19.3.2010 | Ing. Antonín Pechal, CSc., Ing. Vojtěch Konečný, Ing. David Franc
Inovace v oblasti ocelových mostů s dolní mostovkou, část III.
Připravované projekty V roce 2008 jsme zpracovali přípravnou dokumentaci nosné OK pro chystanou rekonstrukci mostu přes Vltavu u Boršova nad Vltavou. Stávající most je tvořen dvěma prostými poli o rozpětí 51,94 m. Nová nosná konstrukce je navržena na základní zatěžovací vlak "Z". Hlavní nosnou konstrukci tvoří spojitý trám vyztužený příhradovinou o celkové výšce 5,9 m. Nová nosná konstrukce bude uložena na stávající spodní stavbu. U tohoto mostu jsme navrhli uzavřené podélné výztuhy mostovky. Jejich výhodou je úspora materiálu a torzní tuhost, která zajišťuje lepší roznos zatížení v příčném směru.Výhledově bychom chtěli prověřit a případně použít návrh dolní spřažené příčníkové mostovky i u železničních mostů. Příklad řešení je ukázán na obr. 9. Výhody tohoto řešení vidíme zejména v úspoře oceli, zjednodušení výroby a výrazném snížení hlučnosti konstrukce, což se jeví jako velmi výhodné především při použití v zastavěném území. Nevýhodou je však větší nárok na čas na stavbě nutný pro přípravu bednění a betonáž desky.Literatura: [1] Krása, D.: MVL 212, Příhradová ocelová konstrukce s dolní mostovkou a kolejovým ložem, verze č. 3, SUDOP Praha, 10/1989 [2] Rotter, T.: Posudek konstrukční změny nosné konstrukce objektu SO210, 2005
Fotogalerie: Obr. 7 Most přes Vltavu u Boršova - příčný řez Obr. 8 Most přes Vltavu u Boršova - podélný pohled Obr. 9 Spřažená příčníková mostovka - příčný řez
Zdroj: sborník konference Železniční mosty a tunely (leden 2010)
|