STŘÍKANÁ IZOLACE CONIPUR 255, STĚRKOVÁ IZOLACE THOROSEAL FX 122 A PEČETÍCÍ VRSTVY PRO MOSTNÍ OBJEKTY OD FIRMY MBT STAVEBNÍ HMOTY S.R.O. V PRAXIIng. Hlisníkovský - MBT Stavební hmoty s.r.o. Firma MBT Stavební hmoty s.r.o., zastupující na českém trhu řadu významných producentů (PCI, CONICA, MBT, HSC, Relius apod.) nadnárodního koncernu Degussa construction chemicals nabízí v široké paletě svých produktů stavební chemie také celou řadu moderních systémů pro hydroizolace staveb a pochopitelně také pro hydroizolace mostních a mostům podobných konstrukcí. CONICA, Švýcarsko Aktuální schválení: CONIPUR SYSTÉM Komplexní systém pro stříkané a stěrkové hydroizolace mostů (se schválením Řed. Dálnic a Českých drah) Tento systém spočívá v provedení penetrace betonu resp. pečetící vrstvy, kdy se následně na pečetící vrstvu nanáší technologií stříkání vlastní izolace. Izolační hmota na bázi PUR pryskyřice - CONIPUR 255, se nanáší v zahřátém stavu (ca 50 st. Celsia) speciálním zařízením. Výhodou tohoto systému je vytvrdnutím hmoty v době řadově ca 15 - 25 vteřin, takže izolací je možno provádět i na vertikální plochy (i přes hlavu). Tímto způsobem je možno na mostech realizovat "bezešvé" izolace obtížných detailů - kouty, prostupy, žlaby, přechody apod. Varianty hmot v podkladu (beton, ocel, ušlechtilý kov) se řeší pouze změnou priméru. Vlastní parametry hmoty jsou velmi zajímavé:
Uvedené varianty řešení hydroizolací je pochopitelně možno použít nejen na mostech pozemních komunikací ale také na mostních objektech Českých drah. Systém CONIPUR byl od roku 1998 použit na izolaci několika ocelových drážních mostů v tloušťce:
V uvedených tloušťkách systém odolává mechanickému namáhání štěrkového lože a není třeba provádět ochranu izolace. Systém CONIPUR 255 získal (v roce 2001) i všeobecné schválení pro používání u ČD. Zvláštní kapitolu v systému izolace Conipur 255 tvoří přímo pojížděná izolace, která se dosáhne aplikací ochranné stěrky Conipur 267 F na izolaci zasypanou křemičitým pískem a opatřenou nátěrem. Tento systém je vhodný pouze pro použití na mostech místních komunikací s nízkou intenzitou provozu. Hlavní uplatnění však nachází jako pojížděná izolace parkovacích ploch nadzemních a podzemních parkovišť a nájezdových ramp (systém "Conideck"), lávek pro pěší, apod. Pojížděná izolace CONIDECK Jedná se o přímo pojížděnou izolaci, překlenující trhliny v podkladu. Celková tloušťka systému je v závislosti na tloušťce pružné izolační vrstvy 4-5 mm. Nejdůležitější částí souvrství je za tepla strojně stříkaná polyuretanová membrána Conipur 255 s průtažností 400 %. Lze ji aplikovat na vodorovné i svislé konstrukce jako bezespárou izolaci. Aby ovšem bylo možno tuto izolaci přímo pojíždět osobními automobily, je nutné ji opatřit pružnou obrusnou vrstvou Conipur 267F s následným posypem vysušeným křemičitým pískem k docílení protiskluzné struktury povrchu. Pro zlepšení estetického vzhledu (odlišení komunikačních ploch a parkovacích stání) se celé souvrství v konečné fázi přetírá UV stabilizovaným (Conipox272) nebo UV odolným (Conipur 258) nátěrem. Přednosti technologie PUR v porovnání s klasickými systémy:
