Hledej
11.4.2008  |  Kateřina Zelená

Silniční most přes Labe v Poděbradech

Pohled na most, 15.3.2008
Fotogalerie...

„Silniční most přes Labe v Poděbradech na trase silnice II/611 se na Nový rok ve 20:00 uzavře pro veškerý provoz. Uzavírka, v jejímž rámci bude most zcela obnoven, potrvá do 31.5.2008.“ Tuto informaci si bylo možné přečíst v tiskové zprávě Ředitelství vodních cest ČR ze dne 12.12.2007.
Při víkendové cestě do lázeňského města na začátku března tohoto roku nebylo možné nevšimnout si silničního mostu, který se v té době podroboval rekonstrukci v rámci projektu „Silniční most v Poděbradech“. Tento projekt je součástí komplexního investičního záměru „Zabezpečení podjezdných výšek 5,25 m do přístavu Chvaletice“, kterým se odstraní dlouholetý problém nízké podjezdné výšky omezující labskou lodní dopravu. Volná výška 5,25 m pod mosty je celoevropským minimálním standardem umožňujícím významnější uplatnění vodní dopravy zejména v kombinovaných přepravách kontejnerů do námořních přístavů. Tento projekt tak přímo naplňuje jednu z priorit Dopravní politiky ČR. Poděbradský projekt zajistí zvýšení podjezdné výšky mostu ze současných 3,90 metrů na 7 metrů, což je cílový parametr podjezdné výšky na celém Labi.
Historie mostu sahá až do roku 1650.  Tehdy měl most pět kamenných pilířů s břity na návodní i povodní straně a dřevěnou mostovku. Starý dřevěný most přes Labe byl v letech 1841-1842 nahrazen novým mostem řetězovým. Řetězový most sloužil až do roku 1888, přestože již od doby stavby vykazoval nemalé statické poruchy. Roku 1889 byl řetězový nahrazen mostem ocelovým o dvou polích světlosti 46 metrů, se středním pilířem oválného půdorysu s kvádrovým obkladem. Roku 1954 byla mostovka bohužel nahrazena novou železobetonovou žebrovou, pilíře staršího mostu z roku 1889 se však zachovaly. V této podobě slouží most dodnes.
Tisková zpráva Ředitelství vodních cest ČR ze dne 18.2.2008 hlásí, že most má za sebou technicky nejsložitější část stavby. „Na poděbradskou stranu Labe byla usazena první polovina ocelové konstrukce nového mostu vážící 250 t. Usazením ocelové konstrukce na provizorní opěry byl završen pětidenní proces náročné manipulace s polovinou nového mostu. Tato unikátní technologie stavby mostu si vyžádala přítomnost řady odborníků, kteří celý proces pečlivě sledovali a prováděli důležitá měření. První den byl zahájen výsuv konstrukce po ocelové dráze, při kterém byly použity hydraulické lisy, které z jedné strany konstrukci tlačily, přičemž na straně druhé ji nadlehčoval jeřáb. Kvůli velké váze konstrukce bylo možno posouvat most pouze o 1m za hodinu a bylo nutno jej stále kontrolovat, aby nedošlo k nežádoucímu kroucení či pnutí. Celý proces se kvůli tomuto pečlivému sledování protáhl z plánovaných dvou dnů na pět. V pátek byla ocelová konstrukce zasunuta nad pražskou polovinu Labe, kde ji mohl uchopit i druhý jeřáb. Oba těžké jeřáby most nadzvedly a během soboty přesunuly do finální pozice. Na provizorních opěrách zůstane konstrukce až do doby, kdy budou finální pilíře dostatečně pevné a kdy bude zkompletována celá konstrukce mostu. Poté dojde k definitivnímu usazení“.
Kolínský deník dne 16.3.2008 oznámil, že konstrukce mostu je na místě a konečně spojila břehy Labe. „V sobotu nasunuli stavbaři speciální technikou druhou část mostu na středový pilíř.Z pražského předmostí se podařilo o víkendu dostrkat druhou smontovanou část mostu k té stávající u restaurace Bílá růže. Opět šlo o náročnou operaci jako u prvního dílu. Nově montovaný díl mostu totiž váží zhruba 250 tun. Podle mluvčí Ředitelství vodních cest Pavlíny Strakové hraje ve prospěch stavebníků už jistá zkušenost. „Výhodou je získaná zkušenost, kterou mají z vysouvání prvního dílu. I tato druhá váží zhruba 250 tun,“ řekla Straková. Ocelová konstrukce mostu už tedy konečně spojila oba labské břehy. Leží však stále ještě asi o metr a půl výš, než bude jejich konečné místo. „Nyní bude následovat spojení obou dílů a zhruba za měsíc bude celý most usazen na své místo na pilíře. Ty se betonují a musí nejdříve vytvrdnout,“ vysvětlila Straková.“
Více informací o projektu vč. projektové dokumentace a fotogalerie z realizace naleznete na http://www.rvccr.cz/podebrady_most.htm.

Za redakci
Kateřina Zelená


Zdroje:
www.rvccr.cz
www.kolinskydenik.cz
www.libri.cz – Encyklopedie mostů v Čechách, na Moravě a ve Slezsku
Fotografie: Kateřina Zelená -  pořízené dne 9. a 15. 3. 2008


 

ISSN 1213-6395 | Tiráž | RSS © 2000-2008 MOSTY.CZ, vyrobil: nexum Trilog
(statická verze - archiv)