Hledej

Taková povedená akce

aneb co vše je možné vidět na izolacích mostních, spodních a podzemních staveb v ČR (od projektu po realizaci) Ing. Marcel Pelech
A.W.A.L. s.r.o. Expertní a projektová kancelář - stavební izolace a stavební fyzika

Za poslední dobu bylo prezentováno mnoho "nejlepších a ještě lepších" technologií pro zhotovování vodotěsných izolací na mostech jak silničních, tak železničních. Mohlo by se tedy zdát, že mosty v ČR bude čekat jen ta nejlepší budoucnost. Naneštěstí pro naše mosty do jejich realizace vstupují dva neopominutelné faktory, kterými jsou lidská činnost a finance. A tak lze u tvorby izolace tj. od prvního návrhu až po konečné provedení potkat zajímavé, v některých případech až kuriózní věci. Otázka finanční je také jistě dostatečně zajímavá, ale příliš se v ní vymyslet nedá (peněz bude stále nedostatek), a tak je lépe se věnovat prvnímu faktoru (zde se dá přeci jenom něco napravit). Následující řádky je nutno brát jako jistou formu nadsázky a je nutno seriózně přiznat, že v oblasti izolací se za poslední dobu udělalo (zejména na mostech pozemních komunikací) mnoho záslužné práce a stav vodotěsných izolací na mostech se oproti předchozím dobám výrazně zlepšil. Přesto následně uváděné příklady jsou skutečností.

Samostatnou kapitolou v tvorbě izolací je její samotný návrh. Přestože existují v současné době dvě normy tímto problémem se zabývající, a to ČSN 73 6242 (silniční mosty) a TNŽ 73 6280 (mosty železniční) a projekt mostů by měl odpovídat všem platným a souvisejícím předpisům, bývá zanlost některých projektantů o izolaci ne příliš vysoká. Projekt izolace pak v některých případech spočívá pouze v zakreslení známé turistické značky železnice v místech, kde se předpokládá, že by se tato téměř zbytečná konstrukce měla vyskytovat (v USA se přece mosty neizolují). Není proto divu, že na třech výkresech (půdorys a dva řezy), které se většinou ke každé stavbě dokladují, je vodotěsná izolace zakreslena pokaždé jinde. Navíc se u některých druhů staveb nesmí uvádět, jaká izolace bude pro daný objekt použita a tak je možné si přečíst, že detaily vodotěsné izolace bude řešit dodavatel izolace (doufejme, že se projektování tak náročných staveb, jakými jistě mosty jsou nestane pouhým výčtem profesí s odvoláním, že uvedený problém vyřeší vybraný dodavatel např. statický výpočet zajistí dodavatelé výztuže a betonu). Proč by se měl tedy projektant vodotěsnou izolací a konstrukčními problémy s tím spojenými vůbec zabývat? Není to přece potřeba a tak se ani neřeší, jak vhodně upravit tvar nosných konstrukcí v detailech a v místech, kde je nutno vodotěsnou izolaci vzájemně napojit. Tato neznalost či nezájem pak vede ke tvorbě téměř neizolovatelných detailů, umisťování dilatačních spár do těch nejméně vhodných míst apod. Na případnou otázku jak by se měl daný detail izolovat bývá téměř univerzální odpověď, že přeci "ty nové super technologie" to bez problémů dovedou (škoda, že to není vždy pravda).

A tím se dostáváme k dalšímu širokému problému, a to je výroba, lépe řečeno prodej a propagace výrobců a distributorů vodotěsných izolací. Protože se jedná o jistou formu reklamy, zdůrazňují se většinou pouze klady a téměř se nemluví o možných negativech, případně za jakých podmínek je nutno daný výrobek zpracovávat. Často se pak přeceňují možnosti jednotlivých technologií nebo se vybraná technologie pro daný objekt příliš nehodí.

Nejvýraznější kapitolou je v oblasti vodotěsných izolací jejich přímá aplikace na stavbě. Je nutno přiznat, že se jedná o nejsložitější část v řetězci zhotovování vodotěsných izolací (lidský faktor se zde projeví v plné šíři) a k případným chybám vzešlých z předešlých stupňů přidává své další. V této oblasti je nepřeberná směsice inovátorů a výzkumníků. Mezi asi nejčastější prohřešky patří nedodržování technologické kázně a obecných izolatérských zásad, přeceňování vlastních schopností, nezodpovědnost atd. atd. Jako nejtragičtější je možno uvést příklad kdy dvoupásová izolace z natavovacích asfaltových pásů není vzájemně ani ve spojích spojena a tak vodotěsnost zajišťuje pouze překládání pásů tzv. po vodě.

Pokud by se i přes všechny výše citované nástrahy podařilo kvalitně provést funkční vodotěsnou izolaci, jistě se najde někdo z dalších profesí, kdo dokáže zdárně provedené dílo patřičným způsobem "vylepšit". Je jistě dostatečné množství příkladů, kdy se po právě hotovené izolaci bez ochranné vrstvy projede buldozer a jiné další (rychle to zakryjte ať to nikdo nevidí).

Na závěr bych chtěl věci neznalé čtenáře uklidnit, že ve skutečnosti není stav nově navrhovaných, dodávaných a prováděných izolací tak katastrofický jak je zde líčeno (opak je pravdou) a předvedené příklady se nevyskytují každý den. Je naštěstí dostatečné množství dobrých projektantů, výrobců i zhotovitelských firem. Přesto se, ale citované skutečnosti stávají a bylo by velkou chybou říkat si, že nám se toto přece stát nemůže. Pokud bychom propadli tomuto sebeklamu jsme na nejlepší cestě právě takovéto chyby sami zrealizovat. Je lépe si uvědomovat a připomínat tyto chyby (možná i s trochou nadsázky jako v tomto příspěvku) a tak se možná jednou dočkat stavu, že uvedené obrázky již budou všem znít jako dávná minulost a stanou se možná cennými exponáty v muzeu historických kuriozit. Je škoda, že jistě všichni účastníci konference si tyto skutečnosti a souvislosti uvědomují (právě proto přeci přijeli) a těch, kterých se to týká, zde nejsou!!! Věřím, že jim to někdo vyřídí.

PS:
Uvedená místa a stavby jsou skutečné a nesmyšlené, přesto jakákoli podobnost s Vaší činností je čistě náhodná.
V přímé souvislosti s pořizováním podkladů k tomuto článku nezahynul jediný projektant, výrobce ani zhotovitel vodotěsných izolací.

zpět na seznam

ISSN 1213-6395 | Tiráž | RSS © 2000-2008 MOSTY.CZ, vyrobil: nexum Trilog
(statická verze - archiv)