V případě, že je nutné urychlit práce před prováděním vlastní izolace (časově omezené výluky při rekonstrukcích..), je možno s použitím materiálu Conipox 610 penetrovat čerstvý beton již 4 - 5 hodin po jeho uložení. V takovém případě se izolační vrstva může aplikovat cca za 5 dní po uložení betonu a jeho penetraci, čímž se podstatně zkrátí běžná čekací doba (cca 28 dnů). Dále lze použít pryskyřice (např. CONIPOX 605) na beton 7 dní starý (tzv. "junge beton"), kdy podklad lze již okuličkovat, ač může ještě vykazovat až 6 % vlhkosti /hmotnostně, kdy lze tuto speciální epoxidovou nízkovizkózní pryskyřici používat. HSC, Belgie Na začátku roku 1999 přibyla do koncernu Degussa construction chemicals celá skpina producentů stavební chemie, sdružená pod značkou HSC (Harris Specialty Chemicals se sídlem v Jatksonville / USA), do níž patří také významný výrobce sanačních a izolačních hmot na bázi cementu v Belgii, s výrobky značky THORO. Konkrétním výrobkem, který nalezl použití v oblasti hydroizolací komunikací (tunely, mosty apod.) je hmota THOROSEAL FX 122. (Dvousložková hmota se skládá z pevné - sypné složky a tekuté složky.) Zmíněný systém, který byl schválen MDS ČR v roce 1999 je povolen jako hydroizolace povrchů mostovek na všech typech komunikací s vyjímkou dálnic a rychlostních komunikací. Hlavními výhodami systému jsou především rychlost a jednoduchost systému. Technologie pokládky přímo vyžaduje vlhký podklad a umožňuje tak provádět hydroizolaci na betonech o stáří min. 7 dnů (tedy betony s vlhkostí výrazně vyšší, než jsou normová 4 % hm., pevnost betonu - většinou pro mostovky tř. C 30/37, C 25/30 SAP 3a je po sedmi dnech již dostatečná - vyšší než 20 MPa, aby mohla být provedena úprava povrchu okuličkováním apod.). Vlastní technologie spočívá ve dvou krocích. Prvním je provedení prvního nátěru THOROSEAL FX 122 na připravený podklad a případné vložení příslušné mřížky pro zlepšení schopnosti překlenout trhliny (provádí se vtlačením mřížky do provedeného nátěru). Druhým krokem, který se má provádět ca 6 hod. po provedení prvního nátěru, je provedení druhého nátěru, nejlépe ve směru nanášení kolmém na první. Celková spotřeba hmoty ve dvou vrstvách se pohybuje v rozmezí ca 2,5 až 3 kg/m2. Po zatvrdnutí a vyzrání obou vrstev se nejdříve po sedmi dnech provádí další vrstva (ABJ resp. ABS, teplota při pokládce < 170 st. Celsia). Alternativním způsobem nanášení je stříkání izolace vhodným šnekovým systémem - např. systémy fy Putzmeister TS3 - EVE. Základní vlastnosti systému: Své uplatnění má dnes již u našich zpracovatelů hlavně u menších mostních objektů, kdy nám časově urychlí výstavbu a hlavně výhodou je použití v podzimních a jarních měsících, kdy izolace sama "požaduje" vlhký podklad. První vydařené aplikace byly již v roce 1999 firmou ASEI Brno např. na mostě v Českých Budějovicích a nově firmami FIRESTA Brno a MAKOS Ostrava. Ovšem tuto izolaci lze s úspěchem použít i pro spodní stavby mostů, propustků a tunelů jak silničních, tak i u ČD. V roce 2002 byla úspěšně provedena firmou FIRESTA - FIŠER rekonstrukce a stavby a.s. Brno velmi zajímavá stavba v Třinci se spoustou speciálních technologií, z nichž některé byly z nabídky firmy MBT Stavební hmoty s.r.o. Jednalo se o přestavbu a rekonstrukci podjezdu tzv. "Myší díra", kde byla izolace spodní stavby na nevyzrálý beton provedena ze speciální modifikované cementové izolační hmoty THOROSEAL FX 122. Ocelová mostní konstrukce s průběžným štěrkovým ložem byla izolována stříkanou izolací CONIPUR 255 a pro finální povrchové