Pokládka ochranné vrstvy z litého asfaltu na estakáde RuzyněDoc. Ing. Václav Hanzík, CSc. ÚvodEstakáda Ruzyně patří k nejvýznamnějším a nejrozsáhlejším mostním objektům silničního okruhu kolem Prahy. Také zde - podobně jako na jiných významných objektech - byla dána přednost relativně tenké a dnes již osvědčené konstrukci, když na zapečetěný povrch betonové mostovky byly položeny modifikované izolační pásy Bitumelit PR 5, na nich ochranná vrstva z litého asfaltu (40 mm) a obrusná vrstva z asfaltového koberce mastixového (AKMS I 40 mm). Na základě zahraničních zkušeností i zkušeností z ČR (D8, most Doksany) bylo rozhodnuto, aby pokládka LA byla provedena strojně - finišerem na co největší možnou šířku s minimálním množstvím spojů. Cílem bylo optimálním způsobem vyrovnat stávající nerovnosti na izolaci, zajistit dodržení požadovaných projektových výšek a umožnit provedení obrusné vrstvy v požadované tloušťce a rovnosti. S ohledem na dobré dřívější zkušenosti byly prováděním prací pověřeny Pražské silniční a vodohospodářské stavby, a.s., zkoušení pak zajišťovala AZL PSVS, a.s. Základní údaje k realizaciDůležitost a rozsah prací (délka mostního úseku cca 1200 m, proměnlivá šířka až 21 m, plocha ochranné vrstvy téměř 35000 m2) si vyžádaly provedení náročných opatření i mimořádné přípravy pokládky k nimž m.j. náleží:
Směs LARozsáhlý výběr ukázal, že optimálním řešením bude směs LAD I s velmi nízkým obsahem modifikovaného elastomerového asfaltu (pod 7 % hmotn.) a přísadami pro zlepšení zpracovatelnosti. Zmíněný návrh složení byl potvrzen provedenou průkazní zkouškou. Výsledky jsou uvedeny v následující tabulce: Tab.1 Fyzikálně-mechanické vlastnosti směsi LAD I (strojní pokládka):
Příznivě lze hodnotit relaxační vlastnosti směsi LAD při nízkých teplotách, což potvrzují i výsledky pevnostních zkoušek prováděných při teplotě ± 0oC (viz tab. 2) tzn. nízký modul přetvárnosti, vysoká pevnost v tahu za ohybu i vysoké maximální relativní přetvoření. Tab.2 Výsledky srovnávacích zkoušek LA v tahu za ohybu - T= ±0oC
Sendvičový LAPodobně jako tomu bývá i na jiných mostních objektech tak i v případě estakády Ruzyně se ukázalo, že na některých místech - rozmístěných zcela nepravidelně a v malých plochách - by bylo nutné provést ložní (ochrannou) vrstvu z LA v tloušťce až 80 mm. S ohledem na velikost dopravního zatížení nebyl tento způsob shledán optimálním, stejně tak jako lokální použití hutněné asfaltové směsi pod LA. A tak - po dřívějších dílčích zkušenostech - bylo rozhodnuto nutné vyrovnání provést sendvičovou litou úpravou, skládající se z tenkých vrstev LA zlepšeného modifikačními přísadami a vtlačené předobalené drti. Tuto úpravu lze provést prakticky jako bezmezerovitou, aplikovatelnou v tloušťkách 30 mm a více. Podmínkou provedení je nejen málo tepelně citlivý modifikovaný LA ale také stoprocentní dodržení předepsaného postupu zahrnujícího správný teplotní režim, použití přesného množství drti a jejího bezvadného vtlačení i odstranění přebytečné drti. Provádění pracíVýroba směsí LAD i směsi LA pro sendvičovou vrstvu byla provedena na míchací stanici TKS Pražských silničních a vodohospodářských staveb, a.s. s hodinovým výkonem cca 40 t. Ani snížený obsah pojiva a použití několika modifikátorů se neukázalo být problémem. Aby bylo dosaženo potřebné rovnosti a byly dodrženy projektové výšky na povrchu LA, bylo nutné povrch izolační vrstvy trvale zaměřovat a podle zjištěných výsledků navrhnout způsob vyrovnání či způsob pokládky; rozdíly ve výškách činily i více než 50 mm. Většina plochy (cca 90 %) byla pokládána strojně - četou PSVS, a.s.- finišerem Alfelder v pracovních šířkách 7 až 11,5 m. Pokládka následovala vždy až po provedení vyrovnávky ze sendvičového LA (cca na ploše 400 m2). Pro pojezd finišeru byly předem položeny proužky či postranní pruhy, které byly před i po položení pečlivě výškově zaměřované a kontrolované. Pojezd finišeru s pogumovanými koly tak proběhl bez závažných problémů. Styčné plochy spojů byly při pokládce nahřívány pomocí infrazářičů tak, aby nedošlo k tepelnému poškození izolace a pruhy se bezvadně spojily. Nutno uvést, že tepelné i mechanické namáhání izolačních pásů nezpůsobilo jejich poškození, a to ani za horkého letního počasí. Výběr použitých pásů lze tedy označit jako úspěšný.
Při vlastním rozprostírání směsí LA byly dále dodržovány tyto zásady:
Kontrola a zkoušeníKontrola prací při výrobě, dopravě a pokládce byla zajištěna v rozsahu předepsaném TKP, PTP PSVS č. 1/99 a zvláštním technologickým předpisem "Pokládka LA na stavbě SOKP 517 - ochranná vrstva izolace" Pozornost byla zaměřena především na tyto problémy či charakteristiky:
Tab.3 Údaje o vlastnostech asfaltu AMe 25
ZávěrStrojní pokládka ochranné vrstvy na estakádě Ruzyně - proti dřívějším akcím "vylepšená" použitím směsi LAD a prováděním vyrovnávek sendvičovým LA - potvrdila vhodnost této nové technologie. Podařilo se dobře splnit úkol tj. snížení tloušťky vozovkového a izolačního souvrství a připravit kvalitní podklad pro tenkou obrusnou vrstvu z AKM. Seznam použité literatury a norem[1] ČSN 736122 Lité asfalty[2] ČSN 736160 Zkoušení silničních živičných směsí [3] ČSN 736242 Navrhování a provádění vozovek na mostech pozemních komunikací |
ISSN 1213-6395 | Tiráž | RSS | © 2000-2008 MOSTY.CZ, vyrobil: nexum Trilog |