13.11.2009 | Ing. Libor Marek
Rekonstrukce mostu v km 28,713 trati Číčenice - Volary, část I.
Jednalo se o rozsáhlou rekonstrukci předpjatého betonového mostu přes silnici II. třídy v Prachaticích.Územní podmínky Jednokolejná neelektrifikovaná trať na výjezdu z Prachatic přes silnici II/143 Prachatice – Český Krumlov a podchod pro pěší. V dotčeném úseku vede v souběhu s vlečkou firmy Klima CZ a.s. Původní stav Most byl postaven koncem 70. let minulého století, kdy došlo k rozšíření a zahloubení podjízdné silnice pod trať. Původní podchod pod tratí zůstal zachován – železobetonová deska (nosná konstrukce nad podchodem, střední pilíř a opěra volarská) a silnice byla jednostranně rozšířena druhým směrem na 10,25 m. Tuto nosnou konstrukci tvoří nyní šikmá deska z předpjatého betonu s podélnými parapetními nosníky. Desky jsou uloženy na betonových opěrách a společném pilíři různého stáří a kvality. Nosná konstrukce mostu přes silnici II/143 byla navržen na zatěžovací vlak „B“ dle ČSN 73 6202. Podjezdná výška je min. 4,70 m. Podchod pro pěší je tvořen železobetonovou deskou tl. 0,40 m, na krajích 0,30 m, která je uložena na spodní stavbu pomocí vrubových kloubů. Úložné prahy jsou ze železobetonu B250. Rozpětí desky kolmé je 3,60 m, šikmé 5,38 m. Deska je vyztužena ocelí TOROS 30. Podchod má světlou kolmou šířku 3 m, šikmou 4,48 m, výška podchodu je 3,05 m. Osa podchodu svírá s osou koleje úhel 450. Deska byla v rámci rekonstrukce v r. 1959 doplněna o sjednocovací římsu, shodnou se sousedním polem předpjaté desky.
Spodní stavba Prachatická opěra se skládá ze dvou samostatných částí, oddělených dilatační spárou vyplněnou heraklitem. Opěry jsou masivní z betonu zn. B105 resp. B135, plošně založené. Do opěr jsou vetknuta krátká křídla s vyložením 1,55 m, na ně pak navazují oddilatovaná samostatná křídla z prostého betonu B135 založená ve vyšší úrovni. Úložné prahy jsou z betonu B250. Dřík středního pilíře je z betonu B135 oddělený pracovní spárou pro most SŽDC a vlečkou. V horní části je propojen společným stativem v=1,03 – 1,08 m z betonu B250. Ložiska – typizovaná dle ON 73 6277, v tupých rozích typ II-P-2 a II-V-2, v ostrých rozích II-P-1 a II-V-1
Nosná konstrukce Šikmá deska z předpjatého betonu B450, s podélnými parapetními nosníky. Deska je předepnuta kabely 24 φP7 v obou směrech. Kotevní čela a římsy jsou dodatečně dobetonovány. Kabely podélného předpětí byly napínány jednostranně z prachatické opěry a příčné z lícní vnější strany desky. Na opačných stranách jsou osazeny mrtvé resp. smyčkové kotvy. Předpjatou výztuž tvoří 30 podélných a 20 příčných kabelů v trubkách φ 56 mm „Sandrik“. Předpětí je doplněno betonářskou výztuží z oceli φ R40. Deska je konstantní tl. 550 mm, při šířce mezi parapety 3,90 m, rozpětí desky je 17,40 m, šikmost 42,76°. Rozměr parapetů je 1,15 x 0,70 m. Deska má příčnýa podélný spád kterými je zajištěno odvodnění srážkové vody v tupém rohu desky u nižšího parapetu. Výsledky diagnostiky mostu Podrobný diagnostický průzkum pro návrh sanace mostu zpracoval kolektiv ing. Kolíska z Kloknerova ústavu, ČVUT. Charakter zjištěných poruch je rozmanitý. Od lokálního poškození až po celoplošné závady. Ze zkoušek je patrné, že pevnost betonu v tlaku je velmi variabilní – od 7,8 MPa (B5) na opěře volarské po 56,6 MPa (B50) na předpjaté desce mostovky. Hloubka karbonatace 10 – 50 mm. Krytí výztuže 0 – 20 mm. Kromě běžných reprofilačních prací lze předpokládat i celkovou náhradu některých konstrukcí, dobetonávky říms kryjící kotvy přepínacích kabelů, případně velkoobjemové reprofilace např. po odstranění silné vrstvy degradovaného betonu. Opravy povrchů ostatních betonových povrchů budou mít více charakter kosmetické úpravy a zvýšení odolnosti proti působení povětrnosti. Prohlídka kabelů příčného a podélného předpětí V průběhu realizace rekonstrukce byla pracovníky Kloknerova ústavu provedena další kontrola – nyní se jednalo o příčné a podélné předpětí žlb. desky mostovky nad komunikací. Obr. 1 Most před rekonstrukcí Obr. 2 Podélný řez Obr. 3 Příčný řez nad komunikací Obr. 4 Odhalené kotvy příčného předpětí, lícní vnější část desky Obr. 5 Detail kotvy – odvrtaný injektáží otvor Obr. 6 Detail kabelového kanálku Obr. 7 Kotevní čelo podélné předpjaté výztuže Obr. 8 Detail kotev podélného předpětí
|