Hledej
6.10.2006  |  redakce

151 km mezi Prahou a Rozvadovem – to je D5

zdroj: ceskedalnice.cz
ilustrační foto dálnice D5 - zdroj: ceskedalnice.cz

Představte si, že žijete v třicátých letech minulého století a právě sedíte v útulné zasedací místnosti v centru tehdejší klidné Prahy a na stole rozkládáte několik pokreslených papírů, pomocí nichž vysvětlujete svým kolegům nejnovější nápad postavit dálnici spojující stověžetou Prahu se sousedním Německem.

Věřte nebo ne, ale myšlenka na výstavbu dálnice D5 mezi Prahou a Rozvadovem je stará téměř osmdesát let. Bohužel díky druhé světové válce a poválečným událostem se s výstavbou nyní oslavované dopravní tepny začalo až v roce 1977, kdy byl na prvním úseku u Prahy položen základní kámen dálničního mostu v Berouně.

Výstavba první části se protáhla až do roku 1982 a před revolucí v roce 1989 končila dálnice D5 29 km za Prahou u obce Bavoryně.

Změna politických a společenských poměrů v České republice výrazně změnila situaci i ve výstavbě celé dálnice. V roce 1995 bylo možné pohodlně dojet z Prahy až do Plzně, kde si ovšem každý řidič musel vytrpět peklo při průjezdu ucpaným městem a pokračovat dál na Rozvadov po starých a úzkých silnicích.

Netrvalo dlouho a v roce 1997 se cesta do Německa opět zjednodušila, jelikož čtyři pruhy byly otevřeny i mezi Plzní a Rozvadovem. Tehdy bylo najednou zprovozněno celých 62 km dálnice, což je doposud český rekord. Ale ta naše nešťastná Plzeň a její obchvat...

Zdánlivých pár kilometrů plzeňského obchvatu dalo všem pořádně zabrat. Nejen, že bylo nutné postavit tunel Valík a navazující dálniční most, ale samozřejmě nejdříve překonat i neuvěřitelný a místy nesmyslný odpor lidí co se považují za ohromné odborníky přes ekologii a následně i veškerou českou byrokracii. Ale nyní jsme u cíle. Nyní můžete sednout do auta a třeba si udělat nedělní výlet ve stylu německého seriálu Kobra 11 a projet si dálnici D5 v celé její délce. A jestli vám to připadá moc, tak třeba jen oněch 20,5 km právě nyní dokončeného obchvatu Plzně, který jen tak pro zajímavost stál cca 3 miliardy korun.

A potrpíte-li si na různá prvenství a podobné libůstky, tak si zapomatujte, že na posledním úseku, tedy oněch 3500 metrů, které jsou v provozu od pátka 6.10.2006, se nachází první dálniční tunel v České republice – 380 metrů dlouhý Valík.

Doufejme, že nám všem bude dálnice D5 sloužit co nejdéle a co nejlépe. Ať se vám po ní dobře jezdí.

ISSN 1213-6395 | Tiráž | RSS © 2000-2008 MOSTY.CZ, vyrobil: nexum Trilog
(statická verze - archiv)