografií oranžově natřeného mostu, jehož lana vystupují nad mlhou v sanfranciském zálivu. Ostatně právě kvůli častým mlhám zvolili architekti transparentní oranžový nátěr. Při mlhavém počasí se však oranžová barva rozkládá a znečišťuje životní prostředí, proto musely být části mostu přetřeny našedo.
Most, dlouhý 2 737 m, který spojuje severní konec města s okresem Marin, byl výzvou pro architekta Josepha Baermanna Strausse. Ten začal kreslit své první nákresy v roce 1921. Vždyť se také říká, že největší výzvou pro architekta je stavba kostela a mostu. A tak se začal pomalu plnit architektův sen. On musel vzít v úvahu možnost dalšího zemětřesení (zemětřesení, které zničilo čtyři pětiny San Franciska, se odehrálo patnáct let před prvními Straussovými návrhy – tedy v roce 1906, více si o této zkáze můžete přečíst na http://rebel.ig.cas.cz/popular/SF1906.php), silné větry a mořské proudy. Rozhodl se tedy pro visutou konstrukci. Nesou ji dvě hlavní lana zavěšená na věžích vysokých 222,74 metru. Každé z nich je spletené z 27 572 pramenů a jejich celkový průměr dosahuje 92 centimetrů. Most má rozpětí pilířů 1280 m, každý pilíř nese zátěž 95 000 tun, kotevní kvádry jsou vystaveny zatížení 28 500 tun v tahu. Ocelové pylony se skládají z několika tisíc snýtovaných malých ocelových krabic. Celé dílo váží 887 000 tun a obě věže drží pohromadě 600 000 nýtů. Poslední nýt je z ryzího zlata. Most má šestiproudovou vozovku, přičemž počet pruhů pro provoz jednotlivými směry se mění podle denní doby. Za přejezd osobním autem se ve směru do San Francisca platí 5 dolarů; v opačném směru se neplatí.V 80. letech 20. století byla do mostu namontována čidla, která hlásí pohyb konstrukce vyvolaný zemětřesením.
Povolení ke stavbě dostal pan architekt Strauss v roce 1930 a o tři roky později – 5. května – se začalo s prvními pracemi. Při návrhu designu mostu asistovali architekt Irwin Morrow, inženýr Charles Alton Ellis a designér Leon Moisseif.
Tento most je bohužel spjat i s mnoha smutnými lidskými osudy. Během jeho výstavby zemřelo 11 dělníků, z toho 10 při tragédii, kdy se zhroutila část lešení. Nerada bych ho nazvala americkým „Nuselákem“, ale statistika je nemilosrdná. Roku 1995 se počet sebevrahů, kteří ukončili svůj život skokem do Tichého oceánu, vyšplhal na první tisíc. V posledních letech se odtud vrhá průměrně 1 sebevrah za dva týdny.
Popřejme americkému Golden Gate mnoho štěstí ke kulatým narozeninám, ať máme v paměti především jeho dobré skutky, jako je jeho denní přejezd 120 000 automobilů (nejvyšší povolenou rychlostí 70 km/h) za prací nebo za blízkou rodinou či přáteli. A za ty špatné skutky, jako je skok sebevraha, za to „on“ přeci nemůže..


Zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Golden_Gate_Bridge
Instinkt č. 18/VI, 3. května 2007
Fotografie: Ing. Monika Najmanová


za redakci
Kateřina Zelená

 

 

ISSN 1213-6395 | Tiráž | RSS © 2000-2008 MOSTY.CZ, vyrobil: nexum Trilog
(statická verze - archiv)