nátěry betonových konstrukcí byl zvolen nátěr PCI BETONFINISH W. Dnes již tato stavba slouží s přehledem provozu v dané lokalitě. PEČETÍCÍ VRSTVY MOSTOVEK PODKLAD POD IZOLACI: A) MODIFIKOVANÝ BETON Moderní technologie betonu má dnes k dispozici poměrně slušné nástroje pro modifikaci vlastností čerstvého a zatvrdlého betonu. Firma MBT nabízí pro oblast betonu svojí technologii GLENIUM doplněnou přísadami proti smršťování betonu (Rheomac, Stabilmac, Tetraguard). Vlastní technologie betonáže probíhá standardně. Jediným rozdílem je použití přísady nové generace na bázi esterů polykarboxylových kyselin - určené pro transportní beton typ - GLENIUM 110. Použití této přísady pro beton (deska mostovky) znamená:
HLAVNÍ VÝHODY:
Příklad skladby betonu:
B) CONIPOX 605 - PRYSKYŘICE Pro zajištění dokonalé funkčnosti je možno pro mostovku použít speciální pryskyřici pro mladé betony (betony ve stáří ca 7 dní, zpracované minimálně klasickou technologií s vodním součinitelem 0,45). Při zkouškách prováděných v laboratořích (např. Polymer Institut - SRN, Horský - ČR, Conica - CH) bylo v rámci průkazních a doplňujících zkoušek prováděných ve smyslu ČSN 73 6242, ZTV-BEL-B Ausgabe 1998 atd. zjištěny tyto výsledky: Vlhkost betonu vyrobeného a ošetřovaného dle přísl. předpisů - 6,15 % hm. před zkouškou. Nebyl zjištěn žádný pokles pevnosti v tahu = přídržnosti (mezi betonem a pečetící vrstvou) u vzorků bez nataveného pásu a s nataveným pásem. Přídržnost k podkladu vyhovuje normovým požadavkům - je větší než 1,5 MPa, porucha při odtrhu je z více než v 75 % plochy v hmotě betonu. Rovněž přídržnosti pásů k podkladu odpovídají požadavkům norem. Na zkoušených vzorcích nebyly zjištěny žádné poruchy definované v příslušných předpisech (tj. bublinky, trhliny, odprýsknutá plocha apod.), které jsou sledovány zejména v souvislosti se zvýšenou vlhkostí podkladního betonu a s procesem natavování pásů. HLAVNÍ VÝHODY:
Pevnost v tahu pečetící vrstvy - CONIPOX 605
B 1) STŘÍKANÁ IZOLACE CONIPUR 255 (viz popis v kapitole č. 1) B 2) IZOLAČNÍ PÁSY Zkouška přilnavosti izolačních pásů k pečetící vrstvě byla provedena podle ČSN 73 6242, příloha "C", s použitím kruhových terčů o průměru 100 mm. Pro zkoušku bylo použito 11 druhů izolačních pásů. Zkoušky byly provedeny při běžné laboratorní teplotě a vlhkosti vzduchu. Pevnost v tahu s izolační vrstvou
Pevnost v tahu s izolační vrstvou
Diskuse výsledků:
ZÁVĚR Tyto nové technologie se svou jednoduchostí a kvalitou začínají získávat stále širší pole investorů i zpracovatelských firem. Dokáží podstatně snížit jak pracnost při pokládce a ukládání betonové směsi, tak ve svém důsledku zjednodušují a urychlují tempo výstavby zkrácením čekací doby betonáž-izolace. Oprávněnost tohoto tvrzení nám potvrzují již provedené aplikace, z nichž některé jsou právě s výhodou použity v nepříznivých klimatických podmínkách. Úspěšnost technologií pečetící vrstvy CONIPOX 605 ve spojitosti se stříkanou izolací CONIPUR 255 (i s pásy) nám dokladují v letošním roce úspěšně provedené aplikace na mostních konstrukcích v rámci budování nové dálnice na Ostravsku a v lokalitě obchvatu Plzně a Chebu. Firma MBT Stavební hmoty s.r.o. opět nabízí zajímavé technologie a systémy a je zřejmé, že stavební veřejnost s nimi do budoucna počítá. |
ISSN 1213-6395 | Tiráž | RSS | © 2000-2008 MOSTY.CZ, vyrobil: nexum Trilog |