Rekonstrukce mostu v km 0,596 trati Babín - NymburkIng. Libor Šíp, ČD,a.s., SDC Praha Ing. Jan Svitavský, ing. Libor Marek, TOP CON servis s.r.o. Ing. Pavel Hrdina, Chládek a Tintěra, silnice a železnice Pardubice a.s.
Úvod Koncem minulého roku proběhla rozsáhlá rekonstrukce železničního mostního objektu v km 0,596 trati Babín – Nymburk. Stávající nosnou konstrukci reprezentovala příhradová ocelová nýtovaná konstrukce s dolní otevřenou prvkovou mostovkou, překračující 2 traťové koleje Kolín – Nymburk a vjezdovou kolej do seřaďovacího nádraží Nymburk. Převáděná jednokolejná elektrifikovaná trať je odjezdovou kolejí z výše uvedeného seřaďovacího nádraží. Obr. 1 – Původní OK
Ačkoli byla původní ocelová konstrukce (dále jen OK) vyrobena v r.1952, její výrazné korozní oslabení zejména prvků mostovky, únavové a rychle se šířící trhliny v příčníkách, oreznutí nýtů až ze 3, podepření ložisek na dodatečně vybetonovaných blocích, prohnilá podlaha a mostnice a nulová protikorozní ochrana OK znamenaly havarijní stav OK, který byl pro další provoz na tomto mostě nebezpečný. Z tohoto důvodu byla na mostě snížena rychlost na 30 km/h. Jelikož však korozní oslabení přípojů příčníků s hl.n. bylo natolik závažné, že jejich zesílení by znamenalo výrazný zásah do hl.n. a kompletní výměnu mostovky, které nebylo možné bezpečně provádět nad třemi elektrifikovanými kolejemi, bylo rozhodnuto tuto OK snést a dále nezesilovat, ale nahradit ji novým ocelovým mostem na současné spodní stavbě. Obr. 2 – Trhliny na příčnících původní OK
Návrh nové nosné konstrukce Nový ocelový svařovaný most je navržen pro zatížení vlakem ČSD T, prostorově splňuje MPP 2,5 a respektuje stísněnou podjezdnou výšku pod mostem. Most se nachází v širé trati v přímé, niveleta je vodorovná. Nová OK seskládá ze dvou plnostěnných hlavních nosníků se zakřiveným horním pasem a otevřenou prvkovou mostovkou, která byla opět zvolena z důvodu minimalizace stavební výšky mostu. Vzhledem k šikmosti mostu cca 300 jsou hlavní nosníky o rozpětí 34,5 m půdorysně vzájemně posunuty a vždy dva poslední příčníky na obou stranách jsou na jednom konci podepřeny podružnými ložisky. OK je vyrobena z oceli jakosti S355 J2G3. Celková spotřeba konstrukční oceli je 118 tun. Obr.3 – podélný řez
Hlavní nosníky Hlavní nosníky jsou průřezu svařovaného nesymetrického I, proměnné výšky od 2200 mm do 3000 mm. Stěna nosníku je tloušťky 20 mm, horní pásnice mají šířku 500 mm při tloušťce 45 mm. Dolní pásnice šířky 500 mm a tloušťky 40 mm se v místě uložení hl. nosníků na ložiska rozšiřuje cca 1:5 až na šířku 780 mm. Hlavní nosníky jsou vedeny rovnoběžně v osové vzdálenosti 5550 mm. Příčné výztuhy stěny jsou v pravidelném modulu 2300 mm, v místech dvou krajních příhrad 3,45 m. Po vnějším okraji hl.n. jsou osazena 2 revizní madla. Obr.4 – příčné řezy
Mostovka Příčníky jsou navrženy dvojího druhu: subtilnější mezipodporové tvaru symetrického I a dále podporové a podružné tvaru nesymetrického I výšky shodné jako mezipodporové - 590 mm. Příčníky jsou pružně vetknuty do hlavních nosníků. Montážní styky, umístěné ve vzdálenosti 0,975 m od hl.n. jsou celosvařované. Obr. 5 – Přeprava montážních dílců na stavbu
Obr. 6 – Osazení nové OK na opěry
Celá technologie výměny konstrukcí byla podřízena minimalizací výluk na podjízdných kolejích, které byly vyloučeny pouze ve třech po sobě následujících dnech v nočních hodinách od 0 hod do 5 hod. Rovněž manipulace s břemeny o hmotnosti nad 110 tun s vyložením 20 m nejsou běžně v naši zemi prováděny. Tato technologie byla navržena rovněž z důvodu vhodného příjezdu k mostu a poskytnutím dočasných ploch pro montáže a zařízení staveniště vlastníkem přilehlého pozemku. Obr. 7 – Pohled na nový most
Obr. 8 – Pohled na sanovanou opěru
Obr. 9 – Příčný řez
Závěr Stavba, která ve svých počátcích vyvolávala určité obavy z důvodů časových, finančních i technologických, se tak nakonec stala svým způsobem ojedinělou ukázkou možností a dovedností firmy Chládek a Tintěra, Pardubice a.s., která dokázala zvládnout realizaci této akce v rekordně krátkém čase a v požadované kvalitě. Obr. 10 – Podhled mostu
Hlavními účastníky rekonstrukce mostu byli: |
ISSN 1213-6395 | Tiráž | RSS | © 2000-2008 MOSTY.CZ, vyrobil: nexum Trilog |