28.12.2005 | Jan Plachý
Spoje asfaltových izolačních pásů
ÚvodČlánek se zabývá pevností spojů asfaltových pásů, u jednovrstvých systémů plochých střech, v závislosti na teplotě a čase. Laboratorní zkoušky pevností spojů byly provedeny dle ČSN EN 13707 [2]. Jedná se o spoje v podélném směru, které jsou více namáhány a to díky silovými účinkům od střešního pláště a z hlediska technologie výroby. Z hlediska silového namáhání jsou v tomto příspěvku řešeny pouze spoje namáhané na smyk. (lineární - smykové síly na odtržení). Druhý způsob namáhání pásů – odlupování se vyskytuje v mechanicky kotvených střešních pláštích. Viz obr. č. 1, 2 ve fotogalerii. Proto o jaký typ silového účinku se jedná, má rozhodující význam velikost úhlu β, který svírají pásy v místě jejich vzájemného spoje. Pokud je tento úhel dostatečně velký, jedná se o sílu na odloupnutí. Pokud je tento úhel malý, jde o smykovou sílu na odtržení. Ve střešním plášti se nachází velké množství nejrůznějších spojů asfaltových pásů. Jedná se o spoje u jednovstvého nebo dvouvrstvého hydroizolačního systému. O spoje navzájem mezi jednotlivými pásy, o napojení na prostupující konstrukce a o klempířské prvky. Spoje jednotlivých pásů můžeme rozdělit podle umístění na čelní (příčné) a boční (podélné) viz obr.č. 3 vew fotogalerii. Dnes je tak otázka velikosti spojů v České republice v kompetenci výrobců asfaltových pásů. Velikost se pohybuje v závislosti na velikosti posypu a zda se jedná o spoj v podélném, nebo příčném směru. V případě podélného a příčného směru pro jemnozrnný minerální posyp a separační fólie se jedná o 100 mm , minimum 80 mm. V podélném směru (čelní spoj) pro hrubozrnný posyp se délka spoje pohybuje od 100 mm – 150 mm (zde platí pro plnoplošně natavené pásy. Pro potřeby této práce bude následujícím textu používán termín délka spoje vzhledem k tomu, že spoj na zkušebním tělese má šíři 50 mm a délka je proměnný technický parametr). Metodika zpracováníJsou zvoleny dvě skupiny materiálů. Materiály s hrubým posypem, kde je porovnávána šíře spojů 120 mm a 150 mm a materiály s jemnozrnným posypem a šířkou spoje 80 mm a 100 mm. V rámci objektivního hodnocení, byly vybrány asfaltové pásy od dvou různých výrobců, kombinace různých nosných vložek a asfaltové hmoty. Přehled viz tabulka č.1. Vliv teploty Tabulka č. 1:
Vysvětlivky Vliv stáří Experimentální částPři zpracování technologického předpisu pro tento typ zkoušky bylo vycházeno z ČSN EN 12317-1 Hydroizolační pásy a fólie – Část 1: Asfaltové pásy pro hydroizolaci střech – Stanovení smykové odolnosti ve spojích. [1] V této zkoušce je stanovena maximální tahová síly ( smyková odolnost) dosažená v průběhu zkoušky až do okamžiku přetržení nebo oddělení asfaltového pásu ve spoji. Zkoušky byly prováděny v laboratořích firmy Dehtochema Bitumat a.s. na trhacím stroji LABORTECH 2.050 splňujícím výše uvedenou normu. Zkušební tělesa byla odebrána z celé plochy asfaltového pásu (vzorku), a to pouze v podélného směru. Jedná se o tělesa šířky 50 mm a délky 350 mm. Zkušební tělesa byla pro přípravu temperována po dobu 20 hodin při teplotě 21 ± 3 °C a relativní vlhkosti 50 ± 20 %. Tato podmínka, stejně jako počet vzorků 9 (18) byl proti normě změněn. Norma předepisuje 5 vzorků a teplotu +23 ± 2 °C . Změna teploty byla provedena z ekonomických důvodů. Zvýšení počtu vzorků bylo provedeno pro vyšší přesnost měření a následně menší chybu při vyhodnocení. Pro zkoušení při nízkých a vysokých teplotách byly zkušební vzorky temperovány minimálně 3 hodiny při příslušné teplotě. Schéma zkušebního zařízení se zkušebním tělesem viz obr. č.4. ve fotogalierii. Výsledky měřeníTeplota Při nízkých teplotách se na přenose silového namáhání podílela jak nosná vložka, tak i asfaltová hmota. Proti původním předpokladům nedošlo u všech typů asfaltových hmot bez rozdílu nosných vložek k přetržení pásů se spoji. U asfaltové směsi modifikované polymery k přetržení došlo. U asfaltové směsi z oxidovaného asfaltu došlo jak přetržení, tak k rozpojení pásů jak s nosnou vložkou ze skelné tkaniny tak z PES rouna. V případě této asfaltové hmoty docházelo až k delaminaci asfaltu od nosné vložky. Zvýšený počet se vyskytoval u pásů, kde impregnace nosné vložky není samostatný proces při výrobě. V případě vysokých teplot byl vliv nosné vložky na pevnosti pásu a spoje omezen. Problematiku pevnosti spoje byla omezena na adheze mezi asfaltovou směsí na dolním povrchu horního pásu a horním povrchu dolního asfaltového pásu a délku spoje. V závislosti na materiálu a teplotě došlo k možnosti porušení ve smyku po povrchu pásu a nebo po nosné vložce. Při teplotě +80 °C docházelo vždy k usmyknutí po povrchu. Při teplotě +50 °C u modifikace kopolymerem SBS došlo částečně i k usmyknutí po nosné vložce. Výjimku tvořil pás A, s nosnou vložkou ze skelné rohože, když při této teplotě došlo k přetržení nosné vložky.
Stárnutí U spojů pásů s hmotou modifikovanou kopolymerem SBS docházelo k nárůstu pevnosti především na začátku (první sledovaný interval - 0,5 roku, 1 týten ). Postupem času nedocházelo k dalšímu zvýšení tržného zatížení. V případě poklesu však pevnosti neklesala pod velikost pevnosti spoje bez vlivu stárnutí. K rozpojení spojů pásů nedošlo.
U spojů pásu z oxidovaného asfaltu je výsledek komplikovanější vzhledem k tomu, že pro různé typy stárnutí byly použity různé typy nosných vložek. Použitá vložka ovlivnila chování spoje, ale v obou případech s časem dochází ke zvýšení pevnosti spoje a rozpojování spojů. V případě termického stárnutí byl použit pás s nosnou vložkou ze skelné tkaniny. Zde došlo jednoznačně ke zvýšení tržného zatížení, přestože postupem času docházelo k rozpojování spojů. Bez vlivu stárnutí a po 4. týdnech (poslední sledovaný parametr) došlo rozpojení spojů. U pásy vystavených přirozenému stárnutí s nosnou vložkou z PES rouna docházelo zpočátku (0, 1,5 roku) k přetržení pásů, s přibývajícím časem ale docházelo opět zvýšení pevnosti a k rozpojování spojů. U spojů pásu s hmotou modifikovaného polymerem APP došlo ke zvýšení tržného zatížení. Proti původním předpokladům ale postupem času u delšího spoje docházelo k přetržení, aniž došlo ke výraznému zvýšení pevnosti. Rozdíl tedy je, kdy dochází k rozpojení spojů pásů, u pásu z oxidovaného asfaltu v závislosti na čase vzrůstala četnost výskytu rozpojení, u modifikace polymerem APP naopak klesala. Obr. č. 7 - Vliv Stárnutí na velikost tržného zatížení spoje asfaltového pásu, 120 a 150 mm. ZávěrV závěru je nutné upozornit, že tyto výsledky se vztahují na přesně specifikované výrobky. Výsledky tedy nelze zevšeobecnit pro jakýkoliv výrobek. Tržné zatížení je v závislosti na teplotě a stárnutí ovlivňováno především:
Literatura[1] ČSN EN 12317-1. Hydroizolační pásy a fólie – Část 1: Asfaltové pásy pro hydroizolaci střech – Stanovení smykové odolnosti ve spojích. . Praha : Český normalizační institut, 2000. 8s. Tento článek byl prezentován v rámci 16. ročníku konference Hydroizolace a vozovky na mostech pořádané firmami Izomex s.r.o. a Sekurkon. Více informací o této konferenci nalezenete zde. |
ISSN 1213-6395 | Tiráž | RSS | © 2000-2008 MOSTY.CZ, vyrobil: nexum Trilog |