21.11.2007 | Ing. Martin Vlasák, Ing. Petr Žákovec
Železniční most přes Západní okruh v Plzni Křimicích
V listopadu 2006 byl uveden do provozu nový dvoukolejný železniční most na trati Plzeň - Stříbro, který se nachází na zhlaví ŽST Křimice. Most bude přemosťovat ve výhledu uvažovanou čtyřpruhovou komunikaci "Západní okruh". Celková koncepce mostu Nová mostní konstrukce je navržena z důvodu plánované výstavby čtyřpruhové komunikace Západního okruhu v Plzni. Při dané dispozici křížení byla navržena konstrukce s dolní mostovkou společnou pro obě převáděné koleje. Popis nosné konstrukce Rozpětí výztužného nosníku je L = 16 x 3,0 m = 48,0 m. Osová vzdálenost nosníků 11,90 m je dána požadovaným mostním průjezdní průřezem MPP 3,0 R v koleji č. 1 a MPP 3,0 v koleji č. 2 při vzájemné vzdálenosti os kolejí 4,75 m. Výztužný nosník je podpírán závěsy ve vzdálenosti 6,0 m a je navržen z otevřeného svařovaného symetrického I profilu. V podporové části v připojení oblouku je průřez nosníku zesílen na trojstěnný uzavřený. Výška nosníku je 2,2 m resp. 2,19 m Podporová oblast uzavřeného profilu je vytvořena postupným zaklápěním částmi stěn s připojením obvodovými tupými svary. Na pohledových plochách paty oblouku jsou tupé svary zabroušeny do roviny. Tvar oblouku je parabolický (2o) se vzepětím 8,50 m tzn. 1/5,65L a excentricita připojení oblouku k nosníku je + 0,55 m. Oblouk je navržen z uzavřeného průřezu obdélníkového tvaru. Výška průřezu oblouku je 750 mm a šířka 750 mm. Horní Závěsy jsou navrženy z plného tyčového profilu o průměru 125 mm z oceli S 355 NL. Původně navrhované tyče z materiálu S420 NL nebyly použity z důvodu nemožnosti dodržení požadavku na kvalitu povrchu dle ČSN EN 10 163-3. Dle stanoviska hutí je u této oceli na tyčových profilech zvýšené riziko výskytu povrchových trhlinek. Dílenský styk byl proveden pouze na tyčích délky 7,28 m ve středu rozpětí (max. dodací délka tyče byla 6,8 m). K oblouku a výztužnému nosníku jsou závěsy připojeny přes styčníkové plechy. Zakončení závěsů ve styčníkovém plechu je v kruhovém výřezu. Náběh styčníkového plechu na závěsu je navržen plynulý o poloměru r = 200 mm s omezením vrubů. Obr.2 Podélný a příčný řez styčníkovým plechem závěsu V místech připojení závěsu k výztužnému nosníku je navržen v horní pásnici eliptickým výřez 200x710 mm pro průchod styčníkového plechu, který je zapojen do stěny nosníku. Detaily připojení závěsu k výztužnému nosníku byly odvozeny Mostovka je navržena jako ortotropní, s mezistyčníkovými příčnými výztuhami v polovině délky mezi závěsy tj. ve vzdálenosti 3000 mm. Detaily ortotropní mostovky jsou navrženy dle zásad ČSN 73 6205, příloha D s přihlédnutím k návrhu evropské Trapézové výztuhy prochází ve stojinách příčných výztuh otvory „jablkovitém“ tvaru. Příčné výztuhy jsou navrženy jako svařované obrácené T-profily. Stěny příčných výztuh jsou z plechu tloušťky 18 mm. Pásnice příčné výztuhy je konstantního průřezu P30x550 mm. Dno žlabu má střechovitý tvar ve sklonu 3% směrem ke středu nosné konstrukce, kde jsou umístěny odvodňovací vpusti. Nosná konstrukce je vyrobena z oceli S 355 J2 (K2) s výjimkou stěn příčných výztuh a styčníkových plechů závěsů, které jsou navrženy z oceli S 420 NL. Z důvodu urychlení dodávky z válcovny byly některé plechy dodány v jakosti S 460 NL. Obr.3 Příčný řez mostem (střed rozpětí)
|
ISSN 1213-6395 | Tiráž | RSS | © 2000-2008 MOSTY.CZ, vyrobil: nexum Trilog |