12.2.2010 | Ing. Martin Vlasák
Železniční most přes Sázavu v Čerčanech, 2. část
![](img/documents/2722/obr.4_Cercany.jpg) | obr. 4
| |
Spodní stavba Stávající kamenná spodní stavba ze žulového kvádrového zdiva byla v horních částech ubourána. Pro uložení nosné konstrukce byly zřízeny nové úložné prahy s podložiskovými bloky ze železobetonu. Tvary úložných prahů na pilířích navazují na tvar stávajícího dříku, tzn., že jsou oválného půdorysu. Na opěrách je tvar úložného prahu dán rozměry stávající spodní stavby a šířkou nové závěrné zídky. Výška úložných prahů je na pilířích 1,2 m a na opěrách 1,0 m. U úložných prahů pilířů je z důvodu excentrického umístění NK provedeno vykonzolování přes obrys stávajícího dříku. Velikost přesahu je odvozena z polohy krajních ložisek. Pro plynulý přenos zatížení do dříku pilířů jsou v místech zaoblení navrženy konické výběhy. V rámci rekonstrukce byla v srpnu 2009 do druhého pilíře pod úložný práh koleje č. 2 opět uložena měděná schránka s pamětními dokumenty. V nové schránce jsou informace o obci Čerčany, SŽDC, SUDOP PRAHA a SKANSKA DS. K úložným prahům na pilíři P2, P3 a P4 jsou připojeny konzoly nové lávky pro pěší a cyklisty, která vede na samostatné konstrukci paralelně s mostem. Stávající kamenné dříky pilířů bylo nutné pro zvýšené zatížení zesílit pomocí dvou řad mikropilot a u některých pilířů také v kombinaci se sloupy tryskové injektáže. U opěr byla navržena jedna řada mikropilot v líci doplněná řadou trvalých zemních kotev.Montáž mostu Rekonstrukce mostu probíhala standardně ve dvou etapách, tzn. po polovinách vždy při úplné výluce jedné z kolejí. Ocelové konstrukce ve 2. až 5. poli byly sneseny silničním jeřábem na břeh, kde byly postupně rozebrány. Obdobně byly demontovány i prefabrikované desky z pole 1 a 6. Před začátkem bouracích prací na spodní stavbě bylo nutné pro zajištění bezpečnosti železničního provozu provést stabilizační opatření na úložných prazích pilířů P4 a P5 a v poli 6. Toto bylo dáno směrovou změnou koleje, kdy nová poloha je v poli 6 posunuta až o 0,36 m směrem k provozované koleji a veškeré pracovní a dilatační spáry se tak posunuly do těsné blízkosti provozované mostní konstrukce. Po provedení zesílení stávajících kamenných dříků pilířů mikropilotovým roštem byly zhotoveny nové železobetonové úložné prahy. Nové ocelové konstrukce byly kompletně sestaveny v mostárně výrobce DT Mostárna Prostějov, včetně aplikace mezivrstev protikorozní ochrany. Takto zkompletované konstrukce včetně montážního ztužení byly po železnici dopraveny až na staveniště, kde byly postupně osazeny mobilním jeřábem do otvorů.Podlití ložisek bylo provedeno po betonáži desky mostovky. Stabilizace štěrkového lože na nové konstrukci byla provedena stmelením pomocí stříkané pryskyřice systémem MC-Ballastbond firmy MC-Bauchemie. Před uvedením mostu do provozu byla provedena zatěžovací zkouška dvojicí železničních jeřábů EDK 750 s protizávažím (2x 145 t = 290 t). Účinnost zkušebního zatížení dosahovala 77% až 84%. Stavební práce na mostní konstrukci pod kolejí č. 2 v druhé etapě byly provedeny shodně.Závěr Délka mostu: 181,964 m Délka nosné konstrukce: 169,554 m Rozpětí hlavních nosníků: 15,60+32,30+32,30+32,70+32,90+16,00 m 15,75+32,70+32,70+32,90+32,90+16,00 m Délka přemostění: 165,074 m (v horní světlosti) Šířka mostu: 12,326 m (opěra OP1) Vzdálenost hlavních nosníků: 2,950 m (u NK) a 2,400 m (mezi NK) Mostní průjezdní průřez: MPP 3,0 R a MPP 3,0 (dle ČSN 73 6201/95) Stavební výška: 2,830 m (pole 1 a 6) 3,440 m (pole 2 až pole 5) Hmotnost ocelové konstrukce: 261,3 t - hlavní nosníky vlevo (kolej č. 2) 263,1 t - hlavní nosníky vpravo (kolej č. 1) 524,4 t - celkem Hlavní pole (2 až 5): MNK = 440,0 t / 267,8 m -> mNK = 1,64 t.m-1 Vedlejší pole (1 a 6): MNK = 84,4 t / 66,15 m -> mNK = 1,28 t.m-1 Investor stavby: Správa železniční dopravní cesty, s.o., Stavební správa Praha Projektant: SUDOP PRAHA a.s. Odpovědný projektant SO: Ing. Martin Vlasák Zhotovitel mostu: FIRESTA - Fišer, rekonstrukce, stavby a.s., Brno Výroba ocelové konstrukce: DT Mostárna, a.s., Prostějov Montáž ocelové konstrukce: FIRESTA - Fišer, rekonstrukce, stavby a.s., Brno (jeřábová technologie - Pavel Švestka, s.r.o) Protikorozní ochrana: DT Mostárna, a.s., Prostějov Literatura: [1] Historie mostu v Čerčanech, http://www.4koridor.cz/, Michael Mareš, 2009
Obr. 4 Osazení ocelových konstrukcí mobilními jeřáby